Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-17, 18:08
  #1
Medlem
Gautamas avatar
Om man kollar prestandan på de båda senaste modellerna så verkar ju iMacen vara bättre på de flesta områden. Varför är Mac Pron dyrare?
Citera
2011-10-17, 18:12
  #2
Medlem
RockEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Om man kollar prestandan på de båda senaste modellerna så verkar ju iMacen vara bättre på de flesta områden. Varför är Mac Pron dyrare?

För att macbooken är bärbar och därav händigare att använda? Eller?

Är det inte så att du oftast får mer för pengarna när du köper stationär istället för bärbar?
Citera
2011-10-17, 18:15
  #3
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockEnd
För att macbooken är bärbar och därav händigare att använda? Eller?

Är det inte så att du oftast får mer för pengarna när du köper stationär istället för bärbar?
Vem har sagt nåt om Macbook?
Citera
2011-10-17, 18:32
  #4
Medlem
Svantbobs avatar
Tja, nu är jag inte så insatt men delvis är väl detta lite traditionsbundet.

Om jag förstått det hela rätt har inte Apple uppdaterat Mac Pro på länge vilket gör den till ett riktigt dåligt köp. Jag vet faktiskt inte.

En förklaring kan vara:
Mac Pro är ju den enda riktiga Macen numera (ja det har ju visserligen varit såhär sen blådåren att de bara har en utbyggbar modell) så tillvida att du kan välja vilken skärm du vill och kan bygga ut den ordentligt. Den har också en hel del som iMacen saknar såsom optiskt ljud in/ut, dubbla ethernetportar.

Mac Pro är nog för tillfället egentligen bara intressant om du ska hålla på med professionell video eller ljud och kanske knappt ens då.
Citera
2011-10-17, 18:33
  #5
Medlem
tzjs avatar
Många blandar ihop MacBook Pro med Mac Pro. Ett fatalt misstag.
Enorm prestandaskillnad.
Citera
2011-10-17, 18:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Om man kollar prestandan på de båda senaste modellerna så verkar ju iMacen vara bättre på de flesta områden. Varför är Mac Pron dyrare?


Mac Pro är helt enkelt en modellserie för mer professionella kundgrupper. Det är en dyr dator som kan plockas ihop så den svischar lätt över 100 000 kr.

Även andra datortillverkare har sådana här mer professionella modellserier, t ex DELL, som också de är betydligt dyrare än de mer "svenssonanpassade" modellerna.

Dr Tinnitus
Citera
2011-10-17, 18:57
  #7
Medlem
Mac pros hårdvara har inte fått sig en refresh på länge. Många som väntar på att maskinen ska få lite "up to date" prylar i sig
Citera
2011-10-17, 18:58
  #8
Medlem
Mac Pro använder serverhårdvara (Xeon CPU, ECC-minnen) samt har ett riktigt separat grafikkort (PCI-Express) och mycket större expansions möjligheter (hårddiskslots, ramslots, PCI-slots)

Det är EN grej, sedan en annan är att nuvarande Mac Pro är i slutet av sin produktcykel. Det var tänkt att en ny Mac Pro med senaste Sandy Bridge, ATI 6000 serien m.m skulle släppas under hösten. Tyvärr är Xeonprollarna av den modellen försenade till Q1, så frågan är om Apple väntar tills dess eller bumpar nuvarande Mac Pro med en ny GPU och sänkt pris.
Citera
2011-10-17, 19:43
  #9
Medlem
InternetTrolls avatar
Mac Pro

Två 2,93 GHz 6-Core Intel Xeon "Westmere" (12 kärnor)
64 GB (8 x 8 GB)
Mac Pro RAID Card
512 GB solid-state-enhet
512 GB solid-state-enhet
512 GB solid-state-enhet
512 GB solid-state-enhet
ATI Radeon HD 5770 1 GB
Två 18x SuperDrive
Quad-channel 4Gb Fibre Channel PCI Express card
Användarhandbok

Pris: 167.105,00 kr
inkl.

Dear Santa.....

Mer av en serverdator om inte något. Redigera 4k video borde vara en dröm med denna.
__________________
Senast redigerad av InternetTroll 2011-10-17 kl. 19:46.
Citera
2012-06-30, 13:17
  #10
Medlem
Fogelbergs avatar
Mac Pro är dyrare för att den slår alla iMacs eller Macbook Pro's på fingrarna när det gäller prestanda...



Jag ska själv byta ut min mac mini mot en Mac Pro till min videoredigering.. smakar det så kostar det...
Citera
2012-06-30, 13:25
  #11
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Om man kollar prestandan på de båda senaste modellerna så verkar ju iMacen vara bättre på de flesta områden. Varför är Mac Pron dyrare?

Mac Pro eller MacBook Pro?
Citera
2012-06-30, 13:39
  #12
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Mac Pro eller MacBook Pro?
Sa jag MacBook Pro?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback