2011-10-18, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UNIKEFF
Ja, ni har alla sett trådar spåra ur här på FB då medlemmar med attitydproblem inte får rätt.

Attitydproblem har sådana som du som blir upprörda då ni krävs på bevis om eran konspirationsteorier. Trots att ni själva känner att det måste vara sant och att andra bara ska acceptera det.
Citera
2011-10-18, 09:12
Medlem
Lexzers avatar
Citat:
Ja, ni har alla sett trådar spåra ur här på FB då medlemmar med attitydproblem inte får rätt. Då kommer den klassiska "källa på det tack".
Om någon kommer med ett påstående som är tvivelaktigt, eller rimligt heller för den delen, så vore det extremt korkat att lita blint på det.

Är du månne en produkt av det svenska skolväsendet? Där man blint accepterar allt som sägs... Många av oss som hänger här har tagit klivet ur indoktrinering och kan tänka själva, därför frågas det efter källor.
Citera
2011-10-18, 09:26
Bannlyst
Det är sant att källor är viktigt, men det finns gott om användare som skriker källa när det endast räcker med att google'a några nyckelord och nyheten hamnar överst.
Citera
2011-10-18, 09:29
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Vad kan vi göra åt dessa missfoster och det faktum att de hotar hela Flashbacks ide'?
Argumentera bättre?
Kommer man med ett påstående så måste man kunna redovisa sin metod och/eller källor.
Annars blir det en fantasidebatt av alltihop där båda sidor av ett argument sätter sig och kastar lösa anklagelser mot varandra. Då är det bättre att ha ett faktamässigt underlag.
Citera
2011-10-18, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Om du lägger fram ett argument så är det din uppgift att backa upp det med källa för att verka trovärdig, om du inte klarar det så är det inte vårt fel.
Struntsnack. Klart att källanvisningar stödjer ens argument men du kan väl knappast påstå att det är en skyldighet att ange källor på ett diskussionsforum? Dessutom innehåller flashback så mycket känsliga trådar om offentliga personers privatliv etc att det skulle vara omöjligt att avslöja sina källor. Om en journalist inte behöver ange sina källor varför skulle en anonym skribent på flashback behöva det?
Citera
2011-10-18, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calorescence
Din tanke och åsikt är dum som skit. Du påstår alltså att bevisbördan ska falla på mig efter dina absurda och idiotiska påståenden? Du påstår alltså att bevisbördan bör ligga på folk som inte tror på Gud, istället för folk som tror på Gud? Är dina föräldrar syskon/kusiner eller blev du slängd i marken för att du redan då var korkad?
Bra attityd. Precis detta jag ville provocera fram så vi kan få igång diskussionen i tråden.

Där jag drog referenser ifrån var I&I, där detta fenomen är väldigt vanligt förekommande, gärna i sammanhang som att person A påstår att "alla våldtäkter begås av invandrare!!!" och då oftast jag i mitt eget exempel, person B, skriver något i stil med "det gör dom ju inte alls, sluta sprida falsk propaganda" varvid person A, tillsammans med resterande alfabet skriker ur sig "KÄLLA????".

Detta exempel behöver nödvändigtvis inte appliceras på Religion eller över huvud taget andra subforum alls. Bara för att det är anonymt behöver man inte vara otrevlig i en diskussion.
Citera
2011-10-18, 10:07
Medlem
söderbs avatar
Det är ganska uppenbart att ju fler yngre som kommer in här på FB ju mer av typen likt TS kommer det, ungdomarna som inte ens gått ur gymnasiet ser det som en självklarhet att man inte behöver backa argument med fakta. Oroande för framtiden..
Citera
2011-10-18, 10:21
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Fyra lustigkurrar har så här långt åkt på varningar, och det vet jag eftersom jag är källan.

// Mod
Senast redigerad av ÅnkelGunnar 2011-10-18 kl. 13:32. Anledning: :skamsen:
Citera
2011-10-18, 10:26
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Fast problemet är inte folk som med fog ställer frågan om var man hittar källan utan om idioter som i varje inlägg slänger in ett 'Källa på det?' trots att det handlar om saker som är självklara. En diskussion kan inte fortgå om varje inlägg i hela tråden ska ha en källa för att inte antingen förkastas eller få en idiotfråga från någon som anser sig kommit på det ultimata retoriska knepet.

Självklart ska kontroversiella uttalanden kunna backas upp, men om någon i en tråd exempelvis hävdar att aftonbladet.se är landets största nättidning så är det bara aspisar och äkta sär som kräver en källa. Hävdar någon att Mac över lag är dyrare än PC så är man efterbliven om man börjar gapa efter 'Källa på det?'. Om någon kommer fram till slutsatsen att SAAB nog kommer att få det riktigt svårt att överleva så behövs inte heller någon källa ifall man diskuterar med någon som åtminstone är i närheten av att uppnå normalbegåvning.
Citera
2011-10-18, 10:33
Medlem
kolvass avatar
Ännu värre är det med dom som ställer frågan "källa?"
och sedan när dom får källa så blir svaret:
"det tror jag inte på" utan att komma med något som säger att källan är fel eller att det är gamla irrelevanta uppgifter, fy fan, då blir det som att argumentera med en 5-åring.
Citera
2011-10-18, 10:37
Medlem
RoomFullOfRatss avatar
Citat:
Varför och hur uppstod detta och varför söker sig folk med attitydproblem till FB där de inte kan föra en vettig diskussion utan påhopp och tvivel som gränsar till att påstå att jorden är platt?
När folk kom på att flashback och internet i allmänhet är fullt av lögnare och att de inte är något att lite på - samtidigt som det blivit lättare att hitta källor på nätet.

Men visst kan folk vara lite löjliga/tröga, och skriva "Källa på det?" efter någon skrivit "SD är rasister", eller "Stockholmare är dumma i huvudet".
Citera
2011-10-18, 10:49
Medlem
Combots avatar
Det är framförallt när det framförs siffror på något, som det är bra
att be om en källhänvisning. På flashback hittar folk mer än gärna
på siffror och då ska de pressas på källa, anser jag.

Att be om källa för att någon påstår att en sak är mer omtyckt än
en annan sak är som ÅG skriver bara efterblivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in