Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-18, 13:09
  #1
Medlem
Berlin är absolut en fantastisk stad, med mycket att erbjuda. Dock har alla större städer lokaler/platser man definitivt bör undvika, av olika skäl.

Jag börjar här med att nämna Burger King vid Bahnhof Zoo. Jag syftar inte på maten; den smakar förstås likadant på alla B.K.-ställen. Det handlar om deras inkompetenta och otrevliga personal. Personalen utgörs nästan uteslutande av araber/turkar, förutom toalettvakten.

En gång under sensommaren när jag var inne där, kom ett gäng tyska fotbollssupportrar/huliganer in. Efter ett tag började en blond tyska skälla ut en anställd turkiska. Ganska snart uppstod rena kalabaliken, där flera stod och skrek rätt ut. Personalen/"cheferna" gjorde ingenting för att lösa konflikten, som mycket väl kunde ha urartat till rena slagsmålet.

Jag gick därifrån, då miljön inte passade mig, men jag höll nästan på att känna mig som fastklistrad på det smutsiga golvet, täckt av halvt intorkad Coca-cola..

Häromdagen var jag där igen, tidigt på eftermiddagen, nykter ska tilläggas. Jag beställer inget, utan går ner till toaletten. När jag gått in där, och fällt upp ringen på toalettsitsen, stormar toalettvakten in. Karln, troligen en f.d. långtidsarbetslös tysk, ställer sig bara en decimeter ifrån mig, alldeles högröd i ansiktet. "Gå ut härifrån!" säger han på tyska.

Jag är helt förundrad. "Varför? Vad har jag gjort?" frågar jag. Han lämnar inte någon förklaring..! Jag blir naturligtvis irriterad, och stormar iväg upp till "chefen" - som bara torrt säger, att det inte är hans ansvarsområde....! "Ihr seid verrückt" säger jag, och går därifrån.

Det var här absolut inte fråga om någon språkförbistring, då jag talar tyska flytande. Den enda "anledning" toalettvakten kan ha anse sig haft måste ha varit att det hördes när jag fällde upp toalettsitsen - vilket ju dock måste betraktas som helt normalt.

Jag har besökt många olika hamburgerrestauranger genom åren i flera länder, men aldrig varit med om något liknande. Otroligt, att de anställer sådana psykfall! Samtidigt kanske det är något av en trend, att just hamburgerrestauranger börjar tappa stilen alldeles. I Sverige har det ju skrivits en del i tidningarna om anställda, som misshandlat gäster, dock på McDonald's...
__________________
Senast redigerad av Wahrsager 2011-10-18 kl. 13:37. Anledning: skrivfel
Citera
2011-10-18, 13:27
  #2
Medlem
Lightnights avatar
Ett kafé/bar som ligger under Bahnhof Zoo. Minns inte exakt vad det heter, men hygien är inte deras starka sida. Har blivit riktigt sjuk efter att jag ätit där och personalen har helt vanliga vardagskläder och verkar inte bry sig om att hålla rent.

Just den Burger King som du pratar om kan jag hålla med om är otrevlig. De gånger jag har varit där har det varit smutsigt, trångt och allmänt otrevligt.

Kommer inte på fler ställen just nu, men jag minns att jag vid några andra tillfällen tänkt "hit går jag aldrig igen".
Citera
2011-10-18, 13:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Ett kafé/bar som ligger under Bahnhof Zoo. Minns inte exakt vad det heter, men hygien är inte deras starka sida. Har blivit riktigt sjuk efter att jag ätit där och personalen har helt vanliga vardagskläder och verkar inte bry sig om att hålla rent.

Just den Burger King som du pratar om kan jag hålla med om är otrevlig. De gånger jag har varit där har det varit smutsigt, trångt och allmänt otrevligt.

Kommer inte på fler ställen just nu, men jag minns att jag vid några andra tillfällen tänkt "hit går jag aldrig igen".

Det var intressant! Det har hänt, att jag ätit pizza under Bahnhof Zoo, men jag slutade med det, dock klarade jag mig utan att bli matförgiftad..
Citera
2011-10-18, 13:53
  #4
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
Jag beställer inget, utan går ner till toaletten. När jag gått in där, och fällt upp ringen på toalettsitsen, stormar toalettvakten in. Karln, troligen en f.d. långtidsarbetslös tysk, ställer sig bara en decimeter ifrån mig, alldeles högröd i ansiktet. "Gå ut härifrån!" säger han på tyska.

Jag är helt förundrad. "Varför? Vad har jag gjort?" frågar jag.
kan det vara så att de är trötta på att agera offentlig toalett åt ickebetalande kunder? i vilket fall kan man förstås tycka att de kunde ha påpekat det på ett trevligare sätt, men med tanke på var restaurangen ligger samt de anställdas lönenivå är jag inte precis förvånad.
Citera
2011-10-18, 14:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
kan det vara så att de är trötta på att agera offentlig toalett åt ickebetalande kunder? i vilket fall kan man förstås tycka att de kunde ha påpekat det på ett trevligare sätt, men med tanke på var restaurangen ligger samt de anställdas lönenivå är jag inte precis förvånad.


Toalettvakten kunde omöjligt veta huruvida jag beställt någon mat eller ej - eftersom toalettens läge; nere i källaren gör det omöjligt för vederbörande att övervaka. Dessutom har toalettvakten ju alltid ett porslinsfat med småmynt, där man förväntas betala en slant för toalettbesöket - efteråt.

De flesta hamburgerrestauranger i Tyskland tar inte betalt för toalettbesök - och har för övrigt heller inte någon toalettvakt, som sitter och glor.
__________________
Senast redigerad av Wahrsager 2011-10-18 kl. 14:10. Anledning: skrivfel
Citera
2011-10-19, 23:23
  #6
Medlem
Har också upplevt ett ställe som bör undvikas, fast inte Burger King utan McDonald's som ligger utanför stationen vid Zoologischer garten. Trångt, äckligt och vissa konstiga typer som vistades inne på restaurangen. Dessutom de flesta som jobba där var inte tyskar och utanför var det lite stökigt också med lite ungdomsgäng. Hände dock inget, men inget bra ställe att äta på. Jag har dock sett värre saker i Berlin, en gång sålde de droger framför mina ögon och blev förföljd en station i tunnelbanan, sen lyckades jag byta så försvann de. Kan tillägga att detta var på dagtid. Det gäller att undvika vissa ställen kvällstid/nattetid eller vissa områden. Eftersom en del områden är slitnare och stökigare i Berlin.
__________________
Senast redigerad av trakc 2011-10-19 kl. 23:25.
Citera
2011-10-20, 01:02
  #7
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trakc
Har också upplevt ett ställe som bör undvikas, fast inte Burger King utan McDonald's som ligger utanför stationen vid Zoologischer garten. Trångt, äckligt och vissa konstiga typer som vistades inne på restaurangen. Dessutom de flesta som jobba där var inte tyskar och utanför var det lite stökigt också med lite ungdomsgäng. Hände dock inget, men inget bra ställe att äta på. Jag har dock sett värre saker i Berlin, en gång sålde de droger framför mina ögon och blev förföljd en station i tunnelbanan, sen lyckades jag byta så försvann de. Kan tillägga att detta var på dagtid. Det gäller att undvika vissa ställen kvällstid/nattetid eller vissa områden. Eftersom en del områden är slitnare och stökigare i Berlin.

Det enda som är bra med McDonalds där är om man får en fönsterplats på andra våningen. I övrigt är det precis som du säger. Jag tycker att McDonalds som ligger bredvid KaDeWe (som har 3 våningar) är betydligt mer trevlig.

Andra ställen som är ganska otrevliga på kvällar och nätter är tunnelbanestationer i största allmänhet. Man behöver ju ingen biljett för att ta sig dit och en del lodisar utnyttjar detta.
Citera
2011-10-20, 09:35
  #8
Medlem
Savoys avatar
Men va fan då, en tråd om ställen att undvika i Berlin där tre av tre ställen som nämnts hittills är skabbiga snabbmatställen som ligger runt Bahnhof Zoo! Skärpning! Vad förväntar ni er? Lite som att avråda från kebabhak på Plattan i Stockholm.
Man behöver aldrig ha varit i Berlin eller Stockholm för att på en minut lista ut att man inte är i trevligaste delen av respektive stad, eller hur?

Ställen att undvika: Om du ser "utländsk" ut skulle jag inte rekommendera en helkväll utanför östra S-bahn-ringen. Berlin är ingen särskilt tolerant världsmetropol när man börjar närma sig Lichtenberg, Marzahn och de andra stadsdelarna där ute, speciellt inte när folk börjar få i sig för mycket sprit.

För att slippa irriteras av allt för mycket drägg rent generellt, undvik t.ex. U8 söder om Jannowitzbrücke och norr om Bernauer Strasse, U7 öster om Mehringdamm, U1 öster om Möckernbrücke. Undvik i synnerhet Kottbusser Tor och Kottbusser Damm.

Undvik alla turistfällor, mao Checkpoint Charlie, Gendarmenmarkt och kvarteren runt omkring. Ett tips om du är i de krokarna: Spana hellre in Finansministeriet i korsningen Leipziger Str/Wilhelmstr, som utstrålar Nazi-arkitektur (Görings Luftwaffe-högkvarter, byggt på order av Göring själv).
Citera
2011-10-20, 14:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Men va fan då, en tråd om ställen att undvika i Berlin där tre av tre ställen som nämnts hittills är skabbiga snabbmatställen som ligger runt Bahnhof Zoo! Skärpning! Vad förväntar ni er? Lite som att avråda från kebabhak på Plattan i Stockholm.
Man behöver aldrig ha varit i Berlin eller Stockholm för att på en minut lista ut att man inte är i trevligaste delen av respektive stad, eller hur?

Ställen att undvika: Om du ser "utländsk" ut skulle jag inte rekommendera en helkväll utanför östra S-bahn-ringen. Berlin är ingen särskilt tolerant världsmetropol när man börjar närma sig Lichtenberg, Marzahn och de andra stadsdelarna där ute, speciellt inte när folk börjar få i sig för mycket sprit.

För att slippa irriteras av allt för mycket drägg rent generellt, undvik t.ex. U8 söder om Jannowitzbrücke och norr om Bernauer Strasse, U7 öster om Mehringdamm, U1 öster om Möckernbrücke. Undvik i synnerhet Kottbusser Tor och Kottbusser Damm.

Undvik alla turistfällor, mao Checkpoint Charlie, Gendarmenmarkt och kvarteren runt omkring. Ett tips om du är i de krokarna: Spana hellre in Finansministeriet i korsningen Leipziger Str/Wilhelmstr, som utstrålar Nazi-arkitektur (Görings Luftwaffe-högkvarter, byggt på order av Göring själv).

Din jämförelse med kebabhak på plattan i Stockholm haltar definitivt! De flesta besöker ju hamburgerrestauranger ibland, och därför är det absolut värt att nämna ställen som håller oacceptabelt låg klass. Att alla hamburgerrestauranger skulle vara "skabbiga snabbmatshak" låter faktiskt ganska löjligt.

Däremot har du rätt om Kottbusser Tor; det är väl en motsvarighet till plattan i Stockholm..
Citera
2011-11-10, 16:26
  #10
Avstängd
Tiergaarten kvälls- och nattetid bör absolut undvikas: bögar och knarkare. Finns förmodligen rånrisk. Jag skulle även avråda från Hasenheide park. Varken dag eller natt är Hasenheide park ett lämpligt ställe att visstas i. Man får kalla kårar av stället. Och köp ALDRIG gräs som härstammar från Hasenheide park, glöm inte det; negrerna sprejar gräset med hårsprej eller vad fan det är.

Neuköln anses också farligt kvällstid.
__________________
Senast redigerad av Tinman 2011-11-10 kl. 16:33.
Citera
2011-11-11, 12:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Tiergaarten kvälls- och nattetid bör absolut undvikas: bögar och knarkare. Finns förmodligen rånrisk. Jag skulle även avråda från Hasenheide park. Varken dag eller natt är Hasenheide park ett lämpligt ställe att visstas i. Man får kalla kårar av stället. Och köp ALDRIG gräs som härstammar från Hasenheide park, glöm inte det; negrerna sprejar gräset med hårsprej eller vad fan det är.

Neuköln anses också farligt kvällstid.

Var köper du ditt röka?

Seriöst, Neukölln är enligt min mening bättre än sitt rykte. Visserligen har området många svartskallar, men de verkar förvånansvärt lugna. Jag tror inte man kan klassa det som farligt generellt kvällstid.
Citera
2011-11-11, 17:46
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Neuköln anses också farligt kvällstid.

Beror lite på vilken del av Neuköln tycker jag. Det är ju en rätt stor stadsdel. Den delen som ligger närmast Kreutzberg är helt OK, men kommer man längre ut i plattenbauområdena så kanske det inte är så kul.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1688684

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback