Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-24, 19:06
  #13
Medlem
Germanofils avatar
Läser Slakthus 5 nu och reagerade på att Vonnegut i början av boken skriver om en soldat vid namn Céline som slogs för Frankrike i första världskriget och senare arbetade som läkare med att hjälpa fattiga samt att på kvällstid skriva "groteska romaner". Är det möjligen fb-favoriten Louis-Ferdinand Céline som det refereras till?
Citera
2018-08-02, 17:17
  #14
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor.Samsa
Börjat på Breakfast of Champions, hittills väldigt underhållande, framförallt den gamle författaren Kilgore Trouts absurda analyser och historier.
Ja minst sagt en absurd bok (fast på ett bra sätt). T.ex. så ägnar han ju mer än en hel sida för att beskriva måtten på de olika karaktärernas kukar.

Skön samhällssatir som kanske ibland gör lite "billiga" poänger mot industrialism, kapitalism och krig men i det stora hela är välskriven och oändligt mycket bättre än den samhällssatir som produceras idag i form av memes på sociala medier.

Gillar även att Vonnegut gjort så många teckningar som ackompanjerar texten. Skrattet ligger alltid nära till hands när han beskriver grejer, ur ett perspektiv som känns som om det ska förklara för en alien som i framtiden forskar om vår ras och tid, och målar en "ful" bild därtill.
Citera
2018-08-02, 17:26
  #15
Medlem
Sven.Tveskaeggs avatar
Det var länge sen jag läste Vonnegut, men det var en av de författare som tydligast präglade min ungdom, och inte minst Slakthus 5. Andra betydelsefulla författare från den tiden var William Wharton och Joseph Heller. Tydligen var humor, krig och surrealism min sak...
Citera
2021-07-30, 22:22
  #16
Medlem
Germanofils avatar
Har återvänt till Vonnegut den här sommaren. Läser novellsamlingen While mortals sleep. Bra skit som känns som en blandning mellan Raymond Carvers alster och Vonneguts egna typiska stil. Samhällskritiken är där som vanligt. Han driver till exempel med fenomenet livförsäkringar i en novell där Amerika plågas av en självmordsvåg där alla de som tar livet av sig är män med familjer att försörja som profiterar från deras död.
Citera
2022-08-27, 18:32
  #17
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Någon som läst Kurts novell Harrison Bergeron ? Är den bra/läsvärd?
Citera
2022-08-28, 12:46
  #18
Medlem
Har bara läst Slakthus 5 vad jag kan minnas. Läste den många år sedan men minns den som bra. Dock inte tillräckligt bra för då borde jag nog läst mer av honom.
Citera
2022-08-30, 20:10
  #19
Medlem
Jag gillar SF och jag gillar Slakthus 5, men av nån anledningen drogs boken ner av fictionbiten.
Delarna om andra världskriget var det absolut intressantaste.

När jag gick i gymnasiet, var den här boken den enda som nämndes i avsnittet SF (jo även Animal Farm var där, och 1984). Så det har vunnit respekt även bland de som läser "seriös" litteratur.
Citera
2022-08-30, 20:15
  #20
Medlem
Fettsugnings avatar
Kanske dags att läsa om Schlachthof 5. Måste vara drygt 20 år sedan jag läste den, men den gjorde intryck.

Utöver det vill jag läsa något mer av Vonnegut, vad rekommenderar Flashback-panelen?
Citera
2022-08-31, 10:35
  #21
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Kanske dags att läsa om Schlachthof 5. Måste vara drygt 20 år sedan jag läste den, men den gjorde intryck.

Utöver det vill jag läsa något mer av Vonnegut, vad rekommenderar Flashback-panelen?

Från ungdomsböcker, via actionlitteratur som Alistair McLean och Desmond Bagley, blev Vonnegut tillsammans med Jerzy Kosinski och John Irving mitt inträde i vuxenlitteraturen. En inte helt ovanlig bana, misstänker jag. Läste många av hans böcker då, på åttiotalet. Nu flyter de ihop en aning, men minns att jag, förutom Slakthus 5, även gillade Burfågeln och Moder Natt.
Citera
2022-08-31, 11:22
  #22
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Från ungdomsböcker, via actionlitteratur som Alistair McLean och Desmond Bagley, blev Vonnegut tillsammans med Jerzy Kosinski och John Irving mitt inträde i vuxenlitteraturen. En inte helt ovanlig bana, misstänker jag. Läste många av hans böcker då, på åttiotalet. Nu flyter de ihop en aning, men minns att jag, förutom Slakthus 5, även gillade Burfågeln och Moder Natt.
Tack för svar.

Förmodligen inte en helt ovanlig bana. Själv började jag med typisk kiosklitteratur som Nick Carter, Sexy Western och dylikt för att glida över till McLean, Follet m fl. Sedan blev det Moment 22 som ju var något helt annorlunda och för att testa mig fram blev det sedan Kafka, Vonnegut, Rimbaud, Sartre o s v.

Ska ta och kika på dina två förslag.
Citera
2022-09-30, 17:54
  #23
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Läser Slakthus 5 nu och reagerade på att Vonnegut i början av boken skriver om en soldat vid namn Céline som slogs för Frankrike i första världskriget och senare arbetade som läkare med att hjälpa fattiga samt att på kvällstid skriva "groteska romaner". Är det möjligen fb-favoriten Louis-Ferdinand Céline som det refereras till?
Visst är det den Céline det gäller, t&m därifrån bokens lakoniska refräng stammar:
Citat:
Jag vet när han började påverka mig. Jag hade gott och väl passerat de förti innan jag läste honom. En vän blev förbluffad över att jag inte visste någonting om Céline och han invigde mig med Resa mot nattens slut, som gjorde mig perplex. Jag anlitade den för en kurs om romanen som jag höll vid Iowauniversitetet. När det blev dags för mig att föreläsa två timmar om den upptäckte jag att jag inte hade något att säga.
Boken trängde i alla fall in i märgen på mig, om också inte in i mitt medvetande. Och det är först nu som jag förstår vad jag tog från Céline och lade in i den roman som jag höll på att skriva vid den tiden, den som fick heta Slakthus 5. I den boken kände jag behov av att säga varje gång en person dog: “Så kan det gå.” Det retade gallfeber på många kritiker, och det föreföll också mig utspekulerat och tröttsamt. Men på något sätt måste det sägas.
Det var ett klumpigt sätt att säga vad Céline lyckades inbegripa så mycket naturligare i allt han skrev i själva verket: “Döden och lidandet kan inte på långa vägar spela så stor roll som jag tror att de gör. Eftersom de är så vanliga måste detta att jag tar dem så allvarligt betyda att jag är galen. Jag måste försöka bli klokare.”
Ovanstående ur Palmsöndag vari Céline ägnas hela kapitel XV. Nazistsympatisör försvarad till ett visst pris (vars läsning lämpligen företas intill XII. Obscenitet i sin tur varav ej nödvändigen kortnovellen). Ett antal tunga anknytningar görs även annorstädes i det på flera vis spretiga kollaget. Ett rätt komplext förhållande till Céline både antyds av Vonnegut (ex:vis med ordvalet ‘trepanera’ i inledningen till ett av de viktigaste kapitlen V. Självintervju), och ställs manifest: “Jag får en sprängande huvudvärk varje gång jag försöker skriva om Céline. Jag har det nu. Jag får aldrig huvudvärk annars.”
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback