• 1
  • 2
2011-10-15, 00:11
Medlem
Octogenarians avatar
God midnatt!

Jag är en kille på 18 bast som håller på med piano.
Jag har hållt på sedan jag var 8 år och håller till stor del på med klassisk piano musik.
För närvarande så pluggar sista året nu och det skulle underlätta så otroligt om man kunde få ett litet jobb som man verkligen brinner för.

Tror ni att det finns någon möjlighet att finna ett sånt jobb?
Vad håller ni pianister på med för små yrken inom musiken?

Jag har tidigare varit pianist för olika avdelningar i Ålderdomshem men de nappar inte lika mycket längre..
Citera
2011-10-15, 00:15
Medlem
debbens avatar
Jag tror absolut att det finns chanser för ett jobb med liknande beskrivning. Det lär dock kräva att du ligger i och hör runt med restauranger. Det är nog viktigt att de kan sälja in konceptet (om det inte redan existerar) och valet av miljö är viktigt. Jag tror att chanserna är högre på en lyxrestaurang än kvarterskrogen.

Gör du det för att växa som musiker eller för pengarna?
Citera
2011-10-15, 00:19
Medlem
Octogenarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debben
Jag tror absolut att det finns chanser för ett jobb med liknande beskrivning. Det lär dock kräva att du ligger i och hör runt med restauranger. Det är nog viktigt att de kan sälja in konceptet (om det inte redan existerar) och valet av miljö är viktigt. Jag tror att chanserna är högre på en lyxrestaurang än kvarterskrogen.

Gör du det för att växa som musiker eller för pengarna?

En lyxrestaurang eller kvarterskrog, jag älskar att spela oavsett folk eller miljö men gärna för en miljö som kan tänka sig att lyssna på min musik.
Jag brinner för musiken verkligen, men det vore ju kul om man kunde få någon slant.
Vill underlätta min ekonomi litegrann :P
Citera
2011-10-15, 00:26
Medlem
debbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octogenarian
En lyxrestaurang eller kvarterskrog, jag älskar att spela oavsett folk eller miljö men gärna för en miljö som kan tänka sig att lyssna på min musik.
Jag brinner för musiken verkligen, men det vore ju kul om man kunde få någon slant.
Vill underlätta min ekonomi litegrann :P
Bra, jag tror att det kommer lösa sig för dig då du verkar ha ett genuint intresse. Som jag påpekade tidigare är det viktigt att du kan argumentera/sälja in idéen bara. Själv har jag inte (åtminstone vad jag kommer ihåg) besökt någon svensk restaurang där man har haft pianister.

Det här hittade jag efter google-sök: http://www.musicianwages.com/the-wor...-as-a-pianist/
Citera
2011-10-15, 00:35
Medlem
Zelogaths avatar
Det skulle vara lättare att tipsa dig om ställen om man kunde få veta vilket område i Sverige du bor i

I större städer är det självklart lättare att finna restauranger/hak som skulle uppskatta musiken, småstäder kan ibland efterfråga utfyllnad på somrar när de inte har något bokat husband.

Pianister i din ålder söker oftast vidare till MHS eller folkis, troligtvis blir de flesta lärare framför riktiga musiker men ströjobb är väl de "små yrken" som musiker brukar syssla med.

Vad vill du göra i framtiden, är det bara musik som gäller eller ska detta bara vara en kort period i livet?

Behöver du en saxofonist/sångare en dag, så kan du väl droppa ett PM
Om du inte bor alldeles åt helvete dvs
Citera
2011-10-15, 00:49
Medlem
Octogenarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debben
Bra, jag tror att det kommer lösa sig för dig då du verkar ha ett genuint intresse. Som jag påpekade tidigare är det viktigt att du kan argumentera/sälja in idéen bara. Själv har jag inte (åtminstone vad jag kommer ihåg) besökt någon svensk restaurang där man har haft pianister.

Det här hittade jag efter google-sök: http://www.musicianwages.com/the-wor...-as-a-pianist/

Intressant text! Tack så hemskt mycket! Och inte minst för supporten!

Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Det skulle vara lättare att tipsa dig om ställen om man kunde få veta vilket område i Sverige du bor i

I större städer är det självklart lättare att finna restauranger/hak som skulle uppskatta musiken, småstäder kan ibland efterfråga utfyllnad på somrar när de inte har något bokat husband.

Pianister i din ålder söker oftast vidare till MHS eller folkis, troligtvis blir de flesta lärare framför riktiga musiker men ströjobb är väl de "små yrken" som musiker brukar syssla med.

Vad vill du göra i framtiden, är det bara musik som gäller eller ska detta bara vara en kort period i livet?

Behöver du en saxofonist/sångare en dag, så kan du väl droppa ett PM
Om du inte bor alldeles åt helvete dvs

Bor i Stockholm. Jag har haft en sådan otur med musiken. Ansökte om mig till en ny inriktning, nämligen inriktad för just musik (pluggar Naturvetenskap för tillfället) till olika skolor och kom in på alla, snittade full pott på de flesta testerna som gjordes däremot var åldern mitt problem.
Så det är egentligen inte förrän nu som jag har börjat brinna för det ordentligt, tidigare vägde det mellan en bredare utbildning eller en inriktad utbildning och det slutade som det gjorde.

Min musiklärare i skolan föredrar att börja på Folkis innan jag fortsätter vidare så att jag kommer ifatt.

Jag övar minst 1 timme om dagen så det borde väl räcka ganska gott, känner jag!
Citera
2011-10-15, 01:23
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Bor i Stockholm. Jag har haft en sådan otur med musiken. Ansökte om mig till en ny inriktning, nämligen inriktad för just musik (pluggar Naturvetenskap för tillfället) till olika skolor och kom in på alla, snittade full pott på de flesta testerna som gjordes däremot var åldern mitt problem.
Så det är egentligen inte förrän nu som jag har börjat brinna för det ordentligt, tidigare vägde det mellan en bredare utbildning eller en inriktad utbildning och det slutade som det gjorde.

Min musiklärare i skolan föredrar att börja på Folkis innan jag fortsätter vidare så att jag kommer ifatt.

Jag övar minst 1 timme om dagen så det borde väl räcka ganska gott, känner jag!
Ah okej...
Ja folkis är bra för då får man chansen att utvecklas samtidigt som man kan skjuta upp beslutet om vad man vill fortsätta plugga och satsa på etc
Rekommenderar Ingesund, där har många lärare samt musiker haft sin "början", inte gått där själv men har endel vänner som gått/går där!

Vad spelar du för slags musik?
Klassiskt, jazz?

Jag är mer en Göteborgs-kille och har mer koll på hak där, tyvärr.. men Stockholm har ju en hel buffé av place du skulle kunna flörta dig in på att få spela på, det kan jag inte tänka mig annat!
Citera
2011-10-15, 10:06
Medlem
DangerDooms avatar
Söker även jag efter någonting liknande..
Citera
2011-10-16, 12:04
Medlem
Octogenarians avatar
En restaurang nappade faktiskt!
Om vi skall diskutera lite erfarenheter kring att vara just en pianist för restaurang.

Visst anpassar man priset efter per gång och inte per timme? Jag kan ju tänka mig att göra mig en repertoar. Eftersom att jag är en 'rookie' så vet jag inte riktigt hur man ska utgå från en lön, om vi säger en timme, kanske en och en halvtimme?
Citera
2011-10-16, 12:08
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
God midnatt!

Jag är en kille på 18 bast som håller på med piano.
Jag har hållt på sedan jag var 8 år och håller till stor del på med klassisk piano musik.
För närvarande så pluggar sista året nu och det skulle underlätta så otroligt om man kunde få ett litet jobb som man verkligen brinner för.

Tror ni att det finns någon möjlighet att finna ett sånt jobb?
Vad håller ni pianister på med för små yrken inom musiken?

Jag har tidigare varit pianist för olika avdelningar i Ålderdomshem men de nappar inte lika mycket längre..

Plugga jazz-standards tills du kräks, kontakta hotellen och ev. finare restauranger i din omnejd.
Citera
2011-10-16, 12:10
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
En restaurang nappade faktiskt!
Om vi skall diskutera lite erfarenheter kring att vara just en pianist för restaurang.

Visst anpassar man priset efter per gång och inte per timme? Jag kan ju tänka mig att göra mig en repertoar. Eftersom att jag är en 'rookie' så vet jag inte riktigt hur man ska utgå från en lön, om vi säger en timme, kanske en och en halvtimme?

det beror på vad det är för ställe, hur länge du spelar osv. En duktig pianoentertainer i en busy större bar kan dra in mellan 5-10k för en kväll. Men för en timme sådär pang mitt på dagen kan du nog utan vidare klämma till med 1000-1500.
Citera
2011-10-16, 12:12
Medlem
yowsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Plugga jazz-standards tills du kräks, kontakta hotellen och ev. finare restauranger i din omnejd.

Japp, jazzstandards är definitivt grundplåten i restaurang/hotell-piano-repertoaren. Samt närliggande genrer som bossanova, easy-listening-pop etc. Blanda med några populära hits från senare år (såna som passar bra på piano vill säga), så är du hemma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in