Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-21, 23:08
  #1
Medlem
lithionits avatar
SD vs. Dansk Folkeparti

--------------------------------------------------------------------------------
Är det nån mer än jag som tycker att SD har en alldeles för mjuk linje?

Känns som att de hela tiden vill urskulda sig och försvara sig i den politiska debatten istället för att våga stå för partiets åsikter. Tycker att Jimmie Åkesson är en ganska medioker debattörer, tror att de skulle ha mycket att vinna på att t.ex. utnämna Erik Almqvist till partiledare istället som skulle klara sig mycket bättre i debatter med andra partiledare i synnerhet Fredrik Reinfeldt som alltid vill tyska ner Jimmie Åkesson genom att få honom att framstå som att han inte har nån politisk kunskap.
Tycker att SD skulle våga ställa högre krav på minskningen av invandringen, krav på utvisningar av kriminella invandrare osv. känns som att de gradvis förmildrar deras politik. Tror att risken finns att svenskar tillsist inte tror att det kommer göra nån större skillnad om de röstar på SD eller inte.

I Danmark tycker jag att klimatet är ett helt annat, Pia Kjaersgaard tycker jag är en otroligt skicklig debattör känns om att hon vinner i alla debatter och har svar på tal, hon drar sig inte för att göra uttalande om att man ska kasta muslimer, riva ghetton och hennes kända citat
"Om de (svenskarna) vill göra Stockholm, Malmö och Göteborg till skandinaviska Beirut med klankrig, hedersmord och massvåldtäkter så får de göra det. Vi kan alltid stänga Öresundsbron ".
Dansk folkeparti har haft en väldigt hård linje när det gäller att minska invandringen, strama åt rättsystemet, främjande av välfärden och vård av äldre osv.
Med rätt partiledare tror jag att SD skulle kunna tilltala en bredare folkmassa, vi skulle behöva en svensk Pia Kjaersgaard :P
Citera
2011-10-21, 23:33
  #2
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Du har både rätt och fel tycker jag.

Angående Linje generellt; SD har inget att vinna på att anta en hårdare linje. Tvärtom, de stora väljarmassorna finns åt mitten, det handlar om för SD att ha en så seriös famtoning som möjlig, och hela tiden placera sig tydligt "icke-PK" men mjukt, i frågor om Asyl/anhörig-invandring, kriminalpolitik, EU, EMU, kärnkraft osv.

Men rätt har du angående företrädarna: Åkesson må vara ganska duktig och det bästa partiet har. Men alla företrädare måste bli duktigare på att i debatterna smascha på öppna bollar, ge små nålstick osv. Som när motståndarna säger uppenbarla galenskaper som att Somalier är Entrepenörer...
Citera
2011-10-22, 02:32
  #3
Medlem
anders_judges avatar
Svår fråga då det politiska och mediala klimatet trots allt är annorlunda i Sverige så det är inte helt självklart vad som passar här. Trots allt så håller det mediala klimatet samhället i ett järngrepp och DF har inte heller samma belastning i sitt förflutna som gör att de också kan ta ut svängarna mer utan att media gör nazi-paralleller på samma sätt.

Det är nog en väldigt svår balansgång att finna en tillräckligt mjuk linje för att inte vara politiskt omöjlig men samtidigt inte allt för urvattnad, en misstanke kan ju vara att SD planerar mer brösttoner i nästa val medan det nu först gäller att lära sig den politiska processen och luckra upp stigmatiseringen av partiet.
Citera
2011-10-22, 12:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders_judge
Det är nog en väldigt svår balansgång att finna en tillräckligt mjuk linje för att inte vara politiskt omöjlig men samtidigt inte allt för urvattnad, en misstanke kan ju vara att SD planerar mer brösttoner i nästa val medan det nu först gäller att lära sig den politiska processen och luckra upp stigmatiseringen av partiet.

Det tror jag också. Det är i princip lärdomen från mediestormen efter Islam-artikeln: tar man i ordentligt skapar det reaktioner, kontrovers och debatt runt partiet. Kontrovers och debatt runt partiet leder till att partiet och dess frågor upplevs som viktiga. När partiets frågor blir viktiga kommer fler att rösta efter vad de tycker om partiets frågor än efter vad de tycker om typ RUT-avdraget.
Och eftersom det är betydligt fler än 4,5 eller 6% av svenskarna som håller med SD i sak, ökar man.

Samtidigt är den här typen av opinionsmässig "uppiskning" problematisk eftersom den galvaniserar motståndet mot partiet. Det är en svår balansgång som sagt. Men det blir intressant att se vad SD kan ställa till med i fråga om medial uppmärksamhet 2014, när man har biljett till alla TV-sända debatter och 40-50 miljoner i kampanjbudget.
Citera
2011-10-22, 14:58
  #5
Medlem
Inte så konstigt att SD har en mjukare framtoning än DF. Debatt klimatet i Sverige skiljer sig rejält från det danska där DF har varit i regeringsposition de senaste 10 åren. Om man ens vill påpekar att Sverige kanske skulle behöva minska invandring då är man direkt rasist och främlingsfientlig. Om man inte kritiserar invandringen i Danmark då anses man vara skum och konstig. Dock hoppas jag att vi ska ha en liknande utveckling som Danmark har haft så att debatt klimatet ändras och att SD blir ett av de större partierna i Sverige.
Citera
2011-12-13, 02:55
  #6
Medlem
mikxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acidflower
Inte så konstigt att SD har en mjukare framtoning än DF. Debatt klimatet i Sverige skiljer sig rejält från det danska där DF har varit i regeringsposition de senaste 10 åren. Om man ens vill påpekar att Sverige kanske skulle behöva minska invandring då är man direkt rasist och främlingsfientlig. Om man inte kritiserar invandringen i Danmark då anses man vara skum och konstig. Dock hoppas jag att vi ska ha en liknande utveckling som Danmark har haft så att debatt klimatet ändras och att SD blir ett av de större partierna i Sverige.

Du har helt rätt. Debattklimatet i Sverige är nästintill förstört - Det finns inte. Man måste vara politiskt korrekt. Ibland funderar man fan på att flytta ´hem´. Debattklimatet i Danmark är bättre än Sverige, absolut. Men, tro mig, det går åt samma håll som varje annat väst-Europeiskt land. Du går inte direkt och säger öppet att du röstar på FP.
Citera
2011-12-13, 03:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikx
Du har helt rätt. Debattklimatet i Sverige är nästintill förstört - Det finns inte. Man måste vara politiskt korrekt. Ibland funderar man fan på att flytta ´hem´. Debattklimatet i Danmark är bättre än Sverige, absolut. Men, tro mig, det går åt samma håll som varje annat väst-Europeiskt land. Du går inte direkt och säger öppet att du röstar på FP.
Nu har jag inte själv fötts i Danmark men har släkt därifrån så den tanken har slagit mig också.

Som du säger har aldrig mött en Dansk som erkänt att de röstat på Danske Folkeparti och nu när sosse regeringen har tagit över och styr med kommunistparti och feministiska Radikale Venstre så kommer det börja gå mot det gamla debatt klimatet.
Citera
2017-07-27, 21:23
  #8
Medlem
Jag tycker att om man kollar på danskt folkepartis politik så verkar dom vara mildare än SD, dom har till och med en video dom gjort där dom säger att Danmark står för "tolerans"...
Citera
2017-07-28, 00:17
  #9
Moderator
Strix m/94s avatar
PI - P&PP

Strix/Mod
Citera
2017-07-28, 02:55
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrilladKyckling
Jag tycker att om man kollar på danskt folkepartis politik så verkar dom vara mildare än SD, dom har till och med en video dom gjort där dom säger att Danmark står för "tolerans"...

Ja, tolerans danskar emellan. Dansk Folkeparti är tillåtande. Danskar skall få vara som de är.
Citera
2017-07-28, 14:31
  #11
Medlem
8711s avatar
Det som Dansk Folkeparti gör bra är att stå utanför regeringen men ändå utöva massivt inflytande och därmed oftast vara växande och motståndare till bägge blocken trots att man har en mycket stor påverkan på politiken i perioder och i vissa frågor. Sverigedemokraterna bör klart överväga en liknande strategi. Stå utanför men få ännu mer makt och inflytande, tacka nej till regeringsplats och klaga massivt på regeringen eftersom man själv inte har all makt men ändå indirekt sitta i den med makten i vissa frågor.
__________________
Senast redigerad av 8711 2017-07-28 kl. 14:34.
Citera
2017-07-28, 15:37
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Möllan63
Ja, tolerans danskar emellan. Dansk Folkeparti är tillåtande. Danskar skall få vara som de är.

Sluta ljug. Kolla på videon istället. Jag säger inte att det måste vara något dåligt och vara "toleranta" mot andra människor självklart inte. Det är bara att som ordet används idag och betyder idag så är det dumt för ett parti som säger sig vara emot invandring att säga att dom är "toleranta"
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback