Min topp tre 2015:
Om du frågar mig imorgon hade ordningen kanske varit annorlunda, och någon av de tre hade kunnat ersättas av ett-två andra album.
1. Jay Rock - 90059
Jag ska erkänna att detta kom som en överraskning även för mig. Vid första lyssningen (rätt okoncentrerat) tyckte jag inte mycket om den. Men dagarna gick och jag lyssnade fler och fler gånger. Satan vilket bra album detta är. Kendrick må vara kungen av Black Hippy, men Jay Rock visar här varför han inte är långt bakom. Mörkt, hårt och djupt.
2. The Underachievers - Evermore: The Art of Duality
Även The Underachievers överraskade mig i år. Indigoism har jag hållit högt ett bra tag nu, men första riktiga albumet Cellar Doors imponerade verkligen inte på mig. Förväntningarna var lite halvdana, men redan från första låten blev jag frälst. Kanske främst första halvan av albumet är helt felfritt.
3. Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly
Svårt att inte inkludera denna på listan av årets album. Hypen, förväntningarna och diskussionerna inför denna var enorma. När Kendrick släppte singeln i trodde många att han skulle köra på ett mer kommersiellt sound på denna platta, men oj vad fel de hade. Plattan är svår för många att ta till sig, och jag förstår varför. Det är inte lätt att ta in allt på bara några lyssningar, men det här är en platta som bara har växt för mig. Håller dock GKMC högre än.
Andra album värda att nämna:
Lupe Fiasco - Tetsuo & Youth
Ett av två album jag hade kunnat slänga in på topp tre listan. Den har varit där uppe flera gånger under året och om du frågar mig nästa vecka kanske jag hade haft den här på en tredje eller andra plats.
Oddisee - The Good Fight
Det album jag har lyssnat mest på under året (nya album dvs). Att dessutom få se Oddisee live var helt fantastiskt. Definitivt årets konsert och ett av årets bästa album.
Precis utanför topplistan:
Joey Bada$$ - B4.Da.$$
Retrohiphop kan man kalla det, men det känns ändå fräscht. Joey inledde förra året grymt med denna debutplatta. Världsklass absolut, men 2015 var ett såpass bra år att den här står sig lite under andra plattor i jämförelse.
Fashawn - The Ecology
En ganska jämnbra platta med många höjdpunkter som står sig mot materialet på Boy Meets World, men ett par spår här drar ner den. Fick gåshud av introlåten Guess Who's Back när jag drog på plattan precis när den kom.
Freddie Gibbs - Shadow of a Doubt
Kanonplatta av Gibbs, som jag tyvärr inte har hunnit lyssna på lika mycket som de andra på listan p.g.a. den släpptes för lite mer än en månad sedan.
Pusha T - King Push - Darkest Before Dawn: The Prelude
Samma sak här, släpptes alldeles för sent och är dessutom alldeles för kort för att kunna ha en högre placering. Men tio kanonlåtar är inte fy skam. Hade dock hoppats på någonting längre.
Om du frågar mig imorgon hade ordningen kanske varit annorlunda, och någon av de tre hade kunnat ersättas av ett-två andra album.
1. Jay Rock - 90059
Jag ska erkänna att detta kom som en överraskning även för mig. Vid första lyssningen (rätt okoncentrerat) tyckte jag inte mycket om den. Men dagarna gick och jag lyssnade fler och fler gånger. Satan vilket bra album detta är. Kendrick må vara kungen av Black Hippy, men Jay Rock visar här varför han inte är långt bakom. Mörkt, hårt och djupt.
2. The Underachievers - Evermore: The Art of Duality
Även The Underachievers överraskade mig i år. Indigoism har jag hållit högt ett bra tag nu, men första riktiga albumet Cellar Doors imponerade verkligen inte på mig. Förväntningarna var lite halvdana, men redan från första låten blev jag frälst. Kanske främst första halvan av albumet är helt felfritt.
3. Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly
Svårt att inte inkludera denna på listan av årets album. Hypen, förväntningarna och diskussionerna inför denna var enorma. När Kendrick släppte singeln i trodde många att han skulle köra på ett mer kommersiellt sound på denna platta, men oj vad fel de hade. Plattan är svår för många att ta till sig, och jag förstår varför. Det är inte lätt att ta in allt på bara några lyssningar, men det här är en platta som bara har växt för mig. Håller dock GKMC högre än.
Andra album värda att nämna:
Lupe Fiasco - Tetsuo & Youth
Ett av två album jag hade kunnat slänga in på topp tre listan. Den har varit där uppe flera gånger under året och om du frågar mig nästa vecka kanske jag hade haft den här på en tredje eller andra plats.
Oddisee - The Good Fight
Det album jag har lyssnat mest på under året (nya album dvs). Att dessutom få se Oddisee live var helt fantastiskt. Definitivt årets konsert och ett av årets bästa album.
Precis utanför topplistan:
Joey Bada$$ - B4.Da.$$
Retrohiphop kan man kalla det, men det känns ändå fräscht. Joey inledde förra året grymt med denna debutplatta. Världsklass absolut, men 2015 var ett såpass bra år att den här står sig lite under andra plattor i jämförelse.
Fashawn - The Ecology
En ganska jämnbra platta med många höjdpunkter som står sig mot materialet på Boy Meets World, men ett par spår här drar ner den. Fick gåshud av introlåten Guess Who's Back när jag drog på plattan precis när den kom.
Freddie Gibbs - Shadow of a Doubt
Kanonplatta av Gibbs, som jag tyvärr inte har hunnit lyssna på lika mycket som de andra på listan p.g.a. den släpptes för lite mer än en månad sedan.
Pusha T - King Push - Darkest Before Dawn: The Prelude
Samma sak här, släpptes alldeles för sent och är dessutom alldeles för kort för att kunna ha en högre placering. Men tio kanonlåtar är inte fy skam. Hade dock hoppats på någonting längre.