2011-10-20, 20:24
Medlem
vixxs avatar
Är nyfiken på era bästa meningar som är svåra att säga snabbt ett par gånger utan att sluddra/säga fel. För er språkintresserade får gärna ge en kort analys varför de är svåra att säga!

Mina bidrag:
Sex laxar i en laxask
Sju sjösjuka sjuksköterskor
Packa pappas papp-kappsäck
Flyg fula fluga flyg och den fula flugan flög

She sells sea shells at the sea shore
Citera
Hamilkars avatar

Moderatormeddelande

Postat av Hamilkar 2011-10-20, 22:29
Moderator
Om den här tråden ska få leva som tråd i Språk, så ska varje inlägg hädanefter innehålla någon form av analys av varför den ena eller andra tungvrickande meningen är svår att säga snabbt. Övriga inlägg kommer hänsynslöst att raderas som OT.
/Mod.
2011-10-21, 01:20
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Kvistfritt kvastskaft.

Västkustsk hästkusk.

Några snabba jag kom på, försök att säga de snabbt ett par gånger. Jag lyckas då inte. Varje bokstav ska uttalas för full poäng. Som vanligt när man tuggar på ett ord för länge så låter det helt inavlat till slut.

Exakt varför de är svåra att säga är väl att de innehåller knepiga konsonantkombinationer, som man ogärna vill säga.
Senast redigerad av Detvardåsjälva 2011-10-21 kl. 01:24.
Citera
2011-10-21, 08:12
Medlem
vixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Kvistfritt kvastskaft.

Västkustsk hästkusk.

Några snabba jag kom på, försök att säga de snabbt ett par gånger. Jag lyckas då inte. Varje bokstav ska uttalas för full poäng. Som vanligt när man tuggar på ett ord för länge så låter det helt inavlat till slut.

Exakt varför de är svåra att säga är väl att de innehåller knepiga konsonantkombinationer, som man ogärna vill säga.

Tänkte på en sak med dina två bidrag. Själv tycker jag att kvistfritt kvastskaft är lättare att säga än västkustsk (underbart ord) hästkusk. Det känns som västkustsk hästkusk är svårare för att man blandar ljud som hoppar fram och tillbaka med tungplaceringen i munnen. Sen har västkustskt i och för sig ett satans konsonantkluster!
Citera
2011-10-21, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vixx
Det känns som västkustsk hästkusk är svårare för att man blandar ljud som hoppar fram och tillbaka med tungplaceringen i munnen. Sen har västkustskt i och för sig ett satans konsonantkluster!
Det är nog rimligt. I kvastskaft tillhör stsk olika stavelser medan det tillhör samma stavelse i västkustsk.

Och hur är det med en kusk från staden Irkutsk? Irkutsksk hästkusk.
Citera
2011-10-21, 19:34
Medlem
vixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Det är nog rimligt. I kvastskaft tillhör stsk olika stavelser medan det tillhör samma stavelse i västkustsk.

Och hur är det med en kusk från staden Irkutsk? Irkutsksk hästkusk.

Hoppla! Du är något på spåret. Irkutsksk hästkusks kvastkvastsfusk
Bild för att styrka meningen:http://www.bookofjoe.com/images/2008...joijhjbb_2.jpg

Jag klarar knappt att säga Irkutsksk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in