Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-17, 22:04
  #1
Medlem
Tja jag har setat i typ en timme och läst och prövat olika patienser. Och när jag prövade den jättesvåra "idioten", ska tydligen vara extremt svårt att få den att gå ut. Man spelade den i fängelser och den som fick den att gå ut vart utsläppt samma månad, så svår är den. Och jag fick den att gå ut första gången jag gjorde den. Vad är oddsen för det likssom...? Och vad har ni för erfarenheter med idioten? Och hur många gånger har den gått ut för er?

Här är beskrivningen för er som vill lära er och kolla på det:

"Idioten är en enkel patiens som spelas med en kortlek. Patiensens ursprung är okänt, men namnet lär syfta på det sinnestillstånd man kan uppnå eftersom patiensen inte ofta går ut. Det sägs faktiskt att tjuvar och andra skurkar som sitter i fängelse gärna lägger Idioten, för om de lyckas få patiensen att gå ut så blir de frigivna samma månad. Det säger lite om hur liten sannolikheten är för att patiensen ska gå ut, men å andra sidan så är det en utmaning och det är däri det roliga finns.


Att lägga patiensen
Efter att ha blandat kortleken så lägger du ut fyra öppna kort (med baksidan mot bordet). Om det finns två eller fler kort som har samma färg så får du ta bort alla dessa kort utom det högsta kortet. Om det exempelvis ligger hjärter kung, hjärter fyra, klöver tre och klöver nio på bordet så får ddu ta bort hjärter fyra och klöver tre. Därefter läggs ytterligare fyra kort ut över de gamla (även om det är tomt på en eller flera platser). Återigen jämför du de fyra översta korten och slänger de som kan tas bort. Nu kommer även de underliggande korten att komma fram när du slänger några av de översta korten och då får även de underliggande korten användas i spelet.

Ifall någon plats blir tom så får valfritt kort från den översta raden flyttas ner till den tomma platsen. När kortlekens samtliga 52 kort är utlagda och du enbart har de fyra essen kvar så har patiensen gått ut. Men tänk på att den sällan gör det, så bli inte frustrerad om du inte lyckas."
Citera
2011-10-17, 22:10
  #2
Medlem
Kungensbordells avatar
Att man kom ut från kåken för att man klarade den är en myt, men den är populär på behandlingshem och fängelser då den är enkel och man behöver inte tänka så mycket.

När jag var på behandlingshem så kunde jag sitta 3 timmar och bara lägga idioten. Går inte ut speciellt ofta, så att du lyckades på första var bara tur.
Citera
2011-10-17, 22:22
  #3
Medlem
nattbushcitys avatar
Själv gör jag såhär:

När spelet är slut (det vill säga jag fastnar och inte kommer vidare) tar jag de kort som är kvar i leken och blandar innan jag spelar vidare. På så vis ökar man chanserna.
Citera
2011-10-17, 22:27
  #4
Medlem
elimicmats avatar
Idioten är inte lätt, men den räknas väl ändå till en av de lättare patienserna? Alltså att få att gå ut. Dock är det ju trist och sista esset hamnar just på den staplen där det ska ligga...

OT: Svåraste patiensen som jag kommer på är ännu simplare i regler. Tar vanlig kortlek och räknar 1-2-3 medan man lyfter ett kort. Om man säger 1 på ett ESS, 2 på en TVÅA eller 3 på en TREA är det kört. Trodde den skulle vara enkel men efter hundratals försök har jag gett upp.....Fördelen är att den går snabbt (ännu snabbare om man bara kör med de 12 gällande korten)
Citera
2011-10-23, 11:09
  #5
Medlem
FarbrorKjells avatar
Myten om frisläppande ur fängelse, gäller dessutom en helt annan patiens, den heter Straffången
Citera
2011-10-23, 14:29
  #6
Medlem
Spelar den på fejjan när jag har tråkigt. Klarat ut den några gånger men det är verkligen inte lätt. Men på fejjan heter den Aces up Solitare
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback