2011-10-24, 18:24
Medlem
Har nyligen införskaffat en macbook pro. Använder photoshop som bildredigeringsprogram, men lyckas inte föra över de bilder fr kameran som är tagna i råformat. Både i Iphoto och "bildinsamling"/"image capture" under applicationshittar jag bilderna i jpg, men det är i raw-format jag vill ha över bilderna.

Måste jag ladda ner någon programvara, eller går jag till väga på fel sätt? Kopplar ihop kameran med datorn via USBsladd, slår på kameran. Kameran syns inte under Finder.

Hur gör jag för att få över bilderna i Raw-format?

Snälla hjälp lite? :)
Citera
2011-10-24, 20:09
Medlem
towbs avatar
Vad har du för kamera? Kan du ta ut minneskortet och stoppa in i datorn istället? iPhoto borde hitta raw så en dum fråga kanske, men tar du ens några raw? Varför ta raw+jpeg?
Citera
2011-10-25, 10:20
Medlem
Fotar med en Canon eos400
Har ingen minneskortläsare, och ser helst att det fungerar med de prylar jag redan har..

Jag fotar raw, jpg kommer automatiskt. Tyvärr går ju all extra info förlorad and to no use med jpg. Borde inte photoshop själv kunna importera bilderna fr kameran. Eller man kan ju tycka att finder borde kunna hitta kamerans minneskort i kameran, och därifrån kunna dra över filerna som från en extern hårddisk..
Citera
2011-10-25, 10:22
Medlem
tzjs avatar
Plugga in kameran och använd programmet Bildinsamling.
Det skall fungera.
Citera
2011-10-25, 11:26
Medlem
systems avatar
Bildinsamling, som tzj säger är en bra väg att gå.

Canon använder .cr2 som rawformat, och för att det ska läsas kan du behöva uppdatera ditt Camera Raw om det är gammalt.
Citera
2011-11-06, 21:20
Medlem
Jag har photoshop CS5 och som jag fattar det så är det endast om man har elements eller CS2 som uppdatering krävs. hade inga problem att lägga över rawfilerna till mittt CS3 i min gamla pc.

om det iallafall krävs en uppdatering, vart hittar jag en sån, och är det en uppdatering till photoshopet då, eller till datorn, eller till kameran.. månne?
Citera
2011-11-07, 13:25
Medlem
Du kan ju alltid prova att öppna bilderna och öppna bilderna via Adobe Bridge dvs om du har det!
Citera
2011-11-07, 13:37
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pernie
Jag har photoshop CS5 och som jag fattar det så är det endast om man har elements eller CS2 som uppdatering krävs. hade inga problem att lägga över rawfilerna till mittt CS3 i min gamla pc.

om det iallafall krävs en uppdatering, vart hittar jag en sån, och är det en uppdatering till photoshopet då, eller till datorn, eller till kameran.. månne?
Har du provat att uppdatera Camera Raw, som jag skrev innan?

http://www.adobe.com/products/photoshop/extend.html
Citera
2011-11-07, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Har du provat att uppdatera Camera Raw, som jag skrev innan?

http://www.adobe.com/products/photoshop/extend.html

Nej det har jag inte, kom inte längre i sökandet på var man gör det än att jag fick fakta att det, som jag skrev innan, inte krävs för CS5.

Länken du länkade fungerar inte..
Citera
2011-11-07, 21:00
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pernie
Fotar med en Canon eos400
Har ingen minneskortläsare, och ser helst att det fungerar med de prylar jag redan har..

Jag fotar raw, jpg kommer automatiskt. Tyvärr går ju all extra info förlorad and to no use med jpg. Borde inte photoshop själv kunna importera bilderna fr kameran. Eller man kan ju tycka att finder borde kunna hitta kamerans minneskort i kameran, och därifrån kunna dra över filerna som från en extern hårddisk..

Ja, den borde definitivt dyka upp i Finder. Det gör min SONY Alfa 100, och polarens Nikon, så det borde din också. Skumt.

Är det säkert att det inte är så att den dyker upp i vänsterkant inuti finder-fönsterna?

På skrivbordet dyker de bara upp om man ändrat inställningarna så att externa enheter skall visas där.

Låter skumt att bildinsamling endast hämtar jpeg-filer. Är du säker på att du inte lyckats ställa om kameran till att BARA ta jpeg-bilder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in