• 1
  • 2
2011-10-19, 14:16
Medlem
Roxanas avatar
Känns knappt som att den existerar...

När jag tänker "amerikansk mat" får jag bilder i huvudet av hamburgare, varmkorv och Texas Longhorn.

Kan tänka mig att söderns kök skiljer sig något.
Citera
2011-10-19, 14:22
Medlem
Dom har väl ingen homogen matkultur som Sverige där all mat är gjort av kött, potatis, lök och lingon.
Citera
2011-10-19, 14:23
Medlem
Carl Serungs avatar
Väldigt svårt att säga då det är så enorma skillander från region till region, stat till stat. Hash browns brukar dock de flesta kalla "amerikansk husmanskost"
Citera
2011-10-19, 14:26
Bannlyst
Allt innehåller väl socker och majonäs?

jävla fettoland.

Men om vi ska vara seriösa, kan tänka mig att rejäla köttbitar och kalkon, det är fan de ända man ser på tv:n. En å annan roadkill slinker väl nere i södern oxå.

Dom har som sagt ingen egen mat, utan dom är invandrande från alla länder, så det äts väl mest deras mat som där tuggar hemma, mexarna kar mex mat, gulingarna käkar guling mat osv osv
Citera
2011-10-19, 14:26
Medlem
knullklassons avatar
Potatismos (mashed potatoes) med någon köttbit till. Annars är ju köttfärslimpa (meatloaf) populärt också. Pannkakor likaså...
Citera
2011-10-19, 14:28
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crabkiller
Allt innehåller väl socker och majonäs?

jävla fettoland.

Men om vi ska vara seriösa, kan tänka mig att rejäla köttbitar och kalkon, det är fan de ända man ser på tv:n. En å annan roadkill slinker väl nere i södern oxå.

Dom har som sagt ingen egen mat, utan dom är invandrande från alla länder, så det äts väl mest deras mat som där tuggar hemma, mexarna kar mex mat, gulingarna käkar guling mat osv osv
Du verkar vara en berest människa!

Citera
2011-10-19, 14:34
Medlem
Formsvackas avatar
Mja det beror ju på. USA är ju ffs lika stort som Europa så det skiljer sig. I söder äter man mycket gravy, fried chicken n mash.. friterat dynga. I Louisiana är det CREOLE-köket som dominerar medan man i öst äter mkt skaldjur och s.k. "chowders".
Citera
2011-10-19, 14:39
Medlem
Cantorass avatar
Med några få undantag är den amerikanska husmanskosten en vidareutveckling av mat från andra länder - vilket inte är så konstigt med tanke på att de flesta där är relativt "nyinflyttade". Här är en lista jag hittade:

Burgare
Baby back ribs
Buffalo wings
Chili con carne
Pizza (amerikansk)
Macaroni & cheese
Caesar Salad
Fried chicken
pankakor
Äpplepaj
Citera
2011-10-19, 14:44
Medlem
rullkragens avatar
Tjeniks!

Ja som det redan har sagts så är det stor skillnad vilken del man bor i.

Den delen jag bor i är klimatet ganska varmt och nära till Mexiko, vilket gör att maten präglas av det.
Kött speciellt nöt är en vanlig del av kosten som många gånger grillas på kvällen,
likaså är kyckling speciellt låren vanligt man grillar och till har man någon lite starkare kall sås med karaktär av majsnäs.
Även köttbullar är vanligt men oftast kokas dom i tomatsås och med gröna ärtor till.
Fisk som både grillas och steks är vanligt och många gånger har man ris till, när det skall vara lite mer festligt kan det vara en del räkor, musslor och havs-sniglar i blandningen och vissa färgsätter det med något gult pulver som kallas för colorante.
Köttgrytor med en massa grönsaker där man tar tillvara lite "segare" kött från nöt och get,
blir fina grytor som oftast kokas i vitvin.

I denna del så lagas oftast huvudmålet ganska sent på kvällen efter som det är svalare då,
på dagen äter man oftast något lättare, som sallad både på grönsaker och potatis och något kall skuret till som rökta eller torkat kött, korv, fisk.

Har flera recept om intresse finnes.

Rullkragen
Citera
2011-10-19, 15:02
Medlem
POpcorn
maragrin
smör
chips
coca cola

Citera
2011-10-19, 15:09
Medlem
Formsvackas avatar
Chili con carne är för övrigt nationalrätt i Texas! Så nu vet ni det
Citera
2011-10-19, 15:21
Medlem
Finans.killens avatar
Eftersom alla är relativt nyanlända så var väl detta en ganska konstig fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in