Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-25, 00:43
  #1
Medlem
Tog hål i brosket för runt 5veckor sedan, som smycke har jag en liten silverkula.

När jag sedan tog ut smycket idag så ser jag att själva pinnen som varit i örat har
blivit som vit/matt och inte som resten av staven som var utanför själva örat
och en liten knöl har blivit på baksidan av örat, inte speciellt stor men när
man känner på örat märks den.
När jag klämde på den kom det bara ut lite blod dock.

Har rengjort med tvål dagligen och försökt att inte pilla på den allt för mycket.

Hur gör jag för att få bort knölen eller hindra den från att bli större?
Borde jag ta ut smycket eller ska jag rengöra med något annat är bara tvål och vatten?

tacksam för snabba svar
Citera
2011-10-25, 00:51
  #2
Medlem
Ostkroks avatar
Har haft lite samma sak, och jag tror jag är känslig för silver/nickel och liknande, endast när det gäller örhängen dock

Hade en liknande "knöl" som du beskriver och när jag tagit ur örhänget och flickvännen börjar klämma så kom en mindre festlig varblandning ut. Efter det har jag inte använt samma örhänge, kör guld nu istället.
Citera
2011-10-25, 09:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkrok
Har haft lite samma sak, och jag tror jag är känslig för silver/nickel och liknande, endast när det gäller örhängen dock

Hade en liknande "knöl" som du beskriver och när jag tagit ur örhänget och flickvännen börjar klämma så kom en mindre festlig varblandning ut. Efter det har jag inte använt samma örhänge, kör guld nu istället.

Försvann knölen när du bytte örhänge?
Citera
2011-10-25, 11:20
  #4
Medlem
Vad är det för material du har i? Använd ett titansmycke istället så ska det nog blir bra. Och saltlösning till att rengöra med, enkelt att göra själv eller att bara köpa från apoteket. Det räcker gott.
Citera
2011-10-25, 18:12
  #5
Medlem
Smycket är gjort av silver.
Angående saltlösning, är det bara att koka upp vatten och snöra i en sked salt?
Citera
2011-10-25, 21:35
  #6
Medlem
thunderstuckeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f4ke
Smycket är gjort av silver.
Angående saltlösning, är det bara att koka upp vatten och snöra i en sked salt?

Så har jag gjort, så länge man inte har i mer salt än vatten så borde det vara gröners!

Jag går på känsla.
Citera
2011-10-25, 22:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thunderstucked
Så har jag gjort, så länge man inte har i mer salt än vatten så borde det vara gröners!

Jag går på känsla.

haha jadu det lät rimligt, då kör jag på det framöver och ser ifall det ger resultat
Citera
2011-10-26, 09:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f4ke
haha jadu det lät rimligt, då kör jag på det framöver och ser ifall det ger resultat


Läs det här så ska du nog komma på rätt spår:
http://www.calmbodymod.com/maintenance.php

Och se till att du skaffar dig ett smycke av bra material. Man ska inte stoppa vad som helst i sina hål.
Citera
2011-10-26, 15:46
  #9
Medlem
Edss avatar
knölar i brosket är inte ovanligt, det kan delvis vara en naturlig del av läkningen men även störning som skapar keloider och ärrbildningar, de blir många gånger mindre med tiden(speciellt om man tar ur dem) men det kan kvarstå lite.

just överkanten av örat drabbas lätt av liknande bekymmer, örat är utsatt för slitage och det är lätt att irritera den när man drar av/på kläder, fixar med håret osv, ett stort problem är dock att man sover på den och placerar en ganska stor tyngd på den.

som en del påpekat så kanske silver inte är det bästa läkningsmaterialet, iallafall om det inte är sk sterlingsilver, stål eller implantattitan är oftast bättre val, först och främst för att smyckena har bättre, släta utformningar, pärlor och liknande har gärna skavanker eller konstiga utformningar som kan stimulera ärrbildningar och irritationer, att den blöder är nog inte så konstig, det läker troligen fortfarande

de svarta du ser på smycket är oxidering, utlösningar från metallen vilket kan vara en källa för nickelallergi, så byt gärna till något som är snällare för kroppen

koksaltlösningen kan du testa 1tsk salt till ungefär 1/2L vatten

utan att se den så är det alltid svårt att råda; jag brukar rekommendera att man besöker någon bra och trevlig piercare som kan kolla på det och ge dig mer praktiska råd, annars är det lätt att ge fel råd då det finns olika saker som ser liknande ut men ska behandlas olika, som det låter så är det dock inget som är speciellt farligt utan snarare inte speciellt snyggt och är störande.
mvh
Citera
2011-10-31, 15:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eds
knölar i brosket är inte ovanligt, det kan delvis vara en naturlig del av läkningen men även störning som skapar keloider och ärrbildningar, de blir många gånger mindre med tiden(speciellt om man tar ur dem) men det kan kvarstå lite.

just överkanten av örat drabbas lätt av liknande bekymmer, örat är utsatt för slitage och det är lätt att irritera den när man drar av/på kläder, fixar med håret osv, ett stort problem är dock att man sover på den och placerar en ganska stor tyngd på den.

som en del påpekat så kanske silver inte är det bästa läkningsmaterialet, iallafall om det inte är sk sterlingsilver, stål eller implantattitan är oftast bättre val, först och främst för att smyckena har bättre, släta utformningar, pärlor och liknande har gärna skavanker eller konstiga utformningar som kan stimulera ärrbildningar och irritationer, att den blöder är nog inte så konstig, det läker troligen fortfarande

de svarta du ser på smycket är oxidering, utlösningar från metallen vilket kan vara en källa för nickelallergi, så byt gärna till något som är snällare för kroppen

koksaltlösningen kan du testa 1tsk salt till ungefär 1/2L vatten

utan att se den så är det alltid svårt att råda; jag brukar rekommendera att man besöker någon bra och trevlig piercare som kan kolla på det och ge dig mer praktiska råd, annars är det lätt att ge fel råd då det finns olika saker som ser liknande ut men ska behandlas olika, som det låter så är det dock inget som är speciellt farligt utan snarare inte speciellt snyggt och är störande.
mvh


har nu gått ett par dagar nu när jag försökt att inte röra det men knölen har inte förändrats.

började använda koksaltlösning idag och ska köpa ett titan smycke imorgon,

tack för svaren, återkommer om ett par dagar med resultat
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback