Har man sagt att det finns en källa till det man påstår, är det ju bra om man anger den.
Men jag håller med trådskaparen om att det har gått in absurdum.
Som någon sa, för att en källa ska vara relevant bör man ju kunna utvärdera källan, att någon har sagt/skrivit samma sak tidigare gör ju inte det hela sant. Om man då anser sig kunna granska och bedöma informationen från källan, så kanske man kan försöka göra samma sak
utan källan.
Citat:
Ursprungligen postat av söderb
Det är ganska uppenbart att ju fler yngre som kommer in här på FB ju mer av typen likt TS kommer det, ungdomarna som inte ens gått ur gymnasiet ser det som en självklarhet att man inte behöver backa argument med fakta. Oroande för framtiden..
Jag skulle säga att raka motsatsen gäller. Att något får trovärdighet och blir sant för att någon har sagt det förut har ju aldrig varit mindre sant.
Det omöjliggör ju dessutom varje typ av nytänkande,
där skulle jag säga att vi är idag.
Vi har idag, på ett sätt som ingen annan har kunnat tidigare, möjligheten att skapa oss vår egen världsbild, då vill basera den på andras, ofta ganska förlegade världsbild (nu säger jag inte att den kunskapen ska gå förlorad, men det är JUST det den gör, eftersom vi aldrig bygger på med nya källor, och gamla källor går förlorade, t.ex. genom censur)
Vi har ju ersatt det egna kritiska tänkandet med "källor", det är allvarligt.