Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-24, 17:09
  #1
Medlem
alexobscenes avatar
Jag har ingen som helst aning om vart jag ska lägga denna tråd, flytta den gärna om den ligger fel.

Hur som helst så har jag de senaste åren känt mig väldigt splittrad, det är nästan som att jag är två personer som lever. När jag var mindre (upp till kanske 12-års åldern) har jag inte känt såhär, men när jag var 15-16 så hände det en massa inte allt för roliga saker, jag har kommit över det känns det som, men jag vet inte om det är det som påverkar mig fortfarande eller om jag har någon psykisk sjukdom.

Ibland så är jag jätteglad, jag sköter inte bara skolan utan jag tycker dessutom att det är extremt kul i skolan. Jag är social, utåtriktad, folk uppfattar mig som rolig och så. Jag blir dessutom inte arg speciellt ofta och jag försöker att hjälpa folk som har det svårt. Jag tycker dessutom att jag ser väldigt bra ut och jag värderar allting hos mig väldigt högt. Jag tar avstånd ifrån alla former av "dåliga saker" så som droger och tänker att jag är mycket bättre än att använda det. Jag vill bli någonting betydelsefullt och verkligen vill förändra samhället.

Detta tillståndet kan hålla på antingen i ett par månader, dagar, timmar. Helt plötsligt så känns det som att jag blir en helt annan person.

Jag börjar gå runt med en arg känsla inombords. Jag känner mig värdelös, känner mig ensam och skitful. Jag vill operera varenda kroppsdel på mig och jag tycker alla i min närhet är dumma i huvudet. Jag blir väldigt tyst, dryg och jag vågar knappt gå ut. Jag vill använda alla droger som finns och vill bara skita i allting och bli en pundare eller liknande. Jag missköter också skolan. Jag blir extremt lätt arg och kan skriva alla möjliga saker till folk. Det känns som att alla kollar på mig och som att någon ska säga eller göra någonting elakt och jag får den där känslan av att jag inte orkar bry mig om ett piss.

Jag kan dessutom inte ha ett fungerande förhållande eftersom att jag i ena sekunden älskar personen och i nästa sekund hatar personen och vill i princip mörda den.

Angående sex så har jag också en sak att jag i perioder är sexgalning, jag kan ha sex med flera personer i veckan (det är oftast inte för att jag är kåt, det är mer för att det känns som att jag måste göra det bara) och ibland så blir jag bara äcklad av sex och har lust att spy varje gång någon ens nämner det. Jag kanske också borde tillägga att min bror har OCD.

Är det någon som känner igen sig i detta? Är detta bara normala tonårstankar eller är det någonting som inte står rätt till?
Citera
2011-10-24, 17:16
  #2
Medlem
SiSeniors avatar
Måste bara fråga, hur gammal du är nu?

Det är klart att man har bra och dåliga stunder (en stund i detta fallet kan vara flera månader eller bara någon timme). Ibland vill man knulla hela dagarna, ibland inte. Ibland vill man döda någon, ibland inte. Tycker du låter helt normal.
Citera
2011-10-24, 17:54
  #3
Medlem
Du påminner mycket om mitt ex, även om hennes perioder gick mer dag/veckovis. Från allt är bäst till allt är sämst. Jag misstänker starkt att hon har borderline. Det jag rekommenderar dig är att uppsöka läkare och reda ut det, du kanske inte har något alls men du kanske också lider av någon form av personlighetsstörning som Borderline eller Bipolaritet, som sagt bättre att vara säker. Både för dig och din omgivning, då tex att inleda relationer om man går obehandlad leder till mycket lidande både för dig och den inblandade.
Citera
2011-10-24, 22:22
  #4
Medlem
det första jag kommer att tänka på när jag läser din text är att det möjligtvis kan röra sig om bipolär/manodepressiv sjukdom.

"Under en manisk period är det vanligt att man är överdrivet upprymd, överaktiv och har ett extremt stort självförtroende
När man är deprimerad känner man sig ofta nedstämd, har svårt att koncentrera sig och har dåligt självförtroende. Det är också vanligt att man får sömnbesvär och minskad eller ökad aptit."

läs mer här :
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bipol%C3%A4r_sjukdom
http://web4health.info/sv/answers/bipolar-sym-gen.htm
__________________
Senast redigerad av Gretchen 2011-10-24 kl. 22:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback