2011-10-20, 13:36
Medlem
Hallå!
Tänkte ge mig på en slags gryta ikväll men ytter fläskfilè och bacon men vet inte riktigt hur jag ska få köttet att inte bli som ett suddigum?
Vet att ytter fläskfile är köttets skräp men nu råkar det ligga en rackare i frysen så det får bli den!

Tips tack!!

/Dempa
Citera
2011-10-20, 14:22
Medlem
Vem0ths avatar
Stek hel i en stekpanna med lock.

Inled på högvärme så den får färg, sedan gå till lägsta värmen och låt stå under lock med omrörning var 4e minut upp mot 20minuter.

Skiva/tärna sedan fläsket och låt det gotta sig i köttsaften några minuter innan fläsken deltar med grytan.
Citera
2011-10-20, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Stek hel i en stekpanna med lock.

Inled på högvärme så den får färg, sedan gå till lägsta värmen och låt stå under lock med omrörning var 4e minut upp mot 20minuter.

Skiva/tärna sedan fläsket och låt det gotta sig i köttsaften några minuter innan fläsken deltar med grytan.

Under lock med omrörning menar du att jag vänder den när den är hel var 4e min och efter ca 20min så skär jag den i bitar och lägger ner i grytan?

/D
Citera
2011-10-20, 15:55
Medlem
Pröva att banka bitarna med en kötthammare annars, brukar bli mört då =)
Citera
2011-10-20, 16:59
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dempadee
Under lock med omrörning menar du att jag vänder den när den är hel var 4e min och efter ca 20min så skär jag den i bitar och lägger ner i grytan?

/D

Precis, tänkte på annat när jag skrev.

Har kört detta själv i 5 år och aldrig gjort mig besviken.
Citera
2011-10-20, 19:35
Medlem
Dirges avatar
Jag tycker ytterfile e en torr smaklös tråkig kött del märkligt att den fått fäste i affärerna. Hellre en helstekt karré eller kanske en fläskfilé.
Citera
2011-10-20, 22:17
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirge
Jag tycker ytterfile e en torr smaklös tråkig kött del märkligt att den fått fäste i affärerna. Hellre en helstekt karré eller kanske en fläskfilé.

Grymt bra hjälp.
Citera
2011-10-20, 22:36
Medlem
dePauls avatar
Det är inte mycket som stämmer här . Till att börja med så måste vi konstatera att ytterfilé i bit inte är något annat än benfri kotlett, eller fläskhare som det också heter. Den enda skillnaden är att den är putsad på ett noggrannare sätt.

Denna detalj bör därför behandlas på ett liknande sätt som ger det rättvisa. Det vill säga antingen ugnsgrilla hel eller i skiva och steka som inbakad eller halstrad. En annan variant är att laga asiatisk mat på den.

Nu vet jag inte om TS har en hel längd eller skivor men en fin variant är att skiva köttet i tjockare skivor, banka ut dem ordentligt genom att placera plast över dem, salta och peppra runtom samt smeta på senap på ena sidan. Därefter placerar men en bit rökt fläsk, en skiva rå lök, samt en cornichongurka i mitten på varje köttbit och rullar ihop, samt fäster med en tandpetare.

Du har nu en fin rullad som du doppar i mjöl och steker hastigt i olja eller ister. När rulladerna har fått fin färg runtom så tillsätter du en msk neutral senap, en tsk dragon, samt en skvätt vitt vin. Reducera nu något och häll på ca 2 dl kycklingbuljong. Reducera igen och skvätt i lite grädde. Låt puttra tills du har en fin sås.

Servera tillsamans med kokt potatis toppad med färsk persilja.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in