2012-03-24, 21:50
Medlem
melackos avatar
Känner telefonen av automatiskt om personen man skickar till har en iPhone eller inte? Går det att skicka vanliga sms till en annan iPhone eller blir det alltid per automatik iMessage? Jag har till exempel en polare som har iPhone, och när jag ska skicka till honom står det alltid iMessage. När jag däremot ska skicka till andra polare med iPhone då står det istället bara message.
Citera
2012-03-24, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melacko
Känner telefonen av automatiskt om personen man skickar till har en iPhone eller inte? Går det att skicka vanliga sms till en annan iPhone eller blir det alltid per automatik iMessage? Jag har till exempel en polare som har iPhone, och när jag ska skicka till honom står det alltid iMessage. När jag däremot ska skicka till andra polare med iPhone då står det istället bara message.

Det ska detekteras automatiskt, men kan kanske påverkas beroende på om de du skickar till har aktiverat iMessage i sin iPhones inställningar, eller har uppdaterat sin iPhones programvara så den har iTunes.

Dr Tinnitus
Citera
2012-03-26, 16:13
Medlem
melackos avatar
Men vänta lite här nu.. Om man skickar iMessage eller ringer med Facetime till utlandet, så får man alltså betala en massa extra i roamingavgift om man gör det via sitt mobila nät, även fast man själv är i Sverige? Däremot om man gör det från en WiFi, då kostar det inget alls?

Låter ju helt absurt i så fall, eller? Så funkar det ju inte med appar som tex skype eller whatsapp vad jag vet, det borde väl räknas som samma sak? Och om jag har polare i utlandet med iPhone, då är det ju ev billigare för mig att skicka vanliga sms till dom (om jag inte är uppkopplad till en wifi).

Eller har jag förstått allt fel, betalar man roaming ENDAST om man själv befinner sig i utlandet?
Senast redigerad av melacko 2012-03-26 kl. 16:51.
Citera
2012-03-26, 17:50
Medlem
Citat:
Men vänta lite här nu.. Om man skickar iMessage eller ringer med Facetime till utlandet, så får man alltså betala en massa extra i roamingavgift om man gör det via sitt mobila nät, även fast man själv är i Sverige? Däremot om man gör det från en WiFi, då kostar det inget alls?

Låter ju helt absurt i så fall, eller? Så funkar det ju inte med appar som tex skype eller whatsapp vad jag vet, det borde väl räknas som samma sak? Och om jag har polare i utlandet med iPhone, då är det ju ev billigare för mig att skicka vanliga sms till dom (om jag inte är uppkopplad till en wifi).

Eller har jag förstått allt fel, betalar man roaming ENDAST om man själv befinner sig i utlandet?

Nä, så är det väl inte? De handlar väl bara om datatrafik sen så betalar man för den enl mobilavtalet?
Citera
2012-03-26, 18:09
Medlem
Citat:

Hur har du tänk där då....?

Hur menar du att det ska bli någon Roamingavgift över huvud taget?

Förklara ditt tänk lite.

Dr Tinnitus
Citera
2012-03-26, 18:24
Moderator
Semesters avatar
Citat:

Roaming betalas endast om du befinner dig i utlandet.
Citera
2012-03-26, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Roaming betalas endast om du befinner dig i utlandet.

Och Roaming betalas endast om man aktiverat Roaming när man är i utlandet.

Roaming är avstängt som förinställning (default), och ändrar ingen det när man är i utlandet så blir det vad jag begriper på detta viset.

Du är i Sverige och polaren i Långtbortistan....

Har polaren Roaming AV och inte är ansluten till ett WiFi-nät (hotellets t ex), så kan du inte skicka iMessage till honom. Knappen Skicka är grön vilket indikerar vanligt SMS, och pratbubblan blir grön. Vanlig SMS-taxa för aktuellt land.

Kommer polaren in i ett WiFi-nät så blir det automatiskt ett iMessage, blå knapp för Skicka och pratbubbla. Gratis.

Om han inte är på WiFi men har aktiverat Roaming så blir det oftast svindyr datatrafik via 3G, om inte t ex Telia har ett max-avtal för det landet.

Dr Tinnitus
Citera
2012-03-26, 19:51
Medlem
melackos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hur har du tänk där då....?

Hur menar du att det ska bli någon Roamingavgift över huvud taget?

Förklara ditt tänk lite.

Dr Tinnitus

Jag har inte tänkt alls. Jag ställde en fråga. Någon skrev nånting tidigare i tråden om att man betalar roaming och därför blev jag misstänksam.

Citat:
Om han inte är på WiFi men har aktiverat Roaming så blir det oftast svindyr datatrafik via 3G, om inte t ex Telia har ett max-avtal för det landet.
Blir det dyrt för honom eller dyrt för mig? Så länge det står iMessage och jag befinner mig i Sverige så kan jag vara säker på att det inte kommer kosta något, oavsett land? Desamma gäller FaceTime?
Senast redigerad av melacko 2012-03-26 kl. 19:55.
Citera
2012-03-26, 20:23
Medlem
Citat:
Jag har inte tänkt alls. Jag ställde en fråga. Någon skrev nånting tidigare i tråden om att man betalar roaming och därför blev jag misstänksam.

Blir det dyrt för honom eller dyrt för mig? Så länge det står iMessage och jag befinner mig i Sverige så kan jag vara säker på att det inte kommer kosta något, oavsett land? Desamma gäller FaceTime?

Har du blå knapp för Skicka, så blir det gratis. Ser du blå pratbubblor så blev det gratis. Gröna så kostar det dig här hemma som vanlig för SMS/MMS

Det är lite samma sak som med vanliga SMS. Du som är i Sverige betalar aldrig mer än det vanliga för SMS i ditt abonnemang, oavsett om den du skickar till är hemma i Sverige eller på andra sidan jordklotet. Han kan däremot få betala extra för att ta emot SMS från Sverige.

Dr Tinnitus
Citera
2012-03-26, 23:06
Medlem
melackos avatar
Citat:
Har du blå knapp för Skicka, så blir det gratis. Ser du blå pratbubblor så blev det gratis. Gröna så kostar det dig här hemma som vanlig för SMS/MMS

Det är lite samma sak som med vanliga SMS. Du som är i Sverige betalar aldrig mer än det vanliga för SMS i ditt abonnemang, oavsett om den du skickar till är hemma i Sverige eller på andra sidan jordklotet. Han kan däremot få betala extra för att ta emot SMS från Sverige.

Dr Tinnitus

Okej, då förstår jag tror jag. Så oavsett var jag befinner mig, så kan jag vara helt lugnt så länge jag har roaming av?

Säg att mina bekanta i utlandet har roaming av, dröjer det då tills de kopplar upp sig mot ett nätverk tills de får mina meddelanden. Eller menar du att iPhonen känner av det automatiskt, och om jag skulle försöka skicka ett meddelande till en bekant samtidigt som denne var inne på 3g (i ett annat land med roaming av) så skulle det stå meddelande istället för iMessage? När jag har skickat sms till polare från andra länder så har det alltid stått iMessage.. Vore märkligt om de alltid var uppkopplade mot ett närverk.
Citera
2012-03-27, 00:09
Medlem
Citat:
Okej, då förstår jag tror jag. Så oavsett var jag befinner mig, så kan jag vara helt lugnt så länge jag har roaming av?

Säg att mina bekanta i utlandet har roaming av, dröjer det då tills de kopplar upp sig mot ett nätverk tills de får mina meddelanden. Eller menar du att iPhonen känner av det automatiskt, och om jag skulle försöka skicka ett meddelande till en bekant samtidigt som denne var inne på 3g (i ett annat land med roaming av) så skulle det stå meddelande istället för iMessage? När jag har skickat sms till polare från andra länder så har det alltid stått iMessage.. Vore märkligt om de alltid var uppkopplade mot ett närverk.

Men hur svårt ska det vara? Internetuppkoppling + iMessage aktivt gör att du kan skicka iMessage till alla somhar det aktivt. Vad det kostar beror på vad du betalar för internetuppkoppligen där du är just då. Mao skulle roaming av vara smart utomlands. Däremot kanske den inte alltid känner av huruvida dina polare har iMessage avaktiverat för stunden alt att du kan skicka ett iMessage just då. Isåfall skickar den meddelandet som ett sms om du inte har valt bort detta alternativ i inställningar.

Sä om du köper tillgång till ett trådlöst nätverk i Zambia för 1 mille pch skickar ditt iMessage kommer kostnaden att vara en mille. Fri surf i Sverige innebär gratis. Capish?
Citera
2021-03-13, 07:58
Medlem
cleovarnamnets avatar
Eftersom ts skrev att vi fick diskutera allt som gäller imessage:
har man en profilbild där ser ju andra användare av imessage det, dock inte de som inte har en iPhone. Men om någon har en iPhone men stängt av imessage, ser vederbörande ens profilbild då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in