Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-12-20, 13:54
  #1
Medlem
TomBombadills avatar
Jag undrar om någon kan ge mig en vettig förklaring till när man använder dessa två tecken []

Funderade på det när jag läste ruskigbuss tråd om förolämpningar. Författaren har då i slutet skrivit [nån text jag ej kommer ihåg helt].

Till frågan då. När använder man [], och när ska man definitivt använda [] istället för ().

När vi ändå är på tråden så undrar jag även om dessa tecken {}.

Nån språkvetare som besitter kunskapen?

Om frågan varit upp så böjer jag mig så byxorna spricker och ber om ursäkt.
Citera
2004-12-20, 13:59
  #2
Moderator
Ruskigbusss avatar
För oss it-nördar har ju dessa paranteser en ganska specifik betydelse - men i vanligt språk - vetefan om det är nån skillnad?

I rubriker har vi väl gärna det som sorts överrubrik eller klassificering - t ex i sexnoveller har jag hört att det används för att berätta vilken sorts perversion det är frågan om.

Ofta har vi mods lagt till lite justeringar av rubriken inom såna [ ] - jag vet inte vem som började med det - misstänker Gerra ...

(Inom parantes kan jag ju berätta om IT-användningen.
Ofta har man listor som då anges med [ ] - dessa tecken heter på engelska för square brackets - på svenska hakparanteser.
I C-liknande språk (t ex C++, C#, Java, Javascript) så används { } (engelska curly brackets, krullparanteser på svenska) som början och slut på en sekvens av kommandon.)


Edit: Heter det parantes eller parentes? Båda ser rätt ut för mig.
Citera
2004-12-20, 14:01
  #3
Medlem
Makehastes avatar
[] är väl lite "[här ska det egentligen stå något bra, men jag kommer inte på det just nu]"? Parentes är mer en del av en flytande text eller en kommentar till något redan skrivet. Hakparenteser är snarast kommentarer till något som inte skrivits.

Kanske?
Citera
2004-12-20, 14:05
  #4
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Edit: Heter det parantes eller parentes? Båda ser rätt ut för mig.
En femma på att det är parentes. In loco parentis etc.
Citera
2004-12-20, 17:45
  #5
Medlem
Blot-Svens avatar
Jag har förut fått höra av en svenska skrivregler-läsande polare som brukar ha skaplig koll på sådant att hakparenteser ska användas inom "vanliga" parenteser, men det låter lite märkligt.

Hur gör man isåfall om man väljer att använda kanske tre par parenteser? (x(x(x[x]))), eller vadå? Vilket eller vilka par parenteser skulle isåfall vara hakparenteser? Jag förstår inte.

Nåja. Detta blev flummigt. Vad fallet "{}" beträffar skulle jag också vilja veta.

Edit: Aha! -> http://publications.eu.int/code/sv/sv-4100407sv.htm
Citera
2004-12-20, 17:56
  #6
Medlem
scratchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Edit: Heter det parantes eller parentes? Båda ser rätt ut för mig.

Parentes

Här är en grafisk designbyrå som inte fattat det, så du är inte ensam:
http://gulasidorna.eniro.se/query?wh..._id=webcompany
Citera
2004-12-20, 18:22
  #7
Medlem
FetFulElaks avatar
Hakparentes används inom en annan parentes, för man ska inte ha dubbla s.a.s. Dessutom används hakparentes när man vill lägga till något som inte är en parentes till sammanhanget [ojdå, nu ringer det på dörren].. En parentes ska på bra prosa ha med texten (eller sammanhanget till texten) att göra..
Citera
2004-12-20, 18:34
  #8
Medlem
supernova_s avatar
Såvitt jag vet så används [] för att skriva ljud, lämpligen för döva t.ex. [Telefonen ringer]

Detta för att det är inget utav en mening då det skrivs (men det va inte mitt fel) utan symboliserar en händelse.
Citera
2004-12-20, 18:40
  #9
Medlem
Eremitens avatar
Hakparenteser används bl.a. omkring uttalsangivelser enligt det internationella fonetiska alfabetet.

När jag citerar längre stycken använder jag hakparenteser i texten för att infoga mina egna kommentarer. Jag har tagit för givet att alla här på fb har varit medvetna om att det inte har varit författarnas egna kommentarer.
Citera
2004-12-20, 19:40
  #10
Medlem
Magnums avatar
Hakparentes, eller så kallade hakar, kan användas runt egna tillägg i citat för att skilja dem från parenteser som finns i den ursprungliga texten. Hakparentes används som inre parentes inuti en yttre, rund parentes. För att undvika motsatt förhållande vid nummer på förordningar o.d. där exempelvis (EG) ingår bör dock dubbla runda parenteser användas, t.ex. (rådets förordning (EG) nr 711/95). Helst bör man undvika parentes inuti parentes i löpande text.

I vetenskapliga och akademiska sammanhang används dessutom hakar inneslutande tre punkter för att markera kortare avbrott inne i en citerad mening: Rapporten innehåller även tabeller och diagram [...] för de olika parametrarna.

Hakparentes används också i svenskan för att markera egna tillägg i citat (vilket kan krävas av bland annat grammatiska skäl):
Kommissionen har påpekat att ”bestämmelserna i detta [fördrag] måste följas”.
Citera
2004-12-20, 20:36
  #11
Medlem
jols avatar
I matematik används det för att hålla isär olika parenteser, som jag fattat det.
x=5+[4(5/3)] tex
Citera
2004-12-20, 21:12
  #12
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jol
x=5+[4(5/3)] tex
Den där skrivs x=5+4(5/3) Behövs ingen parentes till där.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback