Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-12, 23:37
  #13
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
Hjalmar Söderberg lär ha varit en skicklig schackspelare. Han och Ernest Thiel spelade ju många partier. När Söderberg bodde i Köpenhamn spelade de schack per korrespondens. Söderberg blev otålig över att han fickvänta så länge på Thiels drag.Söderberg konstruerade också schackproblem.
I Martin Bircks ungdom nämns hur onkel Abraham spelar schack med sig själv.

Några av deras postkort med schackdrag fanns till beskådan på Thielska galleriet för många år sen.
Citera
2017-05-13, 16:17
  #14
Medlem
petter eremitens avatar
I Frithiofs saga av Easias Tegnér finns ju dikten "Frithiof spelar schack".
Det har diskuterats om schackspel förekom i Norden på Vikingatiden, den tid då handlingen utspelas.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Frithiofs_saga
Citera
2017-05-19, 00:08
  #15
Avstängd
Myshufvuds avatar
Underbarnets gåta, David Lagercrantz. Underbarnet själv har en del schackideer.
Citera
2017-05-19, 13:36
  #16
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Några av deras postkort med schackdrag fanns till beskådan på Thielska galleriet för många år sen.

Någon recensent menade, att romanen "Doktor Glas" var konstruerad som ett schackparti.
Citera
2017-05-19, 15:22
  #17
Medlem
lampross avatar
Lewis Carroll skrev två romaner om Alice. I början av den andra, Through the Looking-Glass, ges en schematisk bild av handlingen som schackproblem: "White Pawn (Alice) to play, and win in eleven moves."
Citera
2017-05-28, 16:56
  #18
Medlem
finns ett antal deckare med sckack som tema. Iaf som framgår av titeln - jag har inte läst dem.

Vibeke Holst har skrvit ett par böcker av den typen tex Drottningsoffer är tror jag av henne.


Den svenske internationelle schackmästaren Nicklasson har skrivit minst en, men jag tror ett par böcker där schack ingår som väsentlig del av storyn. Bla om en blivande världsmästare, som tränas ifrån en soffpotatis till en hyfsat vältränad schackmästare...
Citera
2017-06-02, 22:03
  #19
Medlem
Hans spelstyrka skall tydligen ligga på ELO 2 200 enligt uppgift
Citera
2017-06-03, 05:10
  #20
Medlem
lampross avatar
Det finns sf med schack som tema. Bland annat "Recessional" av Frederic Brown.

Här nämns fler schackberättelser inom sf och fantasy.
Citera
2017-06-04, 16:11
  #21
Medlem
Ni glömmer väl inte Livet, en bruksanvisning av den gode Georges Perec? Det var några år sedan jag läste den och jag vet inte om schack nämns i själva boken men den är värd att nämna då romanens struktur är baserad på schackproblemet Knights tour (kan inte den svenska termen) där varje rum i byggnaden som boken utspelar sig i representerar en ruta på brädet.

Detta är hur jag uppfattat saken men ni får gärna rätta mig om jag har fel. För övrigt en fantastisk bok som rekommenderas!
Citera
2017-06-04, 23:29
  #22
Medlem
Kom just att tänka på en underhållande scen i boken Tracys hämnd av Sidney Sheldon. Tracy spelar schack mot 2 mästare samtidigt, fast i olika rum. Spänningen är olidlig...
Citera
2017-06-23, 22:03
  #23
Medlem
Offret av Kristian Fredén. En skildring av den galne och genialiske schackspelaren Leo Gasparians uppgång och fall. En slags biografi i fiktiv form.
Citera
2018-02-27, 12:33
  #24
Medlem
Överraskande nog tycks invånarna i Midgård, i Tolkiens världsbygge, ha ett begrepp om schack. Efter Gandalfs och Pippins första möte med Denethor efter ankomsten till Minas Tirith använder Gandalf schack som bildspråk för att uttrycka sina känslor inför det stundande angreppet från Mordor, från de Saurons arméer som står för dörren:

Citat:
"– Nåja, ingen grund att grubbla över vad morgondagen kan föra i sin sköld. En sak är emellertid säker– att i morgon blir det värre än i dag och så blir det för många dagar framåt. Och det finns inte mer jag kan göra för att råda bot på den saken. Schackbordet är uppställt och pjäserna rör sig. En pjäs jag särskilt längtar efter att se är Faramir, nu Denethors arvinge och tronföljare. Jag tror inte att han befinner sig i staden men jag har inte haft tid att få in underrättelser Jag måste ge mig av nu, Pippin. Jag måste till herrarnas rådslag och få veta vad som står att få veta där. Men det är Fienden som har draget, och han samlar sig som bäst för den avgörande stöten. Och brädets bönder kommer troligen att få uppleva lika mycket som de andra pjäserna, glöm inte det, Peregrin Paladins son, soldat av Gondor. Vässa din klinga!" (Tolkien, Sagan om konungens återkomst, övers. Ohlmarks).

Man börjar undra hur duktiga Gandalf och de andra var i schack! Jag läser om böckerna om Härskarringen för tillfället och stötte på det här igår. Blev minst sagt förvånad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback