Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-12, 13:53
  #13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett knappast uppmärksammat fall.

Att en kropp efter en misstänkt drunknad person inte återfinns är inte så ovanligt.

Det jag däremot tycker är mycket underligt är hur litet detta fall har blivit uppmärksammat. Den försvunne var ju bara 14 år då han försvann. Tyvärr händer det att vissa försvinnanden inte blir tillräckligt intressanta märkligt nog.
Citera
2021-07-29, 20:31
  #14
Medlem
GHZHJs avatar
Jag hittade att det var en segeleka de åkt ut med för att fiska och att båten hittats upp- och nervänd.
En sådan båt ser ut att kunna välta vid minsta, lilla vind. Eller rörelse i båten.
En cykel och en moped hade också hittats och som ansågs tillhöra sonen.
Sedan ska fyra oberoende av varandra likhundar ha markerat över platsen där mamman hittats drunknad och sonen ser ut att ha drunknat han med och ligga kvar långt där nere i vattnet.
Det är djupt där, 60 meter, och mycket kuperat och för farligt för vanliga dykare att dyka.

Men detta med att inte ens en flytväst hittats och pojken inte hittats på vattenytan som mamman blir ju lite svårt att förklara.
Men om han fick köra moped som bara 14 år gammal så kanske han inte heller behövde använda flytväst?
Och mamman som hittades på ytan bar väl flytväst och drunknade trots det, men då på grund av att hon försökte rädda sin son som ingen hade.
Johannes Arvidsson var en både söt och vacker pojke:
https://static.cdn-expressen.se/imag...d46/700@70.jpg
Sorgligt att han och hans mamma inte kunde ligga i samma grav:-(
__________________
Senast redigerad av GHZHJ 2021-07-29 kl. 20:56.
Citera
2021-07-29, 21:21
  #15
Medlem
Skaraborg2s avatar
En cykel och moped.

Citat:
Ursprungligen postat av GHZHJ
Jag hittade att det var en segeleka de åkt ut med för att fiska och att båten hittats upp- och nervänd.
En sådan båt ser ut att kunna välta vid minsta, lilla vind. Eller rörelse i båten.
En cykel och en moped hade också hittats och som ansågs tillhöra sonen.
Sedan ska fyra oberoende av varandra likhundar ha markerat över platsen där mamman hittats drunknad och sonen ser ut att ha drunknat han med och ligga kvar långt där nere i vattnet.
Det är djupt där, 60 meter, och mycket kuperat och för farligt för vanliga dykare att dyka.

Men detta med att inte ens en flytväst hittats och pojken inte hittats på vattenytan som mamman blir ju lite svårt att förklara.
Men om han fick köra moped som bara 14 år gammal så kanske han inte heller behövde använda flytväst?
Och mamman som hittades på ytan bar väl flytväst och drunknade trots det, men då på grund av att hon försökte rädda sin son som ingen hade.
Johannes Arvidsson var en både söt och vacker pojke:
https://static.cdn-expressen.se/imag...d46/700@70.jpg
Sorgligt att han och hans mamma inte kunde ligga i samma grav:-(

Tack för länken.

Vet du var någonstans den här cykeln och mopeden som ansågs tillhöra honom hittades? Hans kropp kan också ha blivit förd långt bort med strömmarna från där olyckan skedde. Ja detta är verkligen mycket sorgligt.
Citera
2021-07-29, 21:26
  #16
Medlem
GHZHJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för länken.

Vet du var någonstans den här cykeln och mopeden som ansågs tillhöra honom hittades? Hans kropp kan också ha blivit förd långt bort med strömmarna från där olyckan skedde. Ja detta är verkligen mycket sorgligt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...nne-14-aringen
Sökandet koncentrerades kring platsen där pojkens mor tidigare hittats omkommen efter en fisketur, men man sökte även över ett större område längs Vänerns kust.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...annes-avslutas
PUBLICERAD: 28 JUNI 2007:
Pojkens mamma påträffades i tisdags flytande i närheten av familjens upp- och nedvända båt två kilometer ut från Gaperhults hamn
Polisen har letat efter Johannes Arvidsson längs en 13 kilometer lång sträcka mellan Gaperhults hamn och Torseruds sand, där cykel och en moped som tros tillhöra pojken hittades

https://www.expressen.se/nyheter/14-...an-ha-hittats/
Publicerad 10 jul 2007:
"Fyra hundar, oberoende av varandra, har markerat platsen, säger Anders Öhberg.
Det kan alltså vara Johannes kropp som hundarna markerat?
– Vi är hundra procent säkra på att det ligger något med mänsklig lukt i vattnet på platsen. Om det sedan är en kropp eller något klädesplagg som tillhört en människa går inte svara på i nuläget. Men är det ett klädesplagg kan det inte ha legat i vattnet alltför länge, eftersom dofter tvättas ur."



En annan sökträff på Google:
Sjöräddningssällskapet Åmål Facebook den 26 juni 2017:
"Idag ägnar vi en extra tanke åt Johannes Arvidsson, som just idag för tio år sedan drunknade vid en fisketur på Vänern. Hans klasskamrater startade Johannesfonden till hans minne".
Det står mer också, men jag orkar inte skriva av det från den lilla rutan jag ser.
Men det står också något om att det sällskapet fått en rescuerunner som gåva uppkallad efter Johannes.
Så glömd och bortglömd är och blir han inte.🙏
__________________
Senast redigerad av GHZHJ 2021-07-29 kl. 21:51.
Citera
2021-07-29, 22:31
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broddbokid
Mina avlägsna släktingar i Värmland. Minns när nyheten kom och försökte söka information. Nu hittade jag släktforskning material som hans mor skickade mig. Anledningen att jag är här. Hela historien är mycket märklig.
Beklagar, sorglig historia det här. Bodde dom i Säffle?
Citera
2021-07-30, 16:30
  #18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gaperhults hamn och Torseruds sand.

Citat:
Ursprungligen postat av GHZHJ
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...nne-14-aringen
Sökandet koncentrerades kring platsen där pojkens mor tidigare hittats omkommen efter en fisketur, men man sökte även över ett större område längs Vänerns kust.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...annes-avslutas
PUBLICERAD: 28 JUNI 2007:
Pojkens mamma påträffades i tisdags flytande i närheten av familjens upp- och nedvända båt två kilometer ut från Gaperhults hamn
Polisen har letat efter Johannes Arvidsson längs en 13 kilometer lång sträcka mellan Gaperhults hamn och Torseruds sand, där cykel och en moped som tros tillhöra pojken hittades

https://www.expressen.se/nyheter/14-...an-ha-hittats/
Publicerad 10 jul 2007:
"Fyra hundar, oberoende av varandra, har markerat platsen, säger Anders Öhberg.
Det kan alltså vara Johannes kropp som hundarna markerat?
– Vi är hundra procent säkra på att det ligger något med mänsklig lukt i vattnet på platsen. Om det sedan är en kropp eller något klädesplagg som tillhört en människa går inte svara på i nuläget. Men är det ett klädesplagg kan det inte ha legat i vattnet alltför länge, eftersom dofter tvättas ur."



En annan sökträff på Google:
Sjöräddningssällskapet Åmål Facebook den 26 juni 2017:
"Idag ägnar vi en extra tanke åt Johannes Arvidsson, som just idag för tio år sedan drunknade vid en fisketur på Vänern. Hans klasskamrater startade Johannesfonden till hans minne".
Det står mer också, men jag orkar inte skriva av det från den lilla rutan jag ser.
Men det står också något om att det sällskapet fått en rescuerunner som gåva uppkallad efter Johannes.
Så glömd och bortglömd är och blir han inte.🙏

Tack för dessa uppgifter.

Det var alltså längs denna sträcka någonstans som en cykel och en moped hittades. Eller fanns de Gaperhults hamn? Eftersom ingen verkar verkar ha krävt att få tillbaka fordonen från polisen så lär dessa ha tillhört 14-åringen.
Citera
2021-07-30, 16:48
  #19
Medlem
GHZHJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för dessa uppgifter.

Det var alltså längs denna sträcka någonstans som en cykel och en moped hittades. Eller fanns de Gaperhults hamn? Eftersom ingen verkar verkar ha krävt att få tillbaka fordonen från polisen så lär dessa ha tillhört 14-åringen.

Man ska nog tolka den texten som att cykeln och mopeden hittades genast och att man sedan utifrån dessa fynd fortsatte att söka av sträckan efter pojken.
Mamman hittades utanför Gaperhults hamn.
Citera
2021-07-31, 14:52
  #20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Full möjligt att det var på detta sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av GHZHJ
Man ska nog tolka den texten som att cykeln och mopeden hittades genast och att man sedan utifrån dessa fynd fortsatte att söka av sträckan efter pojken.
Mamman hittades utanför Gaperhults hamn.

Så kan det mycket väl ha gått till.
Citera
2021-07-31, 14:55
  #21
Avstängd
Arkhamists avatar
Jag tror att han är död.
Citera
2021-08-29, 20:30
  #22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket intressanta och märkliga uppgifter om detta fall.

Jag har för ett tag sedan erhållit mycket intressanta uppgifter om detta fall.

Gunilla är alltså Johannes mamma.

Båtens utgångsläge ska tydligen varit i Torserudssand där Gunilla hade sina fiskenät. Båten som hon använde var tydligen en väldigt ”pytteliten” (Värmlänskt uttryck) liten eka som hon själv hade satt segel på (jag fick intrycket av att den ska tydligen inte varit byggd för detta).

Gunilla blev hittad i Gaperhult, liggandes på mage med flytväst(!), hennes glasögon satt fortfarande kvar på näsan. Gunillas cykel stod parkerad nere vid sjön och Johannes moped stod enligt uppgift utmed vägen, jag vet inte hur nära sjön eller hemmet utan enda uppgiften verkar vara just ”utmed vägen”. Johannes ska ha varit duktig på att simma.

Gunilla och hennes syster var mycket sexuellt utnyttjade av sin pappa under uppväxten, systern avslutade tydligen sina dagar på ett psykboende för 1-2 år sedan. Gunilla ska ha haft problem och varit ”lite bakom” och hon arbetade som dräng åt en bonde åt Torsbyhållet och där blev hon gravid med sin arbetsgivare. När det uppdagades att Gunilla var gravid så ska hon ha fått avslutat sin anställning och flyttat därifrån.

Hur de hamnade på Värmlandsnäs och vem som bekostade huset (hon ägde faktiskt huset de bodde i) verkar ingen veta, dock bodde de enligt uppgift mer som bohemer och de möbler som fanns var väldigt gamla.

Johannes pappa (bonden ifrån Torsby) ska tydligen i stort sett aldrig träffat pojken direkt men ändå försökt att göra vissa saker, han ska ha köpt en väldigt fin moped till Johannes, en fyrhjuling, tv-spel mm.

Gunilla ska ha varit väldigt sträng samt mycket speciell och hon samtalade aldrig med någon direkt. Gunilla ska aldrig ha umgåtts med någon utan den enda som någon gång hälsade på så var det Johannes mormor, dvs Gunillas mamma. I övrigt så umgicks Gunilla endast med Johannes.

Gunilla verkar aldrig direkt ha köpt något heller utan sydde det mesta, till och med pojkens underkläder(!). Gunilla ska ha innehaft en bil men cyklade mest då hon skulle motionera och vara lite av en renlevnadsmänniska. Gunilla hatade feta människor och för att pojken skulle få tillstånd att spela på sitt tv-spel så var han tvungen att byta speltid mot fysisk aktivitet, typ att han var tvungen att cykla minst fem kilometer för att få en viss speltid på sitt tv-spel.

Efter att pojken försvann och Gunilla hittades död i Gaperhult så städade Johannes mormor ur huset och hon ville då att en yngre pojk som umgicks med Johannes skulle komma och välja något som en minnessak ur huset. Denne pojk ska då tydligen ha valt en skateboard av någon anledning samt att som jag förstod så skulle de ha fått med sig en låda med kassettband. Då dessa kassettband spelades upp så uppdagades det att Gunilla hade haft olika medium hemma hos sig och spelat in deras seanser eller vad man ska kalla det, hon ska många gånger ha svarat jakande då medierna påstod att det fanns sådana som ville Gunilla illa.

Personer runt modern och sonen är än idag mer än övertygade om att Gunilla på något vis tog livet av Johannes och att han ligger i skogen i anslutning till huset samt att hon själv avslutade sitt eget liv. Jag vet att de pratade lite om detta i början men de verkar ha blivit mer säkra på det under de år som har gått.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-08-29 kl. 20:37.
Citera
2021-08-29, 20:37
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har för ett tag sedan erhållit mycket intressanta uppgifter om detta fall.

Gunilla är alltså Johannes mamma.

Båtens utgångsläge ska tydligen varit i Torserudssand där Gunilla hade sina fiskenät. Båten som hon använde var tydligen en väldigt ”pytteliten” (Värmlänskt uttryck) liten eka som hon själv hade satt segel på (jag fick intrycket av att den ska tydligen inte varit byggd för detta).

Gunilla blev hittad i Gaperhult, liggandes på mage med flytväst(!), hennes glasögon satt fortfarande kvar på näsan. Gunillas cykel stod parkerad nere vid sjön och Johannes moped stod enligt uppgift utmed vägen, jag vet inte hur nära sjön eller hemmet utan enda uppgiften verkar vara just ”utmed vägen”. Johannes ska ha varit duktig på att simma.

Gunilla och hennes syster var mycket sexuellt utnyttjade av sin pappa under uppväxten, systern avslutade tydligen sina dagar på ett psykboende för 1-2 år sedan. Gunilla ska ha haft problem och varit ”lite bakom” och hon arbetade som dräng åt en bonde åt Torsbyhållet och där blev hon gravid med sin arbetsgivare. När det uppdagades att Gunilla var gravid så ska hon ha fått avslutat sin anställning och flyttat därifrån.

Hur de hamnade på Värmlandsnäs och vem som bekostade huset (hon ägde faktiskt huset de bodde i) verkar ingen veta, dock bodde de enligt uppgift mer som bohemer och de möbler som fanns var väldigt gamla.

Johannes pappa (bonden ifrån Torsby) ska tydligen i stort sett aldrig träffat pojken direkt men ändå försökt att göra vissa saker, han ska ha köpt en väldigt fin moped till Johannes, en fyrhjuling, tv-spel mm.

Gunilla ska ha varit väldigt sträng samt mycket speciell och hon samtalade aldrig med någon direkt. Gunilla ska aldrig ha umgåtts med någon utan den enda som någon gång hälsade på så var det Johannes mormor, dvs Gunillas mamma. I övrigt så umgicks Gunilla endast med Johannes.

Gunilla verkar aldrig direkt ha köpt något heller utan sydde det mesta, till och med pojkens underkläder(!). Gunilla ska ha innehaft en bil men cyklade mest då hon skulle motionera och vara lite av en renlevnadsmänniska. Gunilla hatade feta människor och för att pojken skulle få tillstånd att spela på sitt tv-spel så var han tvungen att byta speltid mot fysisk aktivitet, typ att han var tvungen att cykla minst fem kilometer för att få en viss speltid på sitt tv-spel.

Efter att pojken försvann och Gunilla hittades död i Gaperhult så städade Johannes mormor ur huset och ville hon att en yngre pojk som umgicks med Johannes skulle komma och välja något som en minnessak ur huset. Denne pojk ska då tydligen ha valt en skateboard av någon anledning samt att som jag förstod så skulle de ha fått med sig en låda med kassettband. Då dessa kassettband spelades upp så uppdagades det att Gunilla hade haft olika medium hemma hos sig och spelat in deras seanser eller vad man ska kalla det, hon ska många gånger ha svarat jakande då medierna påstod att det fanns sådana som ville Gunilla illa.

Personer runt modern och sonen är än idag mer än övertygade om att Gunilla på något vis tog livet av Johannes och att han ligger i skogen i anslutning till huset samt att hon själv avslutade sitt eget liv. Jag vet att de pratade lite om detta i början men de verkar ha blivit mer säkra på det under de år som har gått.

Obehaglig men intressant information. Hade mamman någonsin varit våldsam mot Johannes? Brukade Johannes och hans mamma vara ute och segla eller var detta den första gången?
Citera
2021-08-29, 20:50
  #24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Troligtvis inte första gången hor var ute med sin lilla eka.

Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Obehaglig men intressant information. Hade mamman någonsin varit våldsam mot Johannes? Brukade Johannes och hans mamma vara ute och segla eller var detta den första gången?

Ja det låter obehagligt.

Jag har inte fått höra att modern skulle ha varit fysiskt våldsam mot sin son. Eftersom modern hade fiskenät så får man anta att det inte var första gången hon var ute med sin lilla eka.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback