Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-18, 21:57
  #1
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Tja!
nu är det så att jag råkade installera ett nytt os på den hårddisken där jag har ett os med truecrypt på..

så nu kommer jag inte in på det andra os'et och bootloadern är borta och man kan inte skriva in något pass när man skall välja os samt det blir då de det gamla felmeddelande man får när man försöker skippa lösen.

så har jag någon chans att få bax mina grejer? såfall hur? försökte mounta partitionen på det nya oset jag råka instlera och använda samma pas som boot passet man har på truecrypt men stod att det var fel..

Mvh // En tjackad tullare
Citera
2011-10-18, 22:11
  #2
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
försökte mounta partitionen på det nya oset jag råka instlera och använda samma pas som boot passet man har på truecrypt men stod att det var fel..

Det kan vara minst sagt knöligt att få till kombinationen multiboot och Treucrypt.

Om det nu inte är så att du installerat över din Truecrypt-partition, utan bara installerat nytt OS i en partition bredvid, då ska det gå att mounta den iaf.

Men i rutan där du anger lösenord måste du plocka fram mer "options", och sedan kryssa i "Mount partition using system encruption (preboot authenticaion)".
Citera
2011-10-18, 23:31
  #3
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
haha de gick fan ta om mig! tackar så mycket!

men det går inte längre att boota det os'et på något sett va? det nya jag gjorde kan jag lika gärna ta bort.

mvh
Citera
2011-10-19, 13:27
  #4
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
men det går inte längre att boota det os'et på något sett va? det nya jag gjorde kan jag lika gärna ta bort.

Som sagt är vi ute på lite djupt vatten här. Har du fler datorer? Ifall den inte startar alls sedan. I värsta fall kan man kanske bli tvungen att flytta över disken till en frisk dator och där man med rätt speciella verktyg får återskapa en ny bootsektor, typ.

Vad som borde funka smidigt, är att stoppa i den där rescue-disken som de mer eller mindre tvingar en att skapa när man krypterar hela systemet. Om du har den? Och försöka be den att återskapa dina gamla boot-block.

"In the Rescue Disk screen, select Repair Options > Restore TrueCrypt Boot Loader"
http://www.truecrypt.org/docs/
Citera
2011-10-19, 13:54
  #5
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
aaa jo jag vet.. korkat av mig men men.. om man skippar det då kan jag bara formatera den skyddade partitionen och sen kryptera om den nya? detta går väll?

Mvh
Citera
2011-10-19, 14:09
  #6
Medlem
gretts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
haha de gick fan ta om mig! tackar så mycket!

men det går inte längre att boota det os'et på något sett va? det nya jag gjorde kan jag lika gärna ta bort.

mvh

Kör du fulldiskkryptering ska du alltid endast ha ett OS på den hårddisken du hade du som fick det funka denna gången,, gör back-up på alla dina filer och installera om hela datorn....Ska du köra flera OS så ha flera hårddiskar och välj vilken som ska vara startskiva i BIOS... finns förresten en hel tråd om TrueCrypt i IT-säkerhet.. https://www.flashback.org/t877076
Citera
2011-10-19, 14:10
  #7
Medlem
vad har har läst så går det att ha truecrypt på 2 system på 1 hårddisk?!
Citera
2011-10-19, 14:13
  #8
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grett
Kör du fulldiskkryptering ska du alltid endast ha ett OS på den hårddisken du hade du som fick det funka denna gången,, gör back-up på alla dina filer och installera om hela datorn....Ska du köra flera OS så ha flera hårddiskar och välj vilken som ska vara startskiva i BIOS... finns förresten en hel tråd om TrueCrypt i IT-säkerhet.. https://www.flashback.org/t877076
jo jag vet dumt av mig, men tror du du kan besvara den sista frågan?

mvh
Citera
2011-10-20, 22:17
  #9
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Bump!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback