2011-10-18, 23:21
Medlem
realantes avatar
Funderar på att börja plugga till sommaren så att jag har en "behörighet" för att jobba på fritids. Jobbar redan idag som outbildad på fritids med enbart erfaranhet från idrottslivet som ledare bland både ungdomar/barn och seniorer på riktigt hög nivå och idrottsrelaterade utbildningar. Har snart jobbat i över ett år på fritids.

Om man ska plugga, så är jag medveten om att det är bäst att plugga till fritidspedagog om man vill ha en riktigt bra lön och den bästa utbildningen för att jobba på fritids. Men hur står sig utbildningar som barnskötare och fritidsledare, samt även förskolelärare om man vill fortsätta att jobba på fritids? Är chanserna till fast jobb på fritids (årskurs 1-3) goda även om man pluggar till barnskötare eller fritidsledare? Hur ser arbetsgivarna på en om man söker ett jobb inom fritids och har en barnskötar- eller fritidsledarutbildning, jämfört med någon som har en fritidspedagogutbildning?

Hjälp mig i denna djungel av utbildningar
Citera
2011-10-19, 00:02
Medlem
Jag är utbildad fritidspedagog.
I vår kommun så har man kört med en slags sanering på outbildade, man har försökt att placera om de som är utbildade förskollärare o dyl. för att enbart ha utbildade fritidspedagoger på fritids. Barnskötare har ingen framtid i vår kommun om de inte pluggar vidare. Så om jag var du så skulle jag plugga till fritidspedagog för att få en säkrare framtid i en redan osäker yrkeskategori.
Lycka till i vad du nu väljer!
Citera
2011-10-19, 10:24
Medlem
Barnskötarna är tyvärr en utdöende yrkesgrupp, vilket är väldigt synd då det är den gruppen som ramar in hela skolan och får skolan att fungera.

Fritidsledarna har ingenting i skolan att göra, de ska vara enbart på fritidsgårdar.

Fritidspedagogerna är också en utdöende grupp. Yrkesexamina för Fritidspedagoger är utgående, de får ej heller ta någon legitimation. Istället ska en ny lärarlinje inriktning på fritidshem införas.

Förskolelärare brukar antingen ha förskola 1-5år, eller F-klass (6års). Jobbar de på 6års så jobbar de också på fritids då halva F-klass är skola på förmiddagen och halva är fritids efter det.

Tyvärr lutar det åt att alla som jobbar på skolan ska ha en lärarexamen. Vilket är rabiat och fel då vi behöver alla de yrkesgrupper vi har haft.

Du får också tänka på att barnskötare/elevassistenter är en gymnasial utbildning
Fritidsledare är en folkhögskoleutbildning
förskolelärare/lärare och även fritidspedagog är en eftergymnasial utbildning.

Men som sagt björklund är tragisk. Barnskötarna är lika viktiga för skolan som USK är för sjukvården. Vad skulle skolan göra utan barnskötare? Den skulle inte fungera!
Vad skulle sjukhusen göra utan USK, den skulle inte fungera!
Allting runtomkring barnen är ansvarat av barnskötare. Lärarna ser barnen några timmar, det är barnskötarna som rastvaktar, som går in och håller lärarna i handen när de inte kan sköta sitt jobb, det är barnskötarna och inte fritidspedagogerna som driver fritids. Fritidspedagogerna är där som ansvariga, precis som lärarna i ett klassrum, men de göra inte något för omsorgen.

Samma saker är det på förskolan. Det är barnskötarna som driver huset.
Citera
2012-03-27, 15:26
Medlem
Jag är själv på jakt efter någon fritidspedagogutbildning men jag blir lite förvirrad när jag inte hittar något specifikt för fritidspedagoger. Eller så har jag missuppfattat termen "fritidspedagog". Jag vill studera i Stockholm och vad jag förstår behöver man gå en högskoleutbildning för att bli legitimerad. Jag har hört att det tar 3,5 år att utbilda sig till fritidspedagog men jag hittar ingen utbildning som matchar dessa påståenden.

De närmaste jag funnit är:

http://allastudier.se/utbildningar/1...ot-arbete-i-f/

http://allastudier.se/utbildningar/1...ll-profil-med/

Vet ni någon konkret utbildning i Stockholm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in