Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-09, 12:07
  #13
Medlem
urban.os avatar
usch förstår hur du kände dej snuskklubban skönt att det gick över
Citera
2013-10-28, 18:33
  #14
Medlem
urban.os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusklubban
Hej allihopa!

Nu tänkte jag dela med mig lite tips som kan hjälpa väldigt många, och kanske till och med rädda livet för någon(?). Det jag tänkte göra är att dela med mig av min kur mot akne som jag vet för många människor lider av, tråkigt men sant. Min variant är inte garanterad att hjälpa någon men jag hoppas samtidigt att någon kanske ser det som ett alternativ mot all medicin på marknaden. Kuren fungerar utmärkt att hålla din hy i bra form även om man är aknefri!


Lite bakgrundshistoria om mig:

Jag minns inte första gången jag fick en finne, antagligen hade jag vikigare saker att tänka på (tv-spel) vid den tiden. Jag vet åtminstone att mitt akneanfall började någon gång i mitten av sjuan, en tid när andra hade finnar, skitsamma liksom, det är la inget att tänka på? Mina finnar, som kanske var 5 till antalet ökade under en kort period till 50 säkert och jag fattade fan inte vad som hände, jag är ensam om den här skiten? Jag var verkligen helt lost och fattade inte vad jag hade gjort för fel och varför just jag drabbades.

Under kanske 2 år ökade skiten konstant och min hy hade nästan tilltagit en lila nyans när jag var som värst, mina finnar hade nu blivit bölder. Att vakna och se sig i spegeln var inget att snacka om, jag vågade helt enkelt inte. Jag undvek speglar, kameror och ögonkontakt med folk i största utsträckning för jag tyckte jag såg hemsk ut. Under dessa åren hade jag fått höra en massa skit i form av huskurer "Ta alkohol på finnarna, det torkar ut dem!" "Ta tandkräm på finnarna, det torkar ut dem" "använd zinkpasta" osv osv. Att sedan vakna upp ännu värre, gå ut på stan och möta alla dessa blickar och höra folk viska, och i vissa fall när nån snorunge frågat va det är för prickar man har i ansiktet. Roligt..

Jag började använda clearasil, som man köper överallt (hur är den skiten ens tillåten?). Efter den floppen testade jag de receptfria produkterna man hittar på apoteket avsedda för akne. Jag tror jag testade fram till 2009 alla receptfria medel som fanns att tillgå på apoteket, ingenting fungerade speciellt effektivt. Basiron och liknande krämer har mest känts som placebo i mitt fall. Det tog ett tag innan jag fattade att man kunde faktiskt gå till läkaren för att få bukt med sina aknebesvär, vilket jag gjorde. Tetralysal och någon kräm blev det utskrivet och visst blev jag bättre men jag mådde fortfarande illa när jag såg mig i spegeln. Nya geler tillkom tätt och ständigt som jag fick utskrivet utan vidare resultat. Fyfan tänkte jag, antar att det är såhär man ska se ut resten av livet, suck!

Tjejer, fotografier, självförtroende, och en mer riktig bild av mig hade blivit "offren" som min akne har skördat genom åren, tills jag började exprementera själv.


Mitt sätt att hålla min hy frisk lyder såhär:

Min variant innehåller inga läkemedel utan jag försöker göra det så "naturligt" som möjligt.

Först:
Huden producerar fett, fettet i sig är grundstenen till akneuppkomsten. Läkemedlet Tetralysal dödar bakterierna men hyn producerar lika mycket fett, vilket betyder att om du avslutar kuren så kommer det inte dröja länge innan finnarna är tillbaka. Vi måste få bukt på fettproduktionen.

ATT RENGÖRA ANSIKTET:

Regeln är tvätta ansiktet inte mer än två gånger per dag, morgon och kväll. Det misstaget jag gjorde var att skölja ansiktet flera gånger om dagen i hopp om att bli av med fettet som orsakade finnarna. Istället blir det mycket värre. Huden börjar isåfall överproducera taljet (hudfettet) och du får samma effekt som om du tvättar håret för många gånger per dag, det blir väldigt fett!

På morgonen räcker det att skölja ansiktet med hett vatten och sedan med kallt vatten för att stänga porerna. Kom ihåg att tvätta händerna innan och använda en ren handduk att torka dig mig. Torka försiktigt, riv/skrubba inte med handduken.

Inför kvällen kommer man börja med att skölja ansiktet med varmt vatten likt man gör på morgonen, och sedan i kallt vatten. Torka hyn försiktigt och använd en PEELINGKRÄM för att skrubba bort döda hudrester. Hudresterna gör att hyn inte andas lika fritt. Peelingkräm hittar du bland annat på apoteket. skölj rent med svalt vatten efter du har använt krämen och torka lätt och låt ansiktet få lufttorka och ta åt sig av fukten. Peelingkrämen behöver man inte använda varje dag utan kan användas mer användas vid behov.

Använd sedan ALOE VERA kräm som du masserar in i hela ansiktet noga. Aloe veran har många bra egenskaper men framförallt återfuktar den, och det är det hela principen bygger på; Rengör från grunden och återfukta! Jag kan inte beskriva hur mycket aloe veran har spelat in i min kamp mot aknen! Det absolut bästa köpet jag någonsin gjort. Aloe Vera hittar du bland annat i Life-butiker.

Om du känner att det känns bra att använda aloe vera även på morgonen så testa, speciellt om det är kallt ute så kan det vara en bra idé med tanke på den torra luften.

Kom ihåg att denna processen inte visar resultat på en eller två dagar, utan är mer ett långvarigt projekt som successivt kommer bygga upp en friskare hy hos dig!


ÖVRIGT:
Mat:
Finns inga bevis för att mat ska påverka akne, det finns heller inga bevis på att snus kan orka problem såsom cancer. Om du misstänker att ett livsmedel förvärrar din akne, sluta med det isåfall (om du känner att det är värt!). För min del fick jag alltid mer finnar av choklad upplevde jag. Ät sundare, och DRICK mycket vatten, din hy mår bättre av det.

Tänk även på att dessa faktorer spelar in:

Rökning

Stress/sömn

Solljus
Sola om möjligheten finns! Solljuset förbättrar avsevärt din akne om du vistas tillräckligt ute, akta dig för att bränna dig bara! Vet inte hur det funkar med solarium.

Smink
Är inte tjej så vet inte hur det fungerar speciellt bra på den här fronten, men finns nog garanterat vissa produkter som är skonsammare än andra när det gäller finnar, google is your friend!

Slutligen, låt bli att ta i ansiktet i onödan. Försök låta bli att klämma även om det är frestande, jag vet hur det känns.


Lycka till allihopa! Om du tror att det här kan vara något så give it a try! Önskar dock att jag kom på detta för några år sedan, det är lätt att vara efterklok..


Föresten vilken aloevera kräm använder du ?
Citera
2014-09-11, 14:06
  #15
Medlem
Gammal tråd jag vet, men ska dela med mig av tips angående kosten!

Kosten har nog den största inverkan på huden = acnen. De läkare som säger annat är okunniga.

Jag har själv sett hur pass bra min hud blivit tack vare att jag började käka mat enligt GI-tabellen. Det man ska sikta på är att äta kost med LÅGT GI. Min acne på rygg och bröst har näst intill försvunnit sedan jag började med detta, och då har jag haft mycket acne.

Undvik mat som har högt GI, skräpmat osv. Framför allt avstå från sockerprodukter!!!!! Även mjölk har stor påverkan på acnen då mjölk innehåller mycket hormoner som även det triggar igång insulinet.

Jag äter idag till 90% bara fullkornsprodukter, mycket grönsaker, dricker även mycket Te, gärna grönt Te. Zinktillskott är också bra för immunförsvaret och huden. Bra fetter för kroppen är viktigt, avokado är kanon. Ät fet fisk som har bra fetter.

Sammanfattning: Undvik mat med högt GI, mjölk, SOCKER!

Drick Te, Zink är bra, fullkornskost då det innehåller mycket fibrer som är bra för tarmen där immunförsvaret sitter, ät mer grönsaker, ät proteinrik mat och bra fetter!
Citera
2016-06-20, 08:29
  #16
Medlem
Någon som använt nattljusolja? Jag är killd men det borde väll fungera? Nån som kan berätta lite om det, ifall det hjälp,hung mycket man ska ta osv...
Citera
2016-08-27, 09:36
  #17
Medlem
vad händernom jag tagit tex basiron och andra akne medel och sedan står i sol. vad händer då?
Citera
2016-08-27, 11:21
  #18
Medlem
Damortes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitsab123
vad händernom jag tagit tex basiron och andra akne medel och sedan står i sol. vad händer då?

Med lite otur så självantänder du.
Citera
2016-08-27, 12:28
  #19
Avstängd
Slackoffs avatar
Jag tycker väl att man kan påstå att det verkar som att;
1.mjölk, 2.högglykemisk/hyperinsuliniös mat , 3:"the western diet"kan orsaka acne.
Citat:
or acne, 146 different foods were recorded a total of 370 times in 60 relevant articles. There were only 49 studies with evidence Levels A–C. In these, none corresponded to evidence Level A, 4 cases corresponded to Level B and 45 cases to Level C. The majority (86.7%) corresponded to evidence Level D (assessed mention without own study). The main impact of adverse food effects relevant for the industrial countries in the literature studied was seen in the western diet, since the introduction of this diet in populations whose traditional nutrition had been different (7) resulted in a marked increase in the incidence of acne. The main components of the western diet are hyperglycaemic carbohydrates, (cow’s) milk and saturated fats (8). The pathogenetic effect of the western diet is mostly ascribed to the high glycaemic load and high glycaemic index, hormonal effects in cow’s milk and the shift in the omega-3-FA/omega-6-FA ratio in favour of omega-6-FA (7, 9, 10). The adverse effect of milk and glycaemic load or glycaemic index finds broad consensus (1, 2). The role of androgen hormones in acne is well defined. Hyperinsulinaemia and an increased insulin growth factor 1 (IGF-1) as a result of high glycaemic load and dairy food intake cause an increased production of androgen hormones and sebum associated with acne (1, 2). Overactivated nutrient- and growth factor sensitive kinase mechanistic target of rapamycin complex 1 (mTORC1) and downregulation of nuclear transcription factor FoxO1 levels induced by a western diet increase inflammation and comedogenesis (8). High glycaemic load and hyperinsulinaemia decrease insulin growth factor binding protein 3 (IGFBP-3), which controls cellular growth (1). The resulting stimulation of cellular growth leads to acne.

Some older studies (3) are repeatedly cited anecdotally because of their methodological weaknesses. No well-designed study has been performed to address the belief still deep-rooted in the population that chocolate has an adverse effect on acne.

There are fewer reports on the beneficial effects of foods (n = 63, 17.0%) and adverse effects of avoidance (n = 8, 2.2%) on acne than reports on foodstuffs with adverse effects when consumed (n = 165, 44.6 %) or beneficial withdrawal (n = 28, 7.6%). Hence, it can be concluded that acne is more likely.
Ifrån en Review artikel ifrån 2016.
http://www.medicaljournals.se/acta/c...55-2450&html=1
Citera
2016-08-31, 14:53
  #20
Medlem
har väldigt fet hud och får mkt finnar i pannan av det. tänkte testa apolosophy face cleansing foam. någon sommvrt om den hjälper? eller vilka återfukatande tvätt-grjer borde man använda?
Citera
2016-08-31, 15:22
  #21
Medlem
Undvik mejeri-produkter.
Citera
2016-09-01, 13:48
  #22
Medlem
Finnar förstör verkligen liv. Sjyst av dig att dela med dig av dina erfarenheter, trådskapare!

Själv blev jag faktiskt botad genom Tetralysal. Första kuren utplånade bara finnarna tillfälligt. När de kom tillbaka i explosiv kraft blev jag panikslagen och gick till läkaren igen. Fick en andra Tetralysal-kur ordinerad. Blev måttligt förtjust -- det hade ju bara fungerat tillfälligt första gången. Men till min häpnad fungerade det permanent (åtminstone sen något år tillbaka) med andra kuren.

Andra gången använde jag dock en annan kräm som komplement än första gången. Finacea tror jag den heter. Strök på den morgon och kväll under Tetralysal-kuren och fortsatte därefter ytterligare några månader.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback