Min mer generella fråga för folk som inte vill läsa allt: Om man sätter in ett 1066 MHz minne i en dator som hade ett 1333 MHz minne, skulle den uppträda på samma sätt som min dator gör (går igång, men inte bios eller windows startas)?
Jag har köpt en Acer Aspire One D255e-N57DQkk med det förmodade RAM-minnet på:
1 GB DDR3 SDRAM - 1066 MHz - PC3-8500 ( 1 x 1 GB )
Detta gav Acer-supporten mig i specs.
Jag tänkte sätta in ett 2 GB minne istället. Jag har köpt ett som borde vara kompatibelt för min dator:
SO-DIMM DDR3 - 2GB 204pin / PC8500 / 1066MHz
Då jag startar datorn går den igång, men skärmen är svart. Inte ens BIOS startas. Då jag ringde supporten så sade de att Windows 7 starter som ingick bara klarade av 1 GB RAM. Men om minnet skulle fungera skulle väl Windows kunna gå igång, men bara utnyttja 1 GB? Jag börjar misstro att supporten har rätt i klockfrekvensen på min...
Uppdatering: Googlade serienumret (?) på ram-minnet som satt i. Då jag skrev i allt så kom det inte upp något, men då jag tog bort lite så dök en rysk hemsida upp! http://www.tera.lv/RU/datoru_kompone...&good=KN1GB0H0
På min modell satt den övre klisterlappen för den undre så jag kunde inte se vad som stod. Visst fan var klockfrekvensen 1333 MHz! Bra Acers hemsida, bra Acers support, bra alla andra sidor som angav fel klockfrekvens!
Tänkte att jag kunde skriva en sista uppdatering för den som har samma problem som jag. Köpte denna och den funkade perfekt på direkten. 1333 MHz är alltså den rätta klockfrekvensen.
Bra att du hittade eget svar! Men för att svara på din fråga så nej, det finns i dagsläget inget ram som produceras som är "för långsamt". 1066MHz är fullt okej att använda. Även om det inte är idealt eftersom det är långsamt.
Köpte nyligen en mini PC, Acer One 522, RAM 1 GB, 1333 Mhz. Ville snabba upp den lite och var på väg att köpa RAM minnet du rekommenderade (2 GB, 1333 Mhz på Claes Olsson), men de var slut för tillfället.
Knallade då in på Kjell & Company och köpte ett 2 GB, 1066 Mhz. Enligt försäljaren i butiken var det inga problem att använda ett 1066 Mhz.
Men där hade han fel. För, precis som du beskriver, blev skärmen svart. Datorn startar, men det är också allt.
Men nu vet jag, det är alltså bara 1333 Mhz som gäller. Tack för hjälpen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!