Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-24, 22:38
  #1
Medlem
God kväll flashback.
Slängde för några timmar sedan ihop en AM-2201 rökmix. Detta var vid ca 17 och klockan är nu 22.30 och skålen med mixen har stått i ett litet rum med fönstret på glänt. Det mesta av acetonet verkar ha dunstat men det luktar fortfarande aceton.
Kan det vara farligt att röka det eller kan jag prova det redan nu?

Tacksam för snabba svar
Citera
2011-10-24, 22:45
  #2
Medlem
0lofpalmes avatar
Hur mycket aceton hade du? Är mixen fuktig?

Ingen aning om det är farligt, men jag hade iallfall väntat tills allt aceton dunstat.
Citera
2011-10-24, 22:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0lofpalme
Hur mycket aceton hade du? Är mixen fuktig?

Ingen aning om det är farligt, men jag hade iallfall väntat tills allt aceton dunstat.
En flaska till 40g. Kanske va lite mycket men
Det är lite småfuktigt men inte mycket. Tror inte det kommer vara speciellt mycket torrare imorgon.

Men men jag väntar väll då Tur jag sparade lite pulver
Citera
2012-04-24, 09:05
  #4
Medlem
jag har rökt aceton några gånger på mina egna rökmixar. inte när det är dyngblött men lite fuktigt har inte skadat mig ännu iaf
Citera
2012-04-24, 10:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewmpe
jag har rökt aceton några gånger på mina egna rökmixar. inte när det är dyngblött men lite fuktigt har inte skadat mig ännu iaf

Nepp. Det märks. Varför väckte du denna tråd?

Aceton är just aceton, klart som fan att det inte är nyttigt att röka.
Bara att inhalera det utan eld ger dig hjärnskador. Tror knappast det blir bättre av att elda aceton och dra i sig då.
Om man är ivrig så kan man ta upp den mängd man vill ha och torka det separat lite snabbare.
Citera
2012-05-22, 20:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjortisfitta
Nepp. Det märks. Varför väckte du denna tråd?

Aceton är just aceton, klart som fan att det inte är nyttigt att röka.
Bara att inhalera det utan eld ger dig hjärnskador. Tror knappast det blir bättre av att elda aceton och dra i sig då.
Om man är ivrig så kan man ta upp den mängd man vill ha och torka det separat lite snabbare.
För det första så kan man praktiskt taget inte röka eller inhalera aceton genom en rökmix, det är för eldbefängt. Skulle det finnas kvar aceton i mixen så flammar det upp och du har inga ögonbryn kvar efter det. En liten mängd aceton kan teoretiskt finnas kvar utblandat i fukten/vattnet i tobaken/knastret, så att det inte flammar upp, men förgiftning av den lilla mängden kan ur hälsosynpunkt totalt förbises.
För det andra är inte aceton ett kroppsfrämmande ämne, om man går på en LCHF-diet, t ex, så börjar kroppen avge ketoner (aceton) i utandningsluften. Man ventilerar ut det genom lungorna. Dålig andedräkt ett par veckor p g a just - aceton.
Citera
2013-09-01, 22:21
  #7
Medlem
Kafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triljam
För det första så kan man praktiskt taget inte röka eller inhalera aceton genom en rökmix, det är för eldbefängt. Skulle det finnas kvar aceton i mixen så flammar det upp och du har inga ögonbryn kvar efter det. En liten mängd aceton kan teoretiskt finnas kvar utblandat i fukten/vattnet i tobaken/knastret, så att det inte flammar upp, men förgiftning av den lilla mängden kan ur hälsosynpunkt totalt förbises.
För det andra är inte aceton ett kroppsfrämmande ämne, om man går på en LCHF-diet, t ex, så börjar kroppen avge ketoner (aceton) i utandningsluften. Man ventilerar ut det genom lungorna. Dålig andedräkt ett par veckor p g a just - aceton.

Men även om det skulle brinna upp i pipan så kan väl knappast röken ifrån acetonet vara nyttigt?
Citera
2013-09-03, 19:44
  #8
Medlem
Dexter007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafe
Men även om det skulle brinna upp i pipan så kan väl knappast röken ifrån acetonet vara nyttigt?

Om det inte är extremt blött med aceton är risken minimal att du ens får i dig något, trust me. Använd sunt förnuft bara..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback