• 1
  • 2
2011-10-19, 09:27
Medlem
Quoters avatar
I trakterna av Göteborg så dödade en yngre man sin äldre bror i samband med ett bråk i en lägenhet. Kroppen som var uppbränd hittades dumpad någonstans i terräng och vid obduktionen så stod det klart att offer fått väldigt många knivhugg, ungefär 50 stycken. Det fanns även tydliga tecken på annat, yttre, våld.

Mannen åtalades och erkände, men hävdade att det rörde sig om nödvärn, då brodern plötsligt attackerat honom en kväll. Åklagaren ville nog få honom dömd för mord, för han hade onekligen omständigheterna emot sig. Men hur skulle domstolen döma? Rent principiellt så var hans egen historia om broderns angrepp inte motbevisad och därför måste man utgå ifrån den. Alltså hade han rätt att utöva det inledande våldet mot sin bror, men knappast så mycket som 50 knivhugg.

Var det knivhuggen eller övrigt våld som orsakade hans död? Eller något annat? Det fanns inga vittnen till händelsen och dödsorsak gick inte att fastställa bortom rimligt tvivel, så han friades från allt utom brott mot griftefrid i tingsrätten. Visst kan man tänka sig att han hade väldigt svårt att förklara det överdrivna våldet och förbränningen av liket, men i Sverige råder höga beviskrav.

Hovrätten var inne på samma linje, det går inte att bevisa vad som var direkt dödande. Men hovrätten tog ändå det rättsliga ett steg längre och dömde honom för vållande till kroppsskada.

Där slutade den historien vad jag vet, för jag tror inte Högsta domstolen tog upp fallet. Fängelsestraffet i hovrätten hamnade på drygt 2 år.

Någon som känner igen fallet och kan lämna mer information? Detta skedde som sagt i Göteborg. Mitten av 90-talet.
Citera
2011-10-19, 09:36
Medlem
ZlatanManias avatar
Om han säger att det var i nödvärn så kanske han borde ha lite skador? En fläskläpp, en blåtira mm? Sen så räknas det väl som grov övervåld att hugga en person 50 gånger och sedan bränna upp liket. Vet du varför han valde att bränna upp honom?
Citera
2011-10-25, 00:40
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Vet du varför han valde att bränna upp honom?

Gärningsmän som nekar till "huvudbrott" (mord, etc) men samtidigt begår brott mot griftefrid genom att stycka, bränna upp sina offer eller på annat sätt göra sig av med dem brukar skylla på att de fick panik och/eller ville slippa polisen på grund av en redan brokig relation till rättsväsendet.

Inte så trovärdigt direkt, men påtagligt svårt att motbevisa.
Citera
2011-10-25, 08:36
Medlem
Var det inte 95 det hände?
Citera
2011-10-26, 02:23
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GWashington
Var det inte 95 det hände?

Ja, jag är ganska säker på att detta inträffade 1995. Vill även dra mig till minnes att det var i trakterna av Hisingen som det skedde, men jag vågar inte svära på just detta.

Om du vet mer om händelsen så skriv gärna, för all del.
Citera
2011-10-26, 09:18
Medlem
Mikael och Peter Lind hette dom, flera personer åtalades för brott mot griftefriden med detta åtal. Gm åkte till Spanien med en gång om jag inte minns fel. Tror att det var på Hisingen, det andra som åtalades bodde där i alla fall.
Citera
2012-02-27, 15:26
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Mikael slog en 75 cm lång bultsax i huvudet på sin storebror tills han inte orkade slå mer,därefter högg han honom 57 ggr med kniv. Han kom det läget på att han behövde frakta bort kroppen och behövde hjälp med dett,så han tig sig till en närbeliggande krog som heter Adas för att ragga upp nån som kunde hjälpa honom??? Han fick tag i en kille och dom åkte tillsammans till Shell Ullevi för att hyra en bil dom kunde använda. Mikael som var både väldigt berusad och helt täck i blod lyckade att hyra en grön 245:a utan att personalen på tappen ragerade.

Sen parkerade dom bilen på Parmätaregatan (ca 50 m från hisingspolisens lunchrum fönster) Och bär ut kroppen inrullad i en matta som dom sen kör iväg o eldar upp.
Citera
2012-03-17, 13:02
Medlem
Motivet? .. Måste ju varit en skapligt vriden typ detta . vad gör han idag?
Citera
2012-03-19, 16:34
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GargamellSucker85
Motivet? .. Måste ju varit en skapligt vriden typ detta . vad gör han idag?

Vad han gör idag vet jag inte. Motivet låter jag vara osagt. Var många som blev åtalade i detta fallet inkl. BO/GM Föräldrar
Citera
2012-03-20, 01:43
Medlem
Märkvärdig (släkt)historia

Ett sett till våldsgärningen och hanteringen av kroppen synnerligen aggressivt "omhändertagande" ...

Citat:
Ursprungligen postat av GWashington
Mikael och Peter Lind hette dom, flera personer åtalades för brott mot griftefriden med detta åtal. Gm åkte till Spanien med en gång om jag inte minns fel. Tror att det var på Hisingen, det andra som åtalades bodde där i alla fall.
Finns det något mer att säga om de inblandade? Åldrar? Socioekonomisk bakgrund?

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Mikael slog en 75 cm lång bultsax i huvudet på sin storebror tills han inte orkade slå mer,därefter högg han honom 57 ggr med kniv. Han kom det läget på att han behövde frakta bort kroppen och behövde hjälp med dett,så han tig sig till en närbeliggande krog som heter Adas för att ragga upp nån som kunde hjälpa honom??? Han fick tag i en kille och dom åkte tillsammans till Shell Ullevi för att hyra en bil dom kunde använda. Mikael som var både väldigt berusad och helt täck i blod lyckade att hyra en grön 245:a utan att personalen på tappen ragerade.

Sen parkerade dom bilen på Parmätaregatan (ca 50 m från hisingspolisens lunchrum fönster) Och bär ut kroppen inrullad i en matta som dom sen kör iväg o eldar upp.
Helt klart känner du till fakta i historien. Finns detta att läsa någonstans?

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Vad han gör idag vet jag inte. Motivet låter jag vara osagt. Var många som blev åtalade i detta fallet inkl. BO/GM Föräldrar
Var föräldrarna inblandade och blev åtalade, säger du? På vad sätt då? Hur blev utfallet?
Vet du något i övrigt om (GM-)brodern?
Citera
2012-03-20, 08:00
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Märkvärdig (släkt)historia

Ett sett till våldsgärningen och hanteringen av kroppen synnerligen aggressivt "omhändertagande" ...

Finns det något mer att säga om de inblandade? Åldrar? Socioekonomisk bakgrund?

Helt klart känner du till fakta i historien. Finns detta att läsa någonstans?

Var föräldrarna inblandade och blev åtalade, säger du? På vad sätt då? Hur blev utfallet?
Vet du något i övrigt om (GM-)brodern?
Dom heter/hette MIkael o RObert förövrigt,jag vet faktiskt inte om det finns att läsa om någon annanstans förutom här.

Bo var narkoman med ett jävla temperament medans GM var till största dele som alla vi andra.

Föräldrarna blev åtalade för skyddande av brottsling då dom lånade ut pengar så ena sonen kunde åka till spanien. Fallet innehåller så många skruvade detaljer så man tror inte det är sant. När kroppen bars ut till bilen 50 m från polishusets lunchrumsfönster så kom tidningsbudet (som förövrigt inte har alla hästar hemma) o ryckte liket i ena tån.
Ber om ursäkt för stavfel mm...kan inte komma överens med den jävla läsplattan.
Citera
2012-10-05, 14:15
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Är det någon som vet vad denne Mikael gör idag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in