Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-03, 17:02
  #10057
Medlem
Rocket-Queens avatar
Min topp tre 2015:
Om du frågar mig imorgon hade ordningen kanske varit annorlunda, och någon av de tre hade kunnat ersättas av ett-två andra album.

1. Jay Rock - 90059

Jag ska erkänna att detta kom som en överraskning även för mig. Vid första lyssningen (rätt okoncentrerat) tyckte jag inte mycket om den. Men dagarna gick och jag lyssnade fler och fler gånger. Satan vilket bra album detta är. Kendrick må vara kungen av Black Hippy, men Jay Rock visar här varför han inte är långt bakom. Mörkt, hårt och djupt.

2. The Underachievers - Evermore: The Art of Duality


Även The Underachievers överraskade mig i år. Indigoism har jag hållit högt ett bra tag nu, men första riktiga albumet Cellar Doors imponerade verkligen inte på mig. Förväntningarna var lite halvdana, men redan från första låten blev jag frälst. Kanske främst första halvan av albumet är helt felfritt.

3. Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly

Svårt att inte inkludera denna på listan av årets album. Hypen, förväntningarna och diskussionerna inför denna var enorma. När Kendrick släppte singeln i trodde många att han skulle köra på ett mer kommersiellt sound på denna platta, men oj vad fel de hade. Plattan är svår för många att ta till sig, och jag förstår varför. Det är inte lätt att ta in allt på bara några lyssningar, men det här är en platta som bara har växt för mig. Håller dock GKMC högre än.

Andra album värda att nämna:

Lupe Fiasco - Tetsuo & Youth
Ett av två album jag hade kunnat slänga in på topp tre listan. Den har varit där uppe flera gånger under året och om du frågar mig nästa vecka kanske jag hade haft den här på en tredje eller andra plats.

Oddisee - The Good Fight
Det album jag har lyssnat mest på under året (nya album dvs). Att dessutom få se Oddisee live var helt fantastiskt. Definitivt årets konsert och ett av årets bästa album.

Precis utanför topplistan:

Joey Bada$$ - B4.Da.$$

Retrohiphop kan man kalla det, men det känns ändå fräscht. Joey inledde förra året grymt med denna debutplatta. Världsklass absolut, men 2015 var ett såpass bra år att den här står sig lite under andra plattor i jämförelse.

Fashawn - The Ecology

En ganska jämnbra platta med många höjdpunkter som står sig mot materialet på Boy Meets World, men ett par spår här drar ner den. Fick gåshud av introlåten Guess Who's Back när jag drog på plattan precis när den kom.

Freddie Gibbs - Shadow of a Doubt

Kanonplatta av Gibbs, som jag tyvärr inte har hunnit lyssna på lika mycket som de andra på listan p.g.a. den släpptes för lite mer än en månad sedan.

Pusha T - King Push - Darkest Before Dawn: The Prelude

Samma sak här, släpptes alldeles för sent och är dessutom alldeles för kort för att kunna ha en högre placering. Men tio kanonlåtar är inte fy skam. Hade dock hoppats på någonting längre.
Citera
2016-01-05, 22:10
  #10058
Medlem
KillenMedSkillen94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MellowHigh
Nån mer som lyssnar på Travi$ Scott?

Antidote
https://www.youtube.com/watch?v=KnZ8h3MRuYg

Drugs You Should Try
https://www.youtube.com/watch?v=aYYRKW8_pFM

Maria I'm Drunk
https://www.youtube.com/watch?v=ct3WNYDXflc
Antidote är riktigt bra, personlig favorit från Rodeo albumet
Citera
2016-01-05, 22:12
  #10059
Medlem
KillenMedSkillen94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av läramighacka
Vafan? Inget snack om Black Friday och den förmodade collaben med Kendrick och J Cole 16 feb? Tvekar inte på att ni har hört den men länkar för säkerhets skull:

Kendrick Lamar & J. Cole - Black Friday
A tale of 2 citiez och Alright mixade av respektive rappare

Läst igenom några tiotal sidor nu och "kända" rappare verkar inte vara så jätteförekommande här, men Kendrick måste väl fan vara den absolut bästa rapparen just nu?
Kendrick är utan tvekan den bästa rapparen idag. Hans black friday freestyle var bättre än J. Cole i mitt tycke. Tappade räkningen på hur många gånger J cole sa nigga i sin freestyle
Citera
2016-01-05, 22:26
  #10060
Medlem
KillenMedSkillen94s avatar
Personliga favoritlåtar från det gångna året:

How much a dollar cost-Kendrick Lamar
Barack Obamas favoritlåt 2015 är även ett utmärkt exempel på Kendricks storytelling. En av de mest välskrivna låtarna han skrivit (tillsammans med Sing about me, Money trees och Keisha's song)

Lord Knows-Meek Mill
Mycket möjligt att R.I.C.O är en bättre låt. Men detta instrumental lämnar inget att önska. Jag är en sucker för sköna beats.

Antidote-Travi$ Scott
Klart bästa låten från hans senaste album Rodeo i mitt tycke. Låten i helhet är väldigt skön och det är när han rappar 3e versen som låten har nått sin peak. Riktigt skönt flow.

Apparently-J cole
Väldigt fint skriven låt som handlar om J coles relation till sin mamma. Refrängen och hans flow är on point.

Back to back-Drake
Låten som tillsammans med charged up slaktade hela Meek Mills karriär. Något som är värt att nämna är att Drake inte svarade på Kendrick Lamars diss i låten "King kunta". Men det är ett smart val för han hade inte haft en chans mot Kendrick Lamar.

Alright-Kendrick Lamar
Allt i denna låt är perfektion. Från början till slut. Min favoritlåt 2015.

Skrivet från mobilen, stavfel kan uppkomma
Citera
2016-01-05, 23:04
  #10061
Medlem
Fite4Todays avatar
Kanyes "Facts" var fan skit i mina öron, vad tyckte ni?
Citera
2016-01-06, 18:54
  #10062
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fite4Today
Kanyes "Facts" var fan skit i mina öron, vad tyckte ni?

Skitlåt men sen är jag ingen stor fan av Kanye i övrigt heller.
Citera
2016-01-06, 19:03
  #10063
Medlem
Här är min toplista över de bästa album under 2015 (no order).

Joey Bada$$ - B4.Da.$$
Drake - If You're Reading This It's Too Late
Earl - I Don't Like Shit, I Don't Go Outside
Young Thug - Barter 6
Jedi Mind Tricks - The Thief and the Fallen
Trae - Tha Truth
Scarface - Deeply Rooted
Logic - The Incredible True Story
G-Eazy When It's Dark Out
Pusha T- King Push – Darkest Before Dawn: The Prelude
Kendrick Lamar - To pimp a butterfly
Lupe Fiasco - Tetsuo & Youth

I övrigt kan jag säga att det inte fanns så mycket jag gillade... Så får hoppas att 2016 blir bättre nu! Tycker både 2014 och 15 varit sådär... 2013 var dock ett riktigt bra år för rap och det finns potential att det blir bra iår igen.
Citera
2016-01-06, 21:05
  #10064
Medlem
KillenMedSkillen94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Här är min toplista över de bästa album under 2015 (no order).

Joey Bada$$ - B4.Da.$$
Drake - If You're Reading This It's Too Late
Earl - I Don't Like Shit, I Don't Go Outside
Young Thug - Barter 6
Jedi Mind Tricks - The Thief and the Fallen
Trae - Tha Truth
Scarface - Deeply Rooted
Logic - The Incredible True Story
G-Eazy When It's Dark Out
Pusha T- King Push – Darkest Before Dawn: The Prelude
Kendrick Lamar - To pimp a butterfly
Lupe Fiasco - Tetsuo & Youth

I övrigt kan jag säga att det inte fanns så mycket jag gillade... Så får hoppas att 2016 blir bättre nu! Tycker både 2014 och 15 varit sådär... 2013 var dock ett riktigt bra år för rap och det finns potential att det blir bra iår igen.
Håller med, to pimp a butterfly räddade 2015 från ett fiaskoår. Det är ett av de bästa, mest nyskapande rapalbumen nånsin. Håller tummarna för att det vinner album of the year på grammygalan.
Har du hört Rodeo av Travi$ Scott? Det albumet var rätt bra
Citera
2016-01-06, 23:14
  #10065
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenMedSkillen94
Håller med, to pimp a butterfly räddade 2015 från ett fiaskoår. Det är ett av de bästa, mest nyskapande rapalbumen nånsin. Håller tummarna för att det vinner album of the year på grammygalan.
Har du hört Rodeo av Travi$ Scott? Det albumet var rätt bra

Ja Travis är helt okej! Tycker så klart mer om honom som producent än rappare. Men han gör sin grej i alla fall. Inte ett album jag lyssnar på 24/7 precis. Men funkar ibland... Gillar Nightcrawler och 3500 starkt!
Citera
2016-01-07, 00:32
  #10066
Medlem
Arbetarbroders avatar
Ok Flashback denna är kanske svår, men Øris feat nån, inte Organismen tror jag och en line i låten som går

"jag hoppas det blir ett världskrig så alla dör, så jag kan knulla lik utan nån som stör"
Nån som har en blekaste vad den låten heter?
Google vet inte, hänvisar till Paows blogg, så då känns dem bättre här.
Citera
2016-01-07, 08:16
  #10067
Medlem
Fite4Todays avatar
https://www.youtube.com/watch?v=t8tJu4UiwZI hittade denna killen, denna låten är bra, franska dock men om han fortsätter han kmr va king!
Citera
2016-01-07, 10:43
  #10068
Medlem
Geomeisters avatar
Jag skulle vara intresserad av att höra hiphop med liknande attityd och lekfullhet som The Sugarhill Gang, De La Soul, A Tribe Called Quest och Jurassic 5. Gärna med influenser av rock, jazz, disco eller varför inte klassiskt. Det behöver inte vara tokigt gammalt heller.

Några tips på album och artister?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback