Nu när jag testade att skicka till en som jag vet har ios5 så blev bubblan grön. Då provade jag att stänga av "Skicka som sms". Men ändå blev bubblan grön. När väl kompisen svara. Blev det på en ny konversation och där blev allt sedan blått. Förutom när han svara sist nu så blev det grönt och på den andra konversationen igen.
Och han får bara en konversation med blandade gröna och blå.
En till fråga angående detta med mms och iMessage,,
Ifall jag befinner mig utomlands och är uppkopplad till wifi, då blir mms:en helt gratis att skicka till andra iOS5 användare va?
Tack på förhand!
Jag undrar lite grann om hur iMessage egentligen fungerar?
Jag har läst mig till att man kan ändra sitt "Uppringnings-ID" och på min iPhone4 har jag dels telenummer och min mail som är kopplad till Apple-ID:t. På min iPad har jag endast min mailadress.
Om jag nu skulle ändra min iPhone så att dens uppringnings-id blir mailen så har jag förstått det som att jag får meddelanden både till paddan och telefonen. Men vad händer då hos mina kompisar? De har ju kanske bara min kontakt inskriven med ett mobilnummer. Om då en kompis skickar till mitt mobilnummer, kommer det som ett iMessage då eller vanligt SMS? Kopplar den ihop mail med telefonnummer på det sättet att om man sms:ar ett nummer kikar den vilken mail man har och det leveraras som vanligt, om man nu valt mailen som uppringnings-id?