2011-10-20, 18:37
Medlem
Hej! Kort och gott, har aldrig skattat förut och kom nyss hem ifrån en 8 månaders Thailand semester och har en massa skattepapper hemma. Dumt av mig att inte tänka påt eftersom det var första året jag hade aktier men de gick med förlust så tänkte inte så mycket på det.

Allafall till frågan. Säg jag under 2010 köpte aktier och fonder för 100 000 kr. Dessa minskade i värde till 70 000 kr varav jag sålde av 30 000 kr av dem. Behöver jag skatta nått då?

För som det ser ut på min lapp ang övervägande (min handläggare hade gått hem för dagen när jag försökte ringa tidigare idag så ska ringa imorgon, men är så nervös så ville ha lite svar bara) är att de bara tagit med mina försäljningar, jag loggade in på mitt avanza konto och räknade ihop totalen av mina sålda aktier och fonder för 2010, och det uppgick till öret till vad det på detta "övervägande" står som "kapitalvinst vid avyttring av värdepapper"

Så hur funkar det nu, det är väl inte så sjukt att man får skatta på varenda försäljning rakt av, utan att dra av för inköpet av dem oavsett om de gått med vinst eller ej?

T.ex, köp akiter för 100K kr I januari, de tappar i värde till 50K kr i Juni och du bestämmer då för att sälja av allt, då behöver du väl inte skatta för dem 50K kr?
Citera
2011-10-20, 18:55
Medlem
Står såhär angående "kapitalvinst vid avyttring av värdepapper":

"Den skattepliktiga kapitalvinsten eller den avdragsgilla kapitalförlusten på avyttringarna ska beräknas som skillnaden mellan erhållen ersättning minskad med utgifterna för avyttringen och omkonstnadsbeloppet. Med omkostnadsbeloppet avses anskaffningsutgiften.

Skatteverket har inga uppgifter på omkostnadsbeloppet och får därför göra en uppskattning av kapital vinsten." Sen står det nått mer om 20% avdrag enligt nån schablonsmetod så kapitalvinsten minskas med ca 6K kr från ca 30K kr (exakta beloppet jag sållde aktier och fonder för, och exakt minskning med 20%)

Frågan är då vad är anskaffningsutgiften? Är det så enkelt som inköps priset för aktierna/fonderna? Isåfall löser det ju allt.

Antar att det kan vara så att det bara är såhär knasigt nu för att jag inte lämnat in nån deklaration.

Har allafall tills i början av November att komma med "synpunkter" vad det nu innebär.

Sjukt tacksam för alla svar då jag är livrädd just nu. Inte riktigt så sugen att punga ut över 10 papp på aktier/fonder jag gjort över 50K kr förlust på :P
Citera
2011-10-20, 20:20
Medlem
Du får väl ringa till skatteverket och fråga vad som händer nu.
De aktierna du sålde 2010 skulle ha deklarerats redan i maj i år så det är möjligt att du åker på skattetillägg.

"Frågan är då vad är anskaffningsutgiften? Är det så enkelt som inköps priset för aktierna/fonderna?"

Ja
Citera
2011-10-20, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Du får väl ringa till skatteverket och fråga vad som händer nu.
De aktierna du sålde 2010 skulle ha deklarerats redan i maj i år så det är möjligt att du åker på skattetillägg.

Yes, ska ringa de första jag gör imorgon bitti
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
"Frågan är då vad är anskaffningsutgiften? Är det så enkelt som inköps priset för aktierna/fonderna?"

Ja

GÖTT! Borde kunna vara lugnt då, finns allafall en bra chans nu. Tack för svaret.
Citera
2011-10-20, 20:28
Medlem
Ring handläggaren imorgon, gör en k4 lämna in imorrn eller i helgen, problemet löst, det enda som händer är att om handläggaren inte är väldigt snäll eller lat så får du en förseningsavgift på 3000 kr.
Citera
2011-10-20, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr blueeye
Ring handläggaren imorgon, gör en k4 lämna in imorrn eller i helgen, problemet löst, det enda som händer är att om handläggaren inte är väldigt snäll eller lat så får du en förseningsavgift på 3000 kr.

Puuh, verkar som detta kan lösa sig då. Tack för svaret
Citera
2011-10-20, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av viktorolle
Puuh, verkar som detta kan lösa sig då. Tack för svaret

Om du gjort en förlust behöver du knappast skatta!
Citera
2011-10-20, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impendill
Om du gjort en förlust behöver du knappast skatta!

Gjorde förlust så de knakar om de Tappa runt 35% av min portfölj, jävla unibet :P ) Men hur funkar då det där med kapitalförsäkring om du vet/har lust och svara, trodde det hade nått med sådant här att göra? Så att man an kvitta vinster mot förluster osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in