2011-10-16, 21:30
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Jag håller på att skriva ett arbete enligt en rapportmall, men har fastnat för mallens avsnitt om direkta citat. Det står nämligen att om man vill utesluta några enstaka ord i en mening så skall man använda sig av ellipsisligaturen (…) – så långt är allt väl. Vidare står det att om man vill utesluta en mening eller mer så skall man använda sig av tre bindestreck (---) – det är det som får mig att fundera.

Jag tycker att detta ser rätt klumpigt ut, och engelska Wikipedia verkar hålla med mig (se http://en.wikipedia.org/wiki/Dash#Em_dash). Skall jag således använda mig av ett långt tankstreck (em dash) istället för tre bindestreck, eller är det engelsk typografi?
Citera
2011-10-16, 22:02
Medlem
Skriver du på svenska eller engelska? Jag antar att tre bindestreck syftar på substitution om man inte har tillgång till en typografisk em-dash, men det gäller sannolikt det vanliga bruket av streck i texter, dvs. inget som har med citat att göra. När det gäller citat används ibland tre streck för att utesluta längre textpartier, men det betyder inte att de då har ersatt en em-dash, utan detta är två helt olika användningsområden. I svensk litteratur har jag dock aldrig sett (---) användas för enstaka meningar och definitivt inte (—). Det normala är att ... används, dessutom inom hakparentes. Helst ska det typografiska ellipstecknet … användas.
Senast redigerad av In-Fredel 2011-10-16 kl. 22:06.
Citera
2011-10-16, 22:23
Medlem
egon2bs avatar
Svenska skrivregler (2008) finns som e-bok till ett rimligt pris. Dessutom kan man låna skrivreglerna fritt 28 dagar i sänder, om man har ett lånekort i en kommun som stöder www.elib.se .

Det I-F säger stämmer som väntat med Svenska skrivregler. Något övertydligt vill jag bara notera […] som markering av längre utelämningar – »t.ex. när en eller två meningar utelämnas inom ett stycke«.
Citera
2011-10-17, 20:50
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Så hur blir det då? Rekommenderas jag att använda de tre bindestrecken, eller gör jag rätt i att använda det långa tankstrecket?
Citera
2011-10-17, 21:00
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreehcNicdoll
Så hur blir det då? Rekommenderas jag att använda de tre bindestrecken, eller gör jag rätt i att använda det långa tankstrecket?
Nämen kom igen, du har inte svarat på frågan om det gäller en svensk eller engelsk mall. Långt bindestreck används i princip aldrig i formell svenska.

Ordbehandlaren Word är vänlig nog att slå ihop [...] till […] (oberoende av hakarna) så där krävs ingen exercis med konstiga tangentkombinationer. Så stark förankring har trippelpunkten i skrivarvärlden.
Citera
2011-10-17, 21:34
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Nämen kom igen, du har inte svarat på frågan om det gäller en svensk eller engelsk mall. Långt bindestreck används i princip aldrig i formell svenska.

Ledsen, jag skriver på svenska. Jag förstår att det långa tankstrecket inte används i normal svenska, men det gör väl å andra sidan inte heller de tre bindestrecken. Jag får följa anvisningarna; jag tyckte bara att det vore lite kul använda detta ovanliga tecken som protest mot de tre (skitfula) bindestrecken.

Citat:
Ordbehandlaren Word är vänlig nog att slå ihop [...] till […] (oberoende av hakarna) så där krävs ingen exercis med konstiga tangentkombinationer. Så stark förankring har trippelpunkten i skrivarvärlden.

Inga problem. Jag kan tangentkombinationerna för såväl ellipsligaturen som tankstrecken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in