Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-14, 16:55
  #1
Medlem
Mulla Krekars avatar
Tar de automatiskt ens fingeravtryck vid grova brott? Hur grovt ska det vara i så fall? Eller är det bara vid misstanke om brott? Alltså om de t.ex hittat nåns fingeravtryck på en brottsplats. Förstörs dessa sen, om man utesluts från misstanke?
Citera
2011-10-14, 17:01
  #2
Medlem
Flashbackhorans avatar
De tar fingeravtryck om brottet tros vara så allvarligt att det kan ge fängelse.
Citera
2011-10-14, 17:11
  #3
Medlem
Klaons avatar
Eller om du tar pass... så dom kommer få dina avtryck förr eller senare iaf.
Citera
2011-10-14, 17:17
  #4
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaon
Eller om du tar pass... så dom kommer få dina avtryck förr eller senare iaf.
Ja, just det! Man måste lämna fingeravtryck vid pass nu?

Men jag blev gripen för ett brott som kan ge 2 års fängelse, men de tog inte mina fingeravtryck.
Citera
2011-10-14, 19:41
  #5
Medlem
japantoes avatar
Vid planering av grovt rån får man lämna avtryck
Citera
2011-10-16, 09:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Tar de automatiskt ens fingeravtryck vid grova brott? Hur grovt ska det vara i så fall? Eller är det bara vid misstanke om brott? Alltså om de t.ex hittat nåns fingeravtryck på en brottsplats. Förstörs dessa sen, om man utesluts från misstanke?


Sen sparas fingeravtrycken i en sk sökbank. Dem sparas där med vet inte hur läng. Fick detta förklarat för mig en gång.
Citera
2011-10-16, 10:25
  #7
Medlem
mjohan84s avatar
Tänkte på det.. när vi skaffar pass så tar de fingeravtryck och frågar efter mobnummer... de har sedan riktigt bra koll på oss om de vill via mobilmaster osv.P
Citera
2011-10-16, 13:13
  #8
Medlem
Fingeravtryck?

När jag var misstänkt för misshandel så fick jag lämna DNA under förhöret, genom att "skrapa med tops i munnen". Polisen sa att mitt DNA endast hålls kvar i systemet om jag blir fälld, i förebyggande syfte mot andra brott alltså, men det kan man ju tro si och så om.

Edit: Klarade mig fin fint; fallet blev nedlagt.
__________________
Senast redigerad av kundvagnen 2011-10-16 kl. 13:21.
Citera
2011-10-16, 15:56
  #9
Medlem
Sommargays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kundvagnen
Fingeravtryck?

När jag var misstänkt för misshandel så fick jag lämna DNA under förhöret, genom att "skrapa med tops i munnen". Polisen sa att mitt DNA endast hålls kvar i systemet om jag blir fälld, i förebyggande syfte mot andra brott alltså, men det kan man ju tro si och så om.

Edit: Klarade mig fin fint; fallet blev nedlagt.
daktad blir man endast om man är frihetsberövad i stort sett, väldigt sällsynt att man gör det på folk som blir kallade till förhör
Citera
2011-10-16, 16:56
  #10
Medlem
jag fick göra sk dakning när ja var misstänkt för hälleri, alt grovt hälleri, inbrott o skadegörelse o så
vet ej om att bli topsad munnen ingår i dakning med de fick ja oxå göra.
Citera
2011-10-16, 16:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommargay
daktad blir man endast om man är frihetsberövad i stort sett, väldigt sällsynt att man gör det på folk som blir kallade till förhör


funderade precis på det, om dom daktar om man inte blir frihetsberövad.
men då vet jag varför dom dakta mig
Citera
2011-10-18, 00:28
  #12
Medlem
när jag blev tagen var jag 16, blev då tagen för misshandel, rån och brott mot knivlagen. En ganska klen misshandel, några få slag och det enda jag tog var en mobil, detta hände på fyllan. Ingen big deal, hade kniven när de hämtade mig fan efter. Jag fick lämna både fingervatryck, salivtest, foto och fick sova i arresten. Så de är nog ganska hårda på det, allt som skulle kunna ge fängelse. Sen hade jag iofs domar sen innan, det kanske kan påverka? eftersom de inte tog något första gången men när man kmr in andra så ses man som "återfallsförbrytare" och då kanske de gör det som en säkerhetsåtgärd.

Kan också tänka mig att de tar dna/fingeravtryck på alla som sitter häktade/arresten, men inte de som bara hamnar på förhör osv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback