Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-22, 13:16
  #121
Medlem
cDk123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m-artin
Priserna pressas... tittar man exempelvis i Kina vs Europa:

China Mobile, väldens största mobiloperatör har en kundbas på ca 650.000.000 kunder. Deras omsättning 2010 uppgick till 73,366 billioner dollar (73.366.000.000.000$). Medan världens andra största operatör Vodafone idag har ca 381.000.000 kunder. Deras omsättning uppgick till 45,880 billioner dollar (45,880,000,000$).

Priserna kan pressas mer än vad vi tror, inom 3 år kommer operatörerna vara tvugna att hitta nya intäktsmöjligheter. Jag är övertygad om att datatrafiken kommer att bli bra mycket dyrare. Auktioner för nya frekvensband har pågått under hela året, senast vann TeliaSonera och Net4Mobility (Telenor/Tele2). läs mer nedan: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_te...cle3293316.ece


Jag slänger ut en VILD gissning här, den gissningen består i att jag chansar på att i kina så får operatören betala mindre för:
Arbetskraft
Lokalhyra (både för att inhysa arbetskraft och för att inhysa de tiotusentals nätelementena som står ute i landet)
El
Material för byggnation
Entreprenad
Tillstånd
Hårdvara
Ptja, allt.

Men visst, om allt som kostar för operatören helt plötsligt blir drastiskt mycket billigare och du kan köpa en liter mjölk för 50öre så blir nog abonnemangen billigare också. Korkad jämförelse.. geez.
Citera
2011-10-23, 18:42
  #122
Avstängd
SaltyFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruc3
Är du möjligtvis IcaJerry's brorsa?


Diskussionen handlar om operatörer och SMS/datatrafik.


Vi vet redan att det finns MSN och Facebook.

Facebook ersätter inte iMessage..

Varför inte använda sig av fb alternativt msn och göra precis samma sak som man kan göra med imessage?

Till Ica Jerry från din bror.
Citera
2011-11-05, 06:20
  #123
Medlem
Bruc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaltyFish
Varför inte använda sig av fb alternativt msn och göra precis samma sak som man kan göra med imessage?

Till Ica Jerry från din bror.


Tjena Åke!

1. Det drar extra batteri att köra 3djepartsprogram.
2. iMessage är bara en sms-applikation som är imploderad i telefonen. Svårare än så är det inte.
Citera
2011-11-05, 07:13
  #124
Avstängd
pettson3816s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruc3
Tjena Åke!

1. Det drar extra batteri att köra 3djepartsprogram.
2. iMessage är bara en sms-applikation som är imploderad i telefonen. Svårare än så är det inte.
Imploderad?
Citera
2011-11-06, 07:29
  #125
Medlem
maffiamannens avatar
Hur stort är ett meddelande och hur mycket kommer jag att betala om jag betalar min internet per mgbyte
Citera
2011-11-06, 11:59
  #126
Medlem
truperts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maffiamannen
Hur stort är ett meddelande och hur mycket kommer jag att betala om jag betalar min internet per mgbyte
Man räknar väll på ca 1kb/meddelande. Vad du betalar/mb vet jag inte så kan inte räkna ut. Men säg 7kr/mb = 7 / 1000 = 0,007 kr/meddelande = 0.7 öre/meddelande.
Citera
2011-11-06, 12:05
  #127
Medlem
NiV3Rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
Imploderad?
Det är galet farliga grejer vi har att göra med alltså. Inte konstigt att TS funderar på om detta är operatörernas död
Citera
2011-11-09, 22:26
  #128
Medlem
Bruc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
Imploderad?

Att du inte förstod att jag menade implementering, säger väl mer om dig...
Citera
2011-11-09, 22:44
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltyFish
Varför inte använda sig av fb alternativt msn och göra precis samma sak som man kan göra med imessage?

Till Ica Jerry från din bror.

Varför ska man tvingas in i facebook och eller msn för att skicka ett sms? "TVIIIIIINGA IN" som är ett så vanligt uttryckt bland android fanboys (nej, jag påstår inte att du är en android fanboy)
Hälften av mina telefonkontakter har inte facebook eller msn, resten vill jag inte ha där. Exakt vad är det som är så dåligt med funktionen i iMessage? att det är ett äpple på telefonen som det medföljer?
Citera
2011-11-10, 22:27
  #130
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Jag diskuterade med någon tidigare i denna tråd, som inte verkade tro på sänkta kostnader för konsumenterna i framtiden.

Jag vill bara påpeka att: "På fem år har snittintäkterna per kund hos världens mobiloperatörer nästan halverats. Minus 45 procent.".

Källa: Affärsvärlden

Jag tror denna trend kommer fortsätta, kanske inte lika kraftigt som nu.
__________________
Senast redigerad av James-Michael-Michaels 2011-11-10 kl. 22:27. Anledning: g
Citera
2011-11-11, 00:54
  #131
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Jag vill bara påpeka att: "På fem år har snittintäkterna per kund hos världens mobiloperatörer nästan halverats. Minus 45 procent.".

Jo men de kan även vara för att folk har tagit sms packet nu för tiden, vet inte riktigt hur vanligt de var för 5 år sedan, Vissa operatörer erbjöd kanske fria sms till sitt egna nät men för de mesta så betalade man väll ett pris för varje sms. För ganska många år så kom Comviq kompis och de är fortfarande stort, alla här har Comviq eller Tele2 för att folk ska kunna sms a gratis till varandra.

Comviq så betalar man 75 kr som minumum varje månad för fria sms till alla nät, Och många av mina vänner nöjer sig faktiskt med de och med de så sms ar dom fritt till alla inom Tele2/Comviq, Tankar man på 195 så får man surf + fria till alla nät.

De jag försöker komma fram till är att förr så var de vanligare att folk bara hade fria sms till sin egna operatör och ibland inte ens det, men nu är de mer vanligt att man bara betalar en viss summa varje månad för det och de förlorar ju operatörerna egentligen på men de är något dom inte kan göra något åt.

Så tror inte heller att detta kommer att ändras med Imessage, för folk kommer fortfarande att ha sina fria sms, bara att dom kanske inte använder lika mycket av dom, vilket kan leda till att sms trafiken minskar men kommer inte leda till mindre pengar för operatörerna för att alla redan betalar för sina paket med fria sms.

Lite av detta kanske låter lite luddigt, men de är för att jag är trött.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback