Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-05, 10:01
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren

Och visst, hon är en av våra bättre författare och aktuell att väljas in i Svenska Akademien.

Ja, det hoppas jag verkligen att hon görs.
Citera
2018-10-05, 10:59
  #62
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thunk
Lena Andersson dissekerar SD : http://www.dn.se/ledare/kolumner/len...r-likriktning/

"Repressionen blir med nödvändighet stark i ett samhälle som har ett mål, och helt genomsyrande i ett samhälle som har harmoni och gemenskap som mål."

"I ett auktoritärt gemenskapssamhälle finns ingen frihet kvar och ingen möjlighet att avvika från statsideologin. Författare, konstnärer och intellektuella är bland de första som ryker."

"Åsiktspluralism medför splittring, i detta har Sverigedemokraterna rätt. Frihet hämmar harmoni, gemenskap och likriktning, det är en av dess förtjänster."

Är det konstigt att man längtar bort någon gång ?

Artikeln är numera låst, undrade om beskrivningen ovan gäller det samhälle och stat som försöker förtrycka SD, eller om det ska föreställa handla om det samhälle SD vill ha?

Jag tolkar det nämligen som gällande dagens samhälle där alla ska gilla olika och obegränsad invandring, så där ska SD smutskastas maximalt och förtryckas... Skulle min tolkning stämma, så ska jag nog försöka läsa någon bok av henne, då jag knappt kan läsa några av dagens författare då de skriver så mycket pk-trams överallt...
Citera
2018-10-05, 12:24
  #63
Medlem
Har Sverige någonsin i modern tid, säg från 1950 till våra dagar, varit så repressivt som idag?

Det tog fart med Reinfeldt efter förberedelser sedan Bildts tid och kunde få totalt genomslag just för att Reinfeldt hade såna krafter bakom och med sig - hela MSM med sin multikultivurm och finanseliten som lobbade för frihandel över hela världen.

Det repressiva i denna ideologi som fortfarande lamslår oss och inte efter valet lossat sina bojor alls känns överallt i vår vakna tid.
Det är så uppenbart att förtrycket inte behöver upprepas och just därför upprepas det här i sin tyngsta och mest skavande boja:
Diger döds-stämpeln på ett och det enda partiet (och dess väljare och mänskor med "anständighet" som ändå vill närma sig partiet) i Riksdagen som ser något och vill påtala något.

Jag minns det gamla Sverige i början av ovan tidsangivelse, och den gemenskap och tro på samhällsauktoriteter - som ofta bar symbolens prägel uppfattat av alla i samfundet som något gott och ofarligt - som rådde och gillades.
Denna samhällsförening genom lägre ekonomisk nivåskillnader och över mindre social bredd än idag men med närmast allomfattande kulturgemenskap och enhetlig religiös (en samhällelig- och bygdekraft) sammankomst, stod mycket långt ifrån den repression som tynger och förlamar dagens Sverige.

Så där håller jag inte med Lena Andersson.
__________________
Senast redigerad av Lantarbetaren 2018-10-05 kl. 12:41.
Citera
2018-10-09, 13:08
  #64
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Bra av Lena Andersson att bo i Tensta med sin sambo som också är en "etablerad" svensk. Ytterst få svenskar som gjort karriär bor kvar i s k utanförskapsområden. Om de gjort detta hade det sett mycket bättre ut både fysiskt och socialt i dessa områden med en lagom blandning av svenskar och invandrare vilket lyft de senare.
Det mest frånstötande är att det är vänsternissarna som gapat mest om mångkultur och mot diskriminering och rasism och sedan gjorde karriär, som flydde först och bosatte sig i innerstaden eller i finare förorter.
Men Lena Andersson stannade kvar, kanske för att hon trivs så bra i Tensta.

Och visst, hon är en av våra bättre författare och aktuell att väljas in i Svenska Akademien.

Håller helt med dig kring hennes författarskap. Personligen anser jag att hon hör hemma i SA, men har du källor på att så också är fallet? Det har jag helt missat.
Citera
2020-10-09, 21:28
  #65
Medlem
Grontarskonts avatar
Har bara läst lite av hennes böcker men inget som jag fastnat i. Som ledarskribent är hon riktigt dålig. Hennes matra om att hon står för förnuftet står mig upp i halsen!
Citera
2020-10-09, 21:42
  #66
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Har bara läst lite av hennes böcker men inget som jag fastnat i. Som ledarskribent är hon riktigt dålig. Hennes matra om att hon står för förnuftet står mig upp i halsen!
I Lenas fall visas förnuftet genom skärpan i argumentationen och inte via mantra eller lärda referenser. Sällsynt som hönständer idag.
Den enda liberalen i sin generation som man kan hysa respekt för.
Citera
2020-10-10, 21:44
  #67
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
I Lenas fall visas förnuftet genom skärpan i argumentationen och inte via mantra eller lärda referenser. Sällsynt som hönständer idag.
Den enda liberalen i sin generation som man kan hysa respekt för.

Brukar ofta läsa ledare men hennes är ju helt oläsliga! Undrar vad som försiggår i hennes huvud egentligen?!
Citera
2020-10-15, 22:44
  #68
Medlem
HuldumeyStones avatar
Duck City är hennes bästa bok. Klart läsvärd och omslaget var outstanding. Men även en del annat hon skrivit är helt ok. Konstig trådsstart att fråga om hon överhuvudtaget är läsvärd.
Citera
2020-10-16, 10:11
  #69
Avstängd
Lena Anderssons senaste roman " Dottern : en berättelse om folkhemmets upplösning," sågas ordentligt i Jönköpings-Posten

"Gång på gång stångas Elsa mot patetiska paragrafryttare och jobbiga jämlikhetssträvare. Varför ska inte hon få åtnjuta friheten i att tugga i sig ett äpple på ett förintelsemuseum? Det finns många svar på den frågan, men Andersson är inte intresserad av att lyssna på argument, utan hennes syssla består i att rida till storms mot dumheten och inskränkningar i den okränkbara intellektuella maktbefogenheten."

"Idéromaner kan fungera i teorin, men som praktik blir de nästan alltid oläsliga. Speciellt om man som Andersson glömmer bort det allra mest väsentliga: att skapa levande karaktärer. Hennes romaner befolkas av pappfigurer, vars enda funktion är att till punkt och pricka följa den schematiska plan författaren ritat upp"

"Det är en gåta att Elsa, som verkar vara en karbonkopia av författaren, läser Henry James, utan att ta med sig ett uns av dennes magnifika förmåga att gjuta liv i sina romankaraktärer."

https://www.jp.se/logga-in/kohlstrom...av-pappfigurer
Citera
2020-10-21, 05:45
  #70
Medlem
robomans avatar
Jag blev väldigt sugen på att läsa Dottern efter att ha läst inlägget ovan. Inte för att jag brinner för dåliga recensioner, utan för att jag inte visste tidigare att denna var på gång. Sveas son var en av de bästa böcker jag läste förra året, jag är helt övertygad om att jag kommer uppskatta även denna.
Citera
2021-01-12, 11:40
  #71
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Jag blev väldigt sugen på att läsa Dottern efter att ha läst inlägget ovan. Inte för att jag brinner för dåliga recensioner, utan för att jag inte visste tidigare att denna var på gång. Sveas son var en av de bästa böcker jag läste förra året, jag är helt övertygad om att jag kommer uppskatta även denna.

Ja jag tänker samma. Måste läsa bara läsa Dottern efter att ha läst Sveas son som var hur bra som helst.
__________________
Senast redigerad av Macke85 2021-01-12 kl. 11:46.
Citera
2021-03-10, 19:30
  #72
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuldumeyStone
Konstig trådsstart att fråga om hon överhuvudtaget är läsvärd.
Har du svårt att tolka text?

Jag hade vid tidpunkten bara läst tyckartexter av henne i tidningar, inte hennes böcker, vilket var skälet till att jag frågade om hennes böcker var läsvärda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback