Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-24, 20:26
  #1
Medlem
Tjenare!

Köpte nyligen ett till Gigabyte 6870 för att köra cf. Detta grafikkort sprutar ju ut all luft "över allt". Kom på att jag har en 120mm fläkt som ligger och skräpar... Har ett Fractial design chassi r3 med ett fläkt hål på sidopanelen. Skulle det förbättra temperaturerna på graffakorten om jag stoppade dit fläkten som suger ut all luft bort från grafikkorten? Eller ska jag vinkla strömmen med luft mot grafikkorten?

Film på luftflödet: 6870.
Chassi: Här.

Har en fläkt i front panelen som blåser in och två stycken som blåser ut uppe vid processorn.

Ber om ursäkt för den dåliga förklaringen!

Mvh
Citera
2011-10-28, 10:59
  #2
Medlem
pincams avatar
Kolla fakta här: http://www.technibble.com/case-cooli...-good-airflow/

Lycka till!
Citera
2011-10-31, 00:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pincam
Kolla fakta här: http://www.technibble.com/case-cooli...-good-airflow/

Lycka till!
Danke!
Citera
2011-10-31, 19:37
  #4
Medlem
Luftflöde genom datorn är ganska basic, du har ett modernt PS i botten som klara sig själv, det tar luft underifrån och skickar ut i bakplanet som är en bra design, nackdelen är att det blir en hel damm när PS agerar dammsugare.
De flesta grafikkort idag går väldigt varma, de har olika design men de flesta skickar ut luft genom en andra eller tredje anslutningsplåt, men värmen sprider sig ändå från ett varmt grafikkort i datorlådan.
Det bästa är att du har ett jämnt flöde genom datorn, typ två varvtalsregulerade fläktar i fronten som drar in luft över diskarna och två i aktern som drar ut luft (evakuerar) luft. Gärna samma sorts fläktar som du styr med samma varvtal, så du inte får övertyck/undertryck i lådan, utan ett jämnt och fint flöde. Sedan är toppfläktar är ett bonus, men de behövs inte egentligen när PS ligger i botten, men de kan du ställa på lågt varvtal bara för att lyfta innestängd värme.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback