Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-21, 22:11
  #1117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Vad menar ni då med "svenskar"? Kan inte samer vara svenskar eller måste de varit ljushyade?
vad menar du egentligen? Det låter som att du inte tror att samer är vita.
Citat:
Jag rekommenderar er att läsa på lite om arkeologin och den genetiska forskningen. Idag vet vi genom DNA-analyser att de som vandrade in i "Sverige" var mörkhyade och hade svart hår.
vad vill du ha sagt med det?
Citat:
Det var först för ca 5000 år sedan som brister på d-vitamin pga lite sol och övergång till d-vitaminfattig diet som generna för ljusare hy gradvis gjorde befolkningen ljusare.
Nej det hände mycket tidigare.
Citat:
But in the far north—where low light levels would favor pale skin—the team found a different picture in hunter-gatherers: Seven people from the 7700-year-old Motala archaeological site in southern Sweden had both light skin gene variants, SLC24A5 and SLC45A2. They also had a third gene, HERC2/OCA2, which causes blue eyes and may also contribute to light skin and blond hair. Thus ancient hunter-gatherers of the far north were already pale and blue-eyed, but those of central and southern Europe had darker skin.
http://www.sciencemag.org/news/2015/...ved-white-skin

Vetefan hur lång tid det tar att gå från MENA-brun till vit men det är nog många år.
Citera
2017-07-21, 22:19
  #1118
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
vad menar du egentligen? Det låter som att du inte tror att samer är vita.

vad vill du ha sagt med det?

Nej det hände mycket tidigare.

http://www.sciencemag.org/news/2015/...ved-white-skin

Vetefan hur lång tid det tar att gå från MENA-brun till vit men det är nog många år.

Du verkar inte insatt i detta alls. Mitt tips till dig är att läsa vetenskapsjournalisten Karin Bojs bok Min Europeiska familj de senaste 54 000 åren. Hon har på ett intressant och tankeväckande sätt vävt in sin egen DNA-analys med den senaste forskningen med mycket fokus på Svante Pääbos forskargrupps olika fynd.

De flesta i det som senare kom att kallas Sverige var mörkhyade och hade svart hår och blå ögon för 5 000 år sedan. Det avslöjas av de fynd som gjorts i olika delar av syd- och Mellansverige vars DNA analyserats. Det framgår av boken, men om du anser att hon gjort felaktig research så får du gärna komma med nyare bevis för det och för all del kontakta henne i god tid innan andra upplagan.
Citera
2017-07-22, 01:24
  #1119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Du verkar inte insatt i detta alls. Mitt tips till dig är att läsa vetenskapsjournalisten Karin Bojs bok Min Europeiska familj de senaste 54 000 åren. Hon har på ett intressant och tankeväckande sätt vävt in sin egen DNA-analys med den senaste forskningen med mycket fokus på Svante Pääbos forskargrupps olika fynd.

De flesta i det som senare kom att kallas Sverige var mörkhyade och hade svart hår och blå ögon för 5 000 år sedan. Det avslöjas av de fynd som gjorts i olika delar av syd- och Mellansverige vars DNA analyserats. Det framgår av boken, men om du anser att hon gjort felaktig research så får du gärna komma med nyare bevis för det och för all del kontakta henne i god tid innan andra upplagan.
Och du verkar inte förstå det jag skriver. vad sägs om att bemöta mina, frågor, källor och resonemang som krossar det du påstår?
Citera
2017-07-22, 13:01
  #1120
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Och du verkar inte förstå det jag skriver. vad sägs om att bemöta mina, frågor, källor och resonemang som krossar det du påstår?

Det är du som inte bemöter. Läs boken eller hitta åtminstone en enda källa som motsäger det hon framfört av den senaste forskningen på området.

Om jag har hänvisar till uppgifter i Sveriges mest erkända vetenskapsjournalist bok på området så faller det på dig att presentera stöd för att hon skulle ha återgett forskningsrönen felaktigt. Jag tror mer på Svante Pääbos expertis än på din hobbykunskap som begränsar sig till enkla googlingar.
Citera
2017-07-22, 16:40
  #1121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Det är du som inte bemöter. Läs boken eller hitta åtminstone en enda källa som motsäger det hon framfört av den senaste forskningen på området.
Det är ju precis det jag har gjort? Här får du länken, igen.
http://www.sciencemag.org/news/2015/...ved-white-skin
Citera
2017-07-24, 21:56
  #1122
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
TS och andra skriver att "svenskar" fanns i det som tusentals år senare kom att kallas Sverige innan samerna.

Vad menar ni då med "svenskar"? Kan inte samer vara svenskar eller måste de varit ljushyade?

Tror du är för PK-skadad men ska försöka ge dig en annan vinkel:
De har sameting där de beslutar vilka som är samer och inte. Men det har du såklart inget problem med?
Citera
2017-11-08, 17:42
  #1123
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spartak
Samerna har funnits i Sverige i ungefär 2500 år.. Svenskarna har bott här i minst 15´000 år!

Så hur kommer det sig att politikerna har beslutat att kalla Samerna för urbefolkningen??


Är det någon som vet varför man påstår att det är Samerna som är urspungsbefolkningen? Detta har ju kommit på senare tid. Även svenska skolan lär ut detta till unga barn..

Är det dags att Sverige erkänner sin riktiga ursprungsbefolkning?



Här kan ni läsa lite om Sveriges ursprungs befolkning som bosatte sig här för över 15´000 år sedan. En tid då samernas område var täckt utav 1 kilometer is... Nämligen Istiden som dagens politiker verkar ha missat.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige_under_paleolitikum

Det har politikerna INTE beslutat. Tvärtom så vägrar man tack och lov att skriva på något sådant.

Det där med urbefolkning är något som lapparna själva hittat på och upprepar det hela tiden så att det till slut skall blir en sanning.
Citera
2017-11-16, 13:57
  #1124
Medlem
Trivselgruppens avatar
Det klarnar kanske om man tar reda på vad ordet ursprungsbefolkning betyder?

Citat:
Ursprungligen postat av Engelskspråkiga Wikipedia
Indigenous peoples, also known as first peoples, aboriginal peoples, native peoples, or autochthonous peoples, are ethnic groups who are the original inhabitants of a given region, in contrast to groups that have settled, occupied or colonized the area more recently.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenskspråkiga Wikipedia
Ursprungsfolk (eller ursprungsbefolkning[a]) är en folkgrupp som förekom, eller en folkgrupp som härstammar från folk som levde i ett område under lång tid innan andra folkgrupper grundade en stat inom samma område, och som har eget språk, egen kultur och egna sedvänjor.
Finns det några belägg för idén att någon annan folkgrupp än samerna satt på området ifråga innan samerna kom dit?
Citera
2017-11-16, 17:13
  #1125
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Det klarnar kanske om man tar reda på vad ordet ursprungsbefolkning betyder?




Finns det några belägg för idén att någon annan folkgrupp än samerna satt på området ifråga innan samerna kom dit?

Det finns det faktiskt. Enligt arkeologer och forskare så var de första som kom till Nordkalotten jägarfolk från Atlantkusten som förljde inlandsisens tillbakadragande. Sedan så var det ytterligare minst två-tre olika folksslag som kom in österifrån. Det man idag kallar kväner var ett av dessa och all levde tillsammans och hade renar i hägn tills det svenska kungariket beslutade sig för att beskatta renhållningen på samma sätt som man beskattade bönder.
Citera
2017-11-16, 23:33
  #1126
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Det finns det faktiskt. Enligt arkeologer och forskare så var de första som kom till Nordkalotten jägarfolk från Atlantkusten som förljde inlandsisens tillbakadragande. Sedan så var det ytterligare minst två-tre olika folksslag som kom in österifrån. Det man idag kallar kväner var ett av dessa och all levde tillsammans och hade renar i hägn tills det svenska kungariket beslutade sig för att beskatta renhållningen på samma sätt som man beskattade bönder.
Man tackar. Hänger något av dessa folkslag ihop med det som idag kallas för etniska svenskar?
Citera
2017-11-17, 11:07
  #1127
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Det finns det faktiskt. Enligt arkeologer och forskare så var de första som kom till Nordkalotten jägarfolk från Atlantkusten som förljde inlandsisens tillbakadragande. Sedan så var det ytterligare minst två-tre olika folksslag som kom in österifrån. Det man idag kallar kväner var ett av dessa och all levde tillsammans och hade renar i hägn tills det svenska kungariket beslutade sig för att beskatta renhållningen på samma sätt som man beskattade bönder.

Det var samer som kom den vägen (Norrvägen) sådär 11 000 år sedan. Sk etniska svenskar (vad är det?) härstammar från södra Ryssland o tågade in i Skandinavien ca 5 000 år sedan. Läs på pojk.
Citera
2017-11-17, 12:24
  #1128
Medlem
ekerilars avatar
Detta är ju en av de spörsmål som ska avgöras i domstol när frågan om jakt & fiskerättigheterna skall fasställas i det s k. Girjasmålet.

Samerna verkar ha funnits i de trakterna, sedan 500-talet och svenskarna sedan 1500-talet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback