Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-18, 16:54
  #1
Medlem
Mike.Andersens avatar
Hej!

Fick ett lustigt problem efter att ha kört Windows update. Efteråt så finns det ingen kompatibel DVD dekoder. Klickar jag på hjälp knappen så öppnas en sida från Microsoft som säger att man måste uppgradera till Windows 7 Home Premium, Ultimate eller Enterprise för att kunna lägga till fullständiga DVD-funktioner (se länken nedan). Det verkar ju inte vara riktigt aktuellt i och med att jag har Windows 7 Ultimate installerat.

http://windows.microsoft.com/sv-SE/w...yer/dvd-codecs

På Microsofts eget forum så har jag fått en massa tips som tyvärr inte fungerar.

1. Gå in i kontrollpanelen och starta "troubleshooting", visa alla och välj sedan "Windows Media Player DVD".

2. Ladda ner senaste troubleshooting från Microsoft och kör den.

3. Ominstallera Windows Media Player, starta om datorn. Det betyder "Turn Windows features on or off" i kontrollpanelen.


I och med att till och med Microsoft kliar sig i huvudet, så blir det att försöka lista ut saken själv. Nästa steg blir att avinstallera service pack 1, får se om det hjälper. Kommer troligtvis ta en timme att utföra.
Citera
2011-10-18, 18:10
  #2
Medlem
HansScheikes avatar
Måste du använda Windows Mediaplayer?

Installera MPC med K-lite codec pack standard istället.

http://www.free-codecs.com/download/...Codec_Pack.htm
Citera
2011-10-18, 18:15
  #3
Medlem
Mike.Andersens avatar
Normalt så avskyr jag Windows Media Player, ville bara lösa problemet som uppstod efter uppgraderingen.

Kan säga att problemet försvann efter avinstallationen av Windows 7 Service Pack 1. Ska testa att lägga på det igen, fast från en DVD skiva.
Citera
2011-10-18, 19:39
  #4
Medlem
Mike.Andersens avatar
Går tydligen inte att redigera mitt förra inlägg.

Service Pack 1 via Windows Update fungerar tydligen dåligt på 64 Bitars Windows 7 Ultimate, men från DVD skivan så får man inget problem efter uppdateringen.

Allt frid och fröjd nu, tråden kan stängas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback