Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-24, 20:01
  #1
Medlem
Miiiiias avatar
Jag försökte hitta en liknande tråd men det är svårt eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska söka på. Jag är också lite osäker på var tråden ska ligga, eftersom den både berör relationer och "feminism och jämställdhet". Hur som helst:

Jag satt och pratade med en nära vän morse, och vi kom in på jämställdhet och skillnaden mellan män och kvinnor i det vardagliga livet. Vi var överens ganska långt, men när det kom till hushållsarbetet (dammsuga, tvätta, stryka, diska) blev vi oense. Hon menade att om den ena vill ha det rent och fint omkring sig, medan den andra inte bryr sig om en dammråtta eller två, så är det den "pedantiska" som får städa. Så långt är jag med henne.

Sedan sa hon någon som jag bara läst i dåliga vitsar och i serietidningar: "Jag tror att män ganska ofta förstör med vilje för att slippa göra sysslorna i fortsättningen". Jag bad om exempel och fick svar som:

*Han "råkar" krossa en tallrik ur den fina servisen.
*Han "råkar" bränna vid maten, som består av makaroner och köttbullar.
*Han "råkar" tvätta alla kläder i 80 grader så att kläderna krymper.
*Han "råkar" sätta strykjärnet på högsta värmen och smälter ömtåliga tyger.
*Han "glömmer" dammsuga under soffan.

Allt för att kvinnan ska känna att "det är bäst att jag gör det själv, han klarar ju inte av det".

Vad säger ni, grabbar? Har ni någonsin gjort något sådant med mening för att slippa göra det i fortsättningen? Och tjejer, har ni upplevt att någon i er närhet gjort något liknande?
Citera
2011-10-24, 20:04
  #2
Medlem
Orakad-i-delphis avatar
I mitt fall handlar det i högre grad om att jag och min sambo är oense om NÄR saker ska inträffa. Exempelvis matlagning där jag äter med långa mellanrum och min sambo äter var tredje sekund
Citera
2011-10-24, 20:05
  #3
Avstängd
Gretastekares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miiiiia
Jag försökte hitta en liknande tråd men det är svårt eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska söka på. Jag är också lite osäker på var tråden ska ligga, eftersom den både berör relationer och "feminism och jämställdhet". Hur som helst:

Jag satt och pratade med en nära vän morse, och vi kom in på jämställdhet och skillnaden mellan män och kvinnor i det vardagliga livet. Vi var överens ganska långt, men när det kom till hushållsarbetet (dammsuga, tvätta, stryka, diska) blev vi oense. Hon menade att om den ena vill ha det rent och fint omkring sig, medan den andra inte bryr sig om en dammråtta eller två, så är det den "pedantiska" som får städa. Så långt är jag med henne.

Sedan sa hon någon som jag bara läst i dåliga vitsar och i serietidningar: "Jag tror att män ganska ofta förstör med vilje för att slippa göra sysslorna i fortsättningen". Jag bad om exempel och fick svar som:

*Han "råkar" krossa en tallrik ur den fina servisen.
*Han "råkar" bränna vid maten, som består av makaroner och köttbullar.
*Han "råkar" tvätta alla kläder i 80 grader så att kläderna krymper.
*Han "råkar" sätta strykjärnet på högsta värmen och smälter ömtåliga tyger.
*Han "glömmer" dammsuga under soffan.

Allt för att kvinnan ska känna att "det är bäst att jag gör det själv, han klarar ju inte av det".

Vad säger ni, grabbar? Har ni någonsin gjort något sådant med mening för att slippa göra det i fortsättningen? Och tjejer, har ni upplevt att någon i er närhet gjort något liknande?


Fast det stämmer ju inte riktigt in.
Tänk på alla dessa killar som är pedantiska av sig.
Som inte låter någon annan städa just för att det inte blir som de vill.

Kan det inte vara så det är när det gäller vad din tjejkompis menar.
Är någon mer pedantisk än den andra så kommer det aldrig bli så som den pedantiska vill oavsett hur bra man än städar.

Och förstör man porslin och annat för att slippa undan så är man bara dum.
Citera
2011-10-24, 20:14
  #4
Medlem
Miiiiias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orakad-i-delphi
I mitt fall handlar det i högre grad om att jag och min sambo är oense om NÄR saker ska inträffa. Exempelvis matlagning där jag äter med långa mellanrum och min sambo äter var tredje sekund

Ja, men det är det jag menar, att den som har ett behov måste själv jobba för att få det tillfredsställt (om vi bortser från sex då). Om den ena vill att tallrikarna diskas 3 gånger innan de sätts in i diskmaskinen, så är det upp till den parten att diska tallrikarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Gretastekare
Fast det stämmer ju inte riktigt in.
Tänk på alla dessa killar som är pedantiska av sig.
Som inte låter någon annan städa just för att det inte blir som de vill.

Kan det inte vara så det är när det gäller vad din tjejkompis menar.
Är någon mer pedantisk än den andra så kommer det aldrig bli så som den pedantiska vill oavsett hur bra man än städar.

Ja, precis! Den pedantiska måste nog sköta det själv för att det ska bli som han/hon vill.

Men det jag söker här är svar från killar och tjejer som varit med om att saker "förstörs", med syfte att slippa undan arbetet.

EDIT: Åsikter från tjejer som gått in för att slippa en syssla är naturligtvis också välkomna!
Citera
2011-10-24, 20:40
  #5
Medlem
0lofpalmes avatar
Jag har en kompis som med flit segar och slarvar för att hans sambo tappar tålamodet och gör det själv tillslut, inte så extremt att han förstör saker, men han kanske missar att damsuga eller "råkar" lämna fläckar på disken.. Ganska harmlöst igentligen.
Citera
2011-10-24, 20:50
  #6
Medlem
Miiiiias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0lofpalme
Jag har en kompis som med flit segar och slarvar för att hans sambo tappar tålamodet och gör det själv tillslut, inte så extremt att han förstör saker, men han kanske missar att damsuga eller "råkar" lämna fläckar på disken.. Ganska harmlöst igentligen.

Haha! Så det förekommer verkligen. Jag var så säker på att det var en myt Nåja, man lär sig något nytt varje dag.
Citera
2011-10-24, 20:58
  #7
Medlem
Xindaks avatar
Jag känner en kille som "råkade" blanda röda plagg bland vit tvätten när han och hustrun nyss flyttat ihop. Han behövde inte tvätta på många år efter det.

Själv skulle man inte komma undan med något sådant, går liksom inte att ha varit singel i många år och skött hushållet själv. Men när man någon gång förhoppningsvis flyttar ihop med någon så kan man plötsligt inte tvätta kläder eller dammsuga längre, kanske lite väl genomskinligt.

Sedan att man kan ha lite olika åsikter om när saker måste göras är en annan sak, vad gör det om disken står ett tag?
Citera
2011-10-24, 20:58
  #8
Medlem
korps avatar
jag har aldrig med vilja haft sönder eller misslyckats med något hushållsarbete, dock händer det konstant. Jag tror det beror på att jag inte bryr mig så mycket, jag känner ganska lite ansvar i detta och därmed händer det väl lite mer olyckor för min del.
Citera
2011-10-24, 21:20
  #9
Medlem
0lofpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miiiiia
Haha! Så det förekommer verkligen. Jag var så säker på att det var en myt Nåja, man lär sig något nytt varje dag.

Ja förekommer gör det ju då min kompis gör det, men han är också den enda jag hört talas om och kan inte tro att det är speciellt vanligt då det känns som sjukt omoget beteende.
Citera
2011-10-24, 22:03
  #10
Avstängd
Gretastekares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miiiiia

EDIT: Åsikter från tjejer som gått in för att slippa en syssla är naturligtvis också välkomna!

När jag var yngre så var jag sådan som gjorde allt för att slippa sysslorna.
Ja förutom att ta sönder porslin då

Kunde få för mig att jag skulle ut och träffa vänner, eller att jag hade en läxa att göra eller så kom jag på andra ursäkter.
Men det är bara för att jag tröttnade på att det aldrig var tillräckligt bra i min mammas ögon.
Hon är pedant
Citera
2011-10-24, 22:15
  #11
Medlem
Miiiiias avatar
Intressant att både killar och tjejer verkar ta till nödlösningen för att "slippa arbeta"

Jag ser fram emot att fler svarar och berättar om sina erfarenheter!

Jag SKA bevisa för min vän att män inte medvetet sabbar porslin och liknande för att slipa utföra hushållsarbete!
Citera
2011-10-24, 22:21
  #12
Medlem
Snaikstus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miiiiia
Vad säger ni, grabbar? Har ni någonsin gjort något sådant med mening för att slippa göra det i fortsättningen?
Nej, men så gillar jag även ordning och reda. Stryker dessutom alltid mina skjortor själv så det blir ordentligt gjort, kvinnor är ju lite halvkassa på sånt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback