• 1
  • 2
2011-10-16, 20:56
Medlem
TwinPeaks77s avatar
Som rubriken säger, Johannes är försvunnen sedan 2007. Hans mamma hittades drunknad i Vänern efter en tur med båten och misstankarna fanns att Johannes befann sig med henne på båten, men jag kan inte hitta något om att han återfunnits. Tydligen saknades även hans flytväst, borde inte killen ha flutit upp förr eller senare?

http://www.nwt.se/saffle/article20265.ece

Det som förvånar mig är att Johannes inte verkar vara dödförklarad, för på Ratsit hittar man följande
http://www.ratsit.se/BC/ReportSmall....-eJYvqyRwfwKvM

Både ålder och adress stämmer så det bör vara han. Men när det kommer till att dödförklara någon så säger det ju att om en person är försvunnen och omständigheterna tyder på att personen är avliden så kan dödförklaring ske ett år efter försvinnandet. Här har över fyra år passerat.

Någon som vet något om detta?
Citera
2011-10-16, 22:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ev. drunknade som inte flyter upp till ytan.

Citat:
Ursprungligen postat av TwinPeaks77
Som rubriken säger, Johannes är försvunnen sedan 2007. Hans mamma hittades drunknad i Vänern efter en tur med båten och misstankarna fanns att Johannes befann sig med henne på båten, men jag kan inte hitta något om att han återfunnits. Tydligen saknades även hans flytväst, borde inte killen ha flutit upp förr eller senare?
http://www.nwt.se/saffle/article20265.ece

Det som förvånar mig är att Johannes inte verkar vara dödförklarad, för på Ratsit hittar man följande
http://www.ratsit.se/BC/ReportSmall....-eJYvqyRwfwKvM

Både ålder och adress stämmer så det bör vara han. Men när det kommer till att dödförklara någon så säger det ju att om en person är försvunnen och omständigheterna tyder på att personen är avliden så kan dödförklaring ske ett år efter försvinnandet. Här har över fyra år passerat.

Någon som vet något om detta?

Tyvärr vet jag inte något om detta försvinnande. Kan faktiskt inte ens komma ihåg att jag har hört talats om det.

Det finns personer som ännu efter många år inte har blivit dödförklarade. Hoppet är ju det sista som överger anhöriga.

Jo, han borde ha flytit upp vid det här laget. Dock finns det personer som det finns misstankar och teorier om att de skulle ha drunknat med aldrig flytit upp.

Som t.ex. 17-åriga Viola Widegren i Helgum 1948, 13-årige Paul Virtanen i Strängnäs 1974 och 18-årige Sven-Erik Ness från Fjugesta på Ålands hav 1975. I det sista försvinnandet var det starka misstankar om drunkning.Mig veterligen har aldrig hans kvarlevor hittats.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-10-16 kl. 22:46.
Citera
2011-10-17, 05:35
Medlem
TwinPeaks77s avatar
http://www.expressen.se/nyheter/1.75...kan-ha-hittats

Här är det enda jag hittar om att de trodde de hittat honom, men eftersom han fortfarande inte är dödförklarad så var det ju inte honom som hundarna hade markerat.

Jag bor inte så långt från området där detta hände och kommer så tydligt ihåg fallet, som vanligt på små orter så kantades det av rykten och spekulationer. Det som förvånade många boende i området var att det snabbt blev tyst om händelsen.
Citera
2011-10-17, 19:22
Medlem
Eliza CTs avatar
Vad beträffar dödförklaring så beror det ju på hur närstående ställer sej till saken.
Någon måste ansöka hos tingsrätt om det. Men grabben bör väl haft en pappa någonstans som vill ha ett avslut.
Citera
2011-10-17, 21:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ansökan hos tingsrätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Vad beträffar dödförklaring så beror det ju på hur närstående ställer sej till saken.Någon måste ansöka hos tingsrätt om det. Men grabben bör väl haft en pappa någonstans som vill ha ett avslut.

Helt riktigt. Det finns personer som har varit försvunna under många årtionden, och som aldrig har blivit dödförklarade. Precis som du skrev Eliza CT, så måste en ansökan göras till en tingsrätt.

Om ingen ansökan görs, så tror jag att det är så att en dödförklaring sker automatiskt det datum den försvunne skulle ha fyllt 90 år.
Citera
2013-06-24, 13:23
Medlem
Hamsterbolls avatar
Läste i tidningen idag att Johannes har begärts dödförklarad nu. Han har till den 27 december på sig att kontakta Skatteverket annars dödförklaras han.
Citera
2013-06-24, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Läste i tidningen idag att Johannes har begärts dödförklarad nu. Han har till den 27 december på sig att kontakta Skatteverket annars dödförklaras han.

Vänligen länka till den artikeln!
Citera
2013-06-27, 16:27
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medeasdotter

Det kan jag inte för det var i papperstidningen. Tror inte de skriver det i internet-versionen... tror inte ens den tidningen finns på internet.
Citera
2013-06-27, 17:01
Medlem
w1n5t0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medeasdotter
Kunggörelse-ID, Bolagsverket: K275810/13
Citat:
JOHANNES Teodor Arvidsson, 930928-3217, har begärts dödförklarad. Han är folkbokförd i Säffle kommun, S Värmlandsn församling. Johannes Arvidsson sågs senast den 26 juni 2007. Johannes Arvidsson kallas jämlikt 7 § lagen (2005:130) om dödförklaring att senast den 27 december 2013 anmäla sig hos Skatteverket, 171 94 Solna. Den som kan lämna upplysningar i ärendet uppmanas att vända sig till Skatteverket med dessa upplysningar inom samma tid.
Citera
2013-06-29, 22:50
Medlem
Walter-Ulbrichts avatar
OT: Vad händer rent byråkratiskt om en dödförklarad uppenbarar sig någon månad efter att dödförklaringsprocessen genomförts? Har det skett någon gång?
Citera
2015-06-03, 23:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walter-Ulbricht
OT: Vad händer rent byråkratiskt om en dödförklarad uppenbarar sig någon månad efter att dödförklaringsprocessen genomförts? Har det skett någon gång?

Ja det har hänt. Jag känner till ett fall ganska väl. Det som händer rent byråkratiskt är att när identiteten väl är styrkt så upphävs beslutet (såklart) och personen blir åter folkbokförd, samtidigt som det angivna dödsdatumet stryks.
Citera
2021-07-11, 11:44
Medlem
Mina avlägsna släktingar i Värmland. Minns när nyheten kom och försökte söka information. Nu hittade jag släktforskning material som hans mor skickade mig. Anledningen att jag är här. Hela historien är mycket märklig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback