2011-10-21, 18:55
Medlem
PattayaXXs avatar
Kära forum!

Har tidigare diskuterat detta fenomen i en annan tråd, och jag har även läst andra trådar där folk ställer frågor om just automatisk robot-handel. Idag har jag provat tekniken, och min plan är naturligtvis att fortsätta en tid för att sedan utvärdera. Jag kommer att uppdatera denna tråd med resultat, och ambitionen är att göra det dagligen. Först en lite FAQ:

Hur fungerar robothandel för privatpersoner?
När de flesta hör ordet roborhandel kanske de tänker på de stora elefanterna som köper in sig i stockholmsbörsens lokaler och sedan sätter upp någon superserver som handlar 1000ggr per sekund eller liknande. Det finns naturligtvis de som gör så. Ett utrymme i dessa lokaler har jag hört ska kosta ca 40 000 SEK per månad och till det kommer med säkerhet rätt stora kostnader för utrustning. Robothandel för oss vanliga privatpersoner går således inte alls till på det sättet. I stället använder man sin egen hemma-pc och viss programvara samt någon form av egen-utvecklad robotmjukvara, alternativt en färdig robot som du köper.

Vad behövs för att komma igång?
Du behöver ett värdepappersdepå (t.ex. hos Nordnet) och naturligtvis ett startkapital. Ska du handla med terminskontrakt krävs att du har en vanligt aktiedepå. Kapitalförsäkring fungerar tyvärr inte. Utöver detta behöver du en programvara som kan sköta den automatiska handeln (t.ex. Nordnet Autotrade). Du behöver även ha ett handlingssystem, och här finns det en hel del att välja mellan. I köpet av Nordnet Autotradet ingår flera system för handel med aktier, certifikat, terminskontrakt mm... Det finns även färdiga handelssystem att köpa från olika företag, som t.ex. PLT Trading och Rankor System. Sist men inte minst går det även att bygga helt egna handelssystem. Hjälp om hur man gör detta finns på Nordnet Autotraders hemsida.

Vad gör jag när jag införskaffat allt jag behöver?
När du köpt allt du behöver installerar du allt på datorn. Lättast är att följa de instruktioner som medföljer. Sedan ansluter du ordermodellen du valt till de värdepappren du vill handla med. Dessa företag kan även hjälpa till med installation, och får du problem går de naturligtvis att kontakta via telefon/e-post. De kan även hjälpa den som är väldigt datorovan genom fjärrhjälp.

Vad händer sedan?
Har du valt ett helt automatiskt handlingssystem kommer all handel såsom köp/sälj/blankning mm... också att ske helt automatisk. Du kan få ett SMS eller e-post när en affär är genomförd. Finns även handelssystem som enbart talar om för dig vilket aktie/warrant/termin eller vad det nu handlar om du bör köpa/sälja just nu. Du kan få dessa rekommendationer som SMS/e-post med du måste då själv göra affären manuellt.

Vad kostar det?
Nordnet Autotrader: 3000 SEK/år
Handelsstrategi: Gratis till 1300 SEK/mån beroende på vilken du väljer
Startkapital: Valfritt men för att det ens ska vara lönsamt bör man nog börja med 10.000 SEK eller mer, självklart helt beroende av vad man ämnar göra för affärer.

Hur bra är dessa automatiska robotar?
De skiljer sig en hel del åt, men vissa skryter med upp till 600 procents avkastning på mindre än ett år. I många av dessa fallen ska man dock tänka på att det kan handla om backtester, dvs ej att de körts i skarpt läge. Många har dock gått skarpt i flera år och de har också utvecklats väldigt bra.
Av de företag jag nämnt i denna FAQ ger alla bra support.

Jag har läst en del av dessa system under en tid, men detta var första dagen som jag körde min terminsrobot i skarpt läge. Jag handlar med två terminskontrakt (OMXS301J).

Dagens avkastning: 460.00 SEK

Kommer att uppdatera denna tråd med daglig avkastning samt svara på frågor från er andra som är intresserade av robothandel.
Citera
2011-10-21, 19:01
Medlem
SparkMans avatar
Vad använder du för program och vad är ditt startkapital? Tror du missade de detaljerna. Såvida det inte är Nordnet Autotrader, någon gratis handelsstrategi och 10k i startkapital
Citera
2011-10-21, 19:24
Medlem
Detta är väldigt intressant. Skriv gärna vad du har för startkapital, samt hur det utvecklar sig dag för dag . Beroende på hur det går för mig professionellt har jag eventuellt 50 000 - 100 000 att investera inom ett par månader, och det vore kul att höra om detta var en gångbar strategi.
Citera
2011-10-21, 19:41
Medlem
Rutendos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Vad använder du för program och vad är ditt startkapital? Tror du missade de detaljerna. Såvida det inte är Nordnet Autotrader, någon gratis handelsstrategi och 10k i startkapital

Lul, skulle bli kostsamt att handla med 10k ;-) Jag antar han kör rankorsystems Skywalker. Hoppas att affärerna går väl för dig. Eller för din algoritm.
Citera
2011-10-21, 21:10
Medlem
Hur kan det fungera att köpa en massfroducerad robott? Utkonkurerar de inte varandra?

Hur kan de rikaste i värden ha blivit rikast i världen när de är nöjda om deras investeringar ger 20% per år medans andra tjänar 600% per år. Borde inte de senare gå om ganska snabbt? Vad händer när de får alla pengar i världen? Säg att de har en miljard, efter ett år har de 6 miljarder, efter två år 36, tre år 216, fyra år 1296, fem år 7776 osv, borde ju gå hyfsat snabbt.

Kan det vara så att de har skapat 1000-tals programm? Isf lär ju ganska många med slumpens hjälp bli säljbara. Hur visar man på att det inte skett genom slump?
Citera
2011-10-21, 22:18
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaakanBrolin
Hur kan det fungera att köpa en massfroducerad robott? Utkonkurerar de inte varandra?

Hur kan de rikaste i värden ha blivit rikast i världen när de är nöjda om deras investeringar ger 20% per år medans andra tjänar 600% per år. Borde inte de senare gå om ganska snabbt? Vad händer när de får alla pengar i världen? Säg att de har en miljard, efter ett år har de 6 miljarder, efter två år 36, tre år 216, fyra år 1296, fem år 7776 osv, borde ju gå hyfsat snabbt.

Kan det vara så att de har skapat 1000-tals programm? Isf lär ju ganska många med slumpens hjälp bli säljbara. Hur visar man på att det inte skett genom slump?
För de rikaste i världen har bättre inkomst. Anledningen till att de som kör med typ 10x hävstång inte går ikapp är väl att det eventuellt går i fel riktning ... Och då svider det =P
Citera
2011-10-21, 22:45
Medlem
Ska bli intressant att se hur programmen inte följer sin påstådda historiska avkastning. Har du frågat företagen om verifikation på resultaten? Håll oss uppdaterade.
Citera
2011-10-22, 01:00
Medlem
PattayaXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan

Citat:
Ursprungligen postat av Sebastard
Detta är väldigt intressant. Skriv gärna vad du har för startkapital, samt hur det utvecklar sig dag för dag . Beroende på hur det går för mig professionellt har jag eventuellt 50 000 - 100 000 att investera inom ett par månader, och det vore kul att höra om detta var en gångbar strategi.
Jag har börjat med två kontrakt, och min tanke är att handla med enbart två till att börja med för att se hur systemet fungerar. Ett kontrakt kostar ca 900 SEK, men eftersom det underliggande värdet är betydligt högre (1000ggr) krävs en säkerhet, vilket innebär att mäklaren låser ett kapital som är ca 10ggr högre än anskaffningsvärdet, dvs ca 9000 SEK. Detta innebär att du i teorin kan förlora mer pengar än du satsar när det gäller just terminshandel. Dock är sannolikheten nästan obefintlig om jag förstått saken rätt när man läser på olika ekonomiforum. Anser man att terminer är för hör risk finns det flera system som handlar med betydligt säkrare instrument.

Citat:
Ursprungligen postat av Rutendo
Lul, skulle bli kostsamt att handla med 10k ;-) Jag antar han kör rankorsystems Skywalker. Hoppas att affärerna går väl för dig. Eller för din algoritm.
Hoppas jag med. Handlar som sagt med två kontrakt så för min del handlar det om ca 18000 SEK. Fungerar systemet bra kommer jag med säkerhet öka insatsen. Det stämmer att jag kör med OMX Skywalker

Citat:
Ursprungligen postat av HaakanBrolin

Att nå hög avkastning under flera år tror jag få skulle förklara med enbart slumpen. Ordermodellerna byggs utifrån algoritmer, och många av dessa är öppna så användarna enkelt kan granska dem vilket också görs i stor omfattning. Detta kan man se om man tittar på tex NATs användarforum.

Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
För de rikaste i världen har bättre inkomst. Anledningen till att de som kör med typ 10x hävstång inte går ikapp är väl att det eventuellt går i fel riktning ... Och då svider det =P
Jag vet naturligtvis inte exakt hur detta kommer att utvecklas, och således vill jag börja spela väldigt försiktigt. Samtidigt spelar jag inte med mer pengar än vad jag har råd att förlora.

Citat:
Ursprungligen postat av Freelunch
Ska bli intressant att se hur programmen inte följer sin påstådda historiska avkastning. Har du frågat företagen om verifikation på resultaten? Håll oss uppdaterade.
Naturligtvis kan det gå dåligt. Dock verkar du ha en extremt negativ inställning eftersom du redan nu förutsätter att det kommer att gå sämre än tidigare. Detta kan du naturligtvis inte ha en aning om, och inte någon annan heller. Självklart kommer jag hålla tråden uppdaterat med avkastningsresultat så det blir enkelt att följa.
Citera
2011-10-22, 08:17
Medlem
Även jag är mycket intresserad av detta men har inte haft tid att läsa på. Dags att börja tror jag.
Citera
2011-10-22, 08:51
Medlem
madchances avatar
Du underskattar grovt svårigheterna. Om det gick att köpa en börsrobot som var lönsamt med ett löjligt litet kapital på 10000 kr, varför skulle någon sälja den? Tänkte skriva att logiskt tänkande är en bra början, men då kanske man tangerar personangrepp. Lycka till iallafall.
Citera
2011-10-22, 10:31
Medlem
PattayaXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Du underskattar grovt svårigheterna. Om det gick att köpa en börsrobot som var lönsamt med ett löjligt litet kapital på 10000 kr, varför skulle någon sälja den? Tänkte skriva att logiskt tänkande är en bra början, men då kanske man tangerar personangrepp. Lycka till iallafall.

Trams. Färdiga robotar har gått att handla under lång tid, och jodå många går dessutom med väldigt bra vinst. Det är först nu på senare år det dykt upp bra alternativ för vanliga privatpersoner. Skulle folk vägra sälja sådant som man kunde tjäna pengar på skulle du inte kunna hitta en bok om aktiehandel eller pokerstrategi hos bokhandlaren.
Citera
2011-10-22, 10:31
Medlem
PattayaXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjZ
Även jag är mycket intresserad av detta men har inte haft tid att läsa på. Dags att börja tror jag.

Lycka till! Tveka inte att fråga om det är något du undrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in