Okej, såhär ser läget ut: jag är 19 år, i princip noll erfarenhet av matlagning. I somras så var jag i Barcelona och gjorde pasta pesto + två stekta korvar åt mig i 2 veckor i sträck, lite äggröra och varma korvar är egentligen det enda jag har gjort sammanlagt matlagningsvis, om inte mackor och Billys Pizza räknas.
Nu ska jag dra hem en tjej och bjuda på lite vin samt laga middag åt henne, problemet är bara att jag fan inte kan laga någonting. Nu menar jag inte att ni ska lära mig att laga mat, men jag vill ha tips på något enkel/ enkel tillagad maträtt som jag kan bjuda henne på utan att skämma ut mig genom att bjuda henne på pasta med ketchup. Att lära mig att laga det fixar min farsa, har tre dagar på mig att nöta in maträtten haha.
Så någon som har förslag? Helst inga pastagrejer, men visst det går ju.
Jag tycker ni ska göra "en grej" av det....dvs att ni sätter er ner tillsammans, dricker några glas vin och skummar igenom exempelvis recept.nu i kanske 30 minuter.
Ni hittar nått gottis, tar en gemensam prommis ner på ICA så där lite lagom berusade och fnittriga, köper det ni ska ha, sen lagar ni helt sonika maten tillsammans
Hackar, steker, kokar och allt detta till trevliga skratt och ett gott vin.
Senast redigerad av Dr_Dollar 2011-10-24 kl. 21:26.
Jag kan rekommendera att laga mat tillsammans. Perfekt för att bryta isen. Tänk på det.
Du nämner inga allergier eller ekonomiska begränsningar så så jag kommer skjuta vilt.
En gräddig, krämig potatisgratäng uppskattas alltid. Skitenkelt även om det blir en del skärande, sköter sig själv i ugnen.
Gör en enkel sallad med vanliga grönsaker i.
Stek en fläskfilé laddad med vitlök i wokpanna med lock på låg värme. Bränn på i slutet så den får lite fin yta.
Sås får du välja nåt du gillar, det mesta passar enligt mig i alla fall.
Det viktiga är att ni lagar det tillsammans, förhoppningsvis hinner du lära dig lite så att hon blir imponerad av din teknik
Jag kan rekommendera att laga mat tillsammans. Perfekt för att bryta isen. Tänk på det.
Du nämner inga allergier eller ekonomiska begränsningar så så jag kommer skjuta vilt.
En gräddig, krämig potatisgratäng uppskattas alltid. Skitenkelt även om det blir en del skärande, sköter sig själv i ugnen.
Gör en enkel sallad med vanliga grönsaker i.
Stek en fläskfilé laddad med vitlök i wokpanna med lock på låg värme. Bränn på i slutet så den får lite fin yta.
Sås får du välja nåt du gillar, det mesta passar enligt mig i alla fall.
Det viktiga är att ni lagar det tillsammans, förhoppningsvis hinner du lära dig lite så att hon blir imponerad av din teknik
Lycka till!
Edit:
Inga jävla tacos Alldeles för standard!
Ja precis, jag tänkte att vi skulle laga tillsammans, hon vet överhuvudtaget inte vad vi ska göra på vår... date hehe. Men jag vill tänka ut något vi ska göra först, vill inte att hon ska ta något alldeles för komplicerat så står jag där som en idiot.
Och inge tacos, alldeles för standard och jag HATAR tacos (tro det eller ej, ingen brukar tro).
Ja precis, jag tänkte att vi skulle laga tillsammans, hon vet överhuvudtaget inte vad vi ska göra på vår... date hehe. Men jag vill tänka ut något vi ska göra först, vill inte att hon ska ta något alldeles för komplicerat så står jag där som en idiot.
Och inge tacos, alldeles för standard och jag HATAR tacos (tro det eller ej, ingen brukar tro).
Tack alla! fler tips uppskattas! = D
Smooth operator Det luktar ligga här.
Lär dig tre såser som passar så kan du låta henne välja.
Senast redigerad av crillecrille 2011-10-24 kl. 21:24.
Kött och potatis kan du inte misslyckas med så länge du har en termometer. Köp en bit oxfilé och bryn den i stekpannan. Sen in i ugnen tills den är 52° inuti. Ta ut den och låt vila i några minuter så får du en fin, rosa, köttbit. Sen gör du någon form av potatis till den och en enkel sås. Det klarar vem som helst, ser fint ut och uppskattas av de flesta.
Helst av allt ska du lära dig att vispa ihop en bearnaise. Det är sjukt enkelt men folk tror det är totalt omöjligt. Många ligga-poäng på det.
Kött och potatis kan du inte misslyckas med så länge du har en termometer. Köp en bit oxfilé och bryn den i stekpannan. Sen in i ugnen tills den är 52° inuti. Ta ut den och låt vila i några minuter så får du en fin, rosa, köttbit. Sen gör du någon form av potatis till den och en enkel sås. Det klarar vem som helst, ser fint ut och uppskattas av de flesta.
Helst av allt ska du lära dig att vispa ihop en bearnaise. Det är sjukt enkelt men folk tror det är totalt omöjligt. Många ligga-poäng på det.
En oxfilé med innertemp på 52 är blodig, inte rosa. Ytterst få kvinnor gillar att få köttet serverat blodigt.
Det beror ju mycket på vad tjejen tycker om för mat och vad du har för utrustning att tillgå, men jag skulle föreslå att du gör kyckling i lergryta. Gott, ganska festligt utan att vara pretto samt mycket enkelt att utföra.
- Blötlägg en lergryta
- I med en hel kyckling
- Ha i de grönsaker ju känner för
- På med en burk kokosmjölk
- Klicka i lagom med currypasta och krydda upp det som du vill ha det
- Skjuts in i ugnen!
Medan den rackaren tillagas är det bara att gemensamt koka ris och göra en trevlig sallad!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!