2011-10-23, 14:36
Medlem
Ankrrs avatar
Hej

Om några dagar ska jag laga veganmat för 50 personer.

Jag undrar om någon har några tips om någon rätt som är lätt att göra i en större mängd
och dessutom väldigt gott naturligtvis?
Citera
2011-10-23, 14:53
Medlem
Mystiqes avatar
Här är några förslag som jag kan reka dig, då jag själv gillar arabisk mat och funkar utmärkt när man har veganer på besök...det är lättlagat och gott...

https://www.flashback.org/t739540
Citera
2011-10-23, 14:58
Bannlyst
nässelsoppa e gott som fan, laga det
Citera
2011-10-23, 19:16
Medlem
christerys avatar
Vad är det för typ av bjudning, det går inte att svara. 50 pers så skulle jag räkna minst 3-4 olika sorter. "Alla gillar inte lika"... kolla på ital kost. Rastafari, men bara mysig kost.
Citera
2011-10-23, 23:07
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Vad är det för typ av bjudning, det går inte att svara. 50 pers så skulle jag räkna minst 3-4 olika sorter. "Alla gillar inte lika"... kolla på ital kost. Rastafari, men bara mysig kost.

agreed...det var därför jag tog upp flera matrecept så man kan göra en buffé bord och gästerna kan testa sig fram =)

Rastafari/Jamaica matköken har jag ingen direkt koll på hur det ligger till med vegansk mat men däremot vegetarisk maträtter har de gott om och goda, testade själv när jag bodde i London för längesen när jag blev inbjuden på middag.
Citera
2011-10-24, 07:08
Medlem
Lys avatar
Har inga receptlänkar ge just nu ( ska gå snart, har bråttom ), men jag föreslår att du söker på indisk mat. De har ju en lång vegetarisk matradition, och de recept som inte är veganska utan vegetariska går ju lätt att anpassa till veganer. Mycket som passar att laga i stor mängd, och inte alltför svårlagat heller. Dessutom hyfsat billiga råvaror, en hel del linser och bönor. Leta recept på nätet eller spring till bibblan och låna indisk kokbok. Och indisk/bengalisk mat är ju ofta mättande, smakrik och god. Vill du ha ett speciellt tema inom detta kan du ju söka recept från en viss region, tex sydindisk mat, nordindisk mat osv.
Citera
2011-10-24, 10:58
Medlem
morgonvalss avatar
Beror helt på vad det är för sorts bjudning. Är det mer avslappnat eller är det fine-dining?
Är det en mer avslappnad bjudning, kör på någon indisk gryta eller liknande. Det är simpelt med gott och det finns väldigt mycket veganskt/lätt att göra veganskt.
Vill du ha middag du kan lägga upp fint på tallrik så kan du ju köra på något i stil med sauterad potatis eller potatis av något slag, pocherad sparris, vegansk biff av något slag (av böna, linser eller liknande) och någon god sås. Kan vara lättare att lägga upp än en gryta som jag tycker är relativt svårt att få snyggt på en tallrik.
Beror helt på vilken tillställning det är!
Citera
2011-10-24, 18:00
Medlem
Ingen mer än jag som undrar hur man lyckas samla 50 veganer på ett ställe?
Citera
2011-10-24, 20:53
Medlem
morgonvalss avatar
Det lär ju vara i Malmö, haha. Behöver ju inte vara 50 veganer. Kan ju vara mestadels vegetarianer och en del veganer. Lättast att göra en rätt och då gör man en vegansk, kanske?
Citera
2011-10-24, 22:57
Medlem
imperatrixs avatar
Kommer inte på någon särskild maträtt just nu. Jag tycker du skall kolla in http://vegania.net/ . Där finns allt du behöver veta. ;D
Citera
2011-10-24, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morgonvals
Det lär ju vara i Malmö, haha. Behöver ju inte vara 50 veganer. Kan ju vara mestadels vegetarianer och en del veganer. Lättast att göra en rätt och då gör man en vegansk, kanske?
Sant och missförstod TS. Det står "laga veganmat" och inte "mat åt X veganer".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in