2011-10-18, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av willbew
Bra attityd. Precis detta jag ville provocera fram så vi kan få igång diskussionen i tråden.

Där jag drog referenser ifrån var I&I, där detta fenomen är väldigt vanligt förekommande, gärna i sammanhang som att person A påstår att "alla våldtäkter begås av invandrare!!!" och då oftast jag i mitt eget exempel, person B, skriver något i stil med "det gör dom ju inte alls, sluta sprida falsk propaganda" varvid person A, tillsammans med resterande alfabet skriker ur sig "KÄLLA????".

Detta exempel behöver nödvändigtvis inte appliceras på Religion eller över huvud taget andra subforum alls. Bara för att det är anonymt behöver man inte vara otrevlig i en diskussion.

Bara för att det är anonymt behöver man inte vara en jubelidiot. Det är allmänt känt att invandrare står för majoriteten av gruppvåldtäkter. Sitter inte på I&I, därmed vet jag inte hur det är. Dock ligger bevisbördan på den som påstår något som inte är känt från början.
Citera
2011-10-18, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Om du lägger fram ett argument så är det din uppgift att backa upp det med källa för att verka trovärdig, om du inte klarar det så är det inte vårt fel.

Det du säger stämmer. Men ofta är det flashbacks största pundare som ber om källa på argument som "heroin är farligt och bör ej användas". Det finns inget mer irriterande att bli ifrågasatt av en pundare utan gymnasieutbildning.
Citera
2011-10-18, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calorescence
Bara för att det är anonymt behöver man inte vara en jubelidiot. Det är allmänt känt att invandrare står för majoriteten av gruppvåldtäkter. Sitter inte på I&I, därmed vet jag inte hur det är. Dock ligger bevisbördan på den som påstår något som inte är känt från början.
Läs igen, skrev inte gruppvåldtäkter och inte ens det som är poängen.
Citera
2011-10-18, 11:49
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thejock
Tycker att fråga om källa är relevant så länge det inte urvattnar debatten. På sådana forum som Fragbite drivs detta till absurdum där varenda påstående ska kunna styrkas med wikipedia och C-uppsatser.

Sedan handlar inte källkritik bara om vart man får faktan ifrån, men den kunskapen verkar inte sitta kvar från gymnasiet för vissa.
Så länge det används av intresse från personen så ingen fara. Men finns tyvärr personer som använder det som argument alltså "ingen källa"="ingen trovärdighet". alltså konstant frågande av källor i varanat inlägg.
Citera
2011-10-18, 11:50
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calorescence

Det är allmänt känt att invandrare är gravt överpresenterade i den här kategorin. Däremot skulle jag behöva en källa på att de faktiskt utför en majoritet av dessa brott.

Att säga att det är allmänt känt är inte likvärdigt med en källa, något många på flashback inte verkar förstå.
Citera
2011-10-18, 12:22
Bannlyst
Har man sagt att det finns en källa till det man påstår, är det ju bra om man anger den.

Men jag håller med trådskaparen om att det har gått in absurdum.

Som någon sa, för att en källa ska vara relevant bör man ju kunna utvärdera källan, att någon har sagt/skrivit samma sak tidigare gör ju inte det hela sant. Om man då anser sig kunna granska och bedöma informationen från källan, så kanske man kan försöka göra samma sak utan källan.

Citat:
Ursprungligen postat av söderb
Det är ganska uppenbart att ju fler yngre som kommer in här på FB ju mer av typen likt TS kommer det, ungdomarna som inte ens gått ur gymnasiet ser det som en självklarhet att man inte behöver backa argument med fakta. Oroande för framtiden..

Jag skulle säga att raka motsatsen gäller. Att något får trovärdighet och blir sant för att någon har sagt det förut har ju aldrig varit mindre sant.

Det omöjliggör ju dessutom varje typ av nytänkande, där skulle jag säga att vi är idag.

Vi har idag, på ett sätt som ingen annan har kunnat tidigare, möjligheten att skapa oss vår egen världsbild, då vill basera den på andras, ofta ganska förlegade världsbild (nu säger jag inte att den kunskapen ska gå förlorad, men det är JUST det den gör, eftersom vi aldrig bygger på med nya källor, och gamla källor går förlorade, t.ex. genom censur)

Vi har ju ersatt det egna kritiska tänkandet med "källor", det är allvarligt.
Citera
2011-10-18, 12:28
Bannlyst
Problemet är inte att en källa på ett påstående eller argument efterfrågas utan hur det efterfrågas.

Person A har ett argument med lite specifika fakta.
Person B tror inte på det.

Person B kan svara på Person A's argument på två sätt:
  • Källa på det, tack!
  • Jag tror dig inte för att (sätt in motargument här). Skulle du kunna uppge källa som styrker dina argument?

Attityden hos de som svarar på första sättet tyder på att personen egentligen inte så mycket vill föra en diskussion utan istället bara vinna argumentet. Tyvärr är det nog så att dessa individer alltid kommer finnas på diskussionsforum och liknande så det är bara att bita ihop och stå ut med dem.
Citera
2011-10-18, 12:42
Medlem
born1984s avatar
Tycker inte att frasen "källa på det", är något större problem. När någon använder den frasen, ser jag det som om det är sista spiken för att vinna ett argument.

Visst kan man tolka det som aggressivt/nedlåtande, men och andra sidan har jag inte sett att Flashback har en policy om "god äppelkäck ton mot varandra".

Sen är det klart att det kan vara svårt att styrka sitt påstående, om man baserar tesen på egen erfarenhet/händelse/uppfattning, vilket helt förståeligt kan vara frustrerande.
Citera
2011-10-18, 12:51
Medlem
thunderXXs avatar
Är väl inget konstigt med att man bör kunna backa upp sitt/sina påståenden?!
Citera
2011-10-18, 13:03
Medlem
Alvéss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thunderXX
Det konstiga är som sagt inte när någon vill ha en källa på att arbetslösheten i Sverige ökat utan när idiotiska småungar med atityd problem slänger ur sig "källa på det tack!" när det rör sig om självklarheter och därmed förflyttar diskussionen till trivialiteter istället för något meningsfullt.

Ex.
Jag: folk i sverige har det ganska bra jämnfört med resten av världen
16 åring: "KÄLLA på det tack!!"

Det går visseligen att bevisa men då med många olika statistiska underlag men det är en allmänt vedertagen sanning att folk i Sverige har det ganska gott ställt jämfört med andra delar av världen.
Citera
2011-10-18, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thunderXX
Problemet ligger lite i att det ser ut ungefär såhär;

"konstigt, har du en källa som definierar det ordet? Alla tolkar ju konstigt olika" Sen måste du påvisa data, experiment, omtester av experimentet från minst 15 olika källor, alla med olika religion och åsikter i den aktuella frågan. SEN, kan jag säga vad jag har för motargument i frågan....utan källor.
Citera
2011-10-18, 13:09
Bannlyst
Sen undrar jag lite över varför människor är här.

Med all respekt, så skiter väl jag fullständigt i om "du" vill gå genom livet ignorant och korkad, det är ju inte min sak att bilda dig (det är väl kanske det jag invänder mest mot när källor efterfrågas) om du vill ha informationen, så finns den ju där, ett knapptryck bort. Hittar du 10 sidor "på vägen" som motsäger det som påstås, så kanske det är mer relevant i sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in