Flashback bygger pepparkakshus!
2011-10-14, 02:04
Medlem
Gammelravens avatar
Hej Flashback!
Jag har sedan mitten på sommaren snusat ett märke som heter Knox, White och ibland Portion.
Dessa dosor kostar häpnadsväckande endast 22-24kr, de skall finnas i 4 olika utföranden, White, Portion, Lös och Stark. (nämnvärt är att jag bara sett de tre förstnämnda) De är till smaken väldigt lika General enligt mig och jag tycker att det är det mest prisvärda snuset på marknaden för tillfället, och under mitt ca 4år som mer eller mindre intensiv snusare så är detta det jag kört på längst.

Nu är det så att jag märkt att jag är väldigt ensam om detta. Samtliga vänner på jobbet och i plugget skyr snuset som elden och gör ständiga föredrag om hur just deras **insert märkessnus** är bäst till smaken, och att de aldrig skulle kunna tänka sig snusa det jag snusar.
Jag har aldrig varit snål eller så, snarare tvärtom och ändå blir jag kallad för ord som "fattig", "sosse", och andra nedsättande ord.

Jag tar självklart aldrig illa upp av detta och skrattar ofta gott åt när kamrater betalar 56 kr för en dosa Monte Cristo för 56kr på en bensinstation. På dosan står det att den är gjord av tobak från Kuba, källvatten från Norge och tillsist paketerad i Sverige.

Och slutligen frågeställningen:
Har snus blivit en klassfråga? Ses man med annorlunda ut för Snus-societ om man har en billig dosa eller om man har en dyr som smakar skit? (som Monte Cristo)
Har fundrat på detta länge, Flashback, ge mig era tankar!
// Gammelraven
Citera
2011-10-14, 02:12
Medlem
MeanMEs avatar
Trodde det bara fanns grov

Har inte träffat på en jäkel som brytt sig om vad för snus man använder.
Ja förutom flickvänner då, deras favorit har tydligen varit "Ingen".
Men jag har aldrig hittat det märket på tappen
Citera
2011-10-14, 02:21
Medlem
berjers avatar
personligen brukar jag kalla alla dosor under 33kr (kronan kostar 32kr vid närmaste livsmedelshandeln) för "studentsnus" och alla över 32kr för "lyxsnus".
Tror dels det är en vanesak att välja snus efter smak och inte för pris. Brukar ta kronan eftersom den är jag mest van vid, inte pga. att jag inte har råd med dyrare utan av vana.
Citera
2011-10-14, 02:24
Medlem
gambiafarfars avatar
Kul ämne!
Jag snusade i tre år (har dock varit snusfri 1½ månad nu!). Under tiden jag snusade tänkte jag inte på det du sa, men när du ställer frågan känns det faktiskt som att klasskillnader avspeglas i vilken snussort folk väljer. Det känns som att "de rikare" drog mer åt rapé, grov etc medans de "mindre rika" snusade mer billiga sorter, ex. kronan.

Har jag fel?
Citera
2011-10-14, 02:29
Medlem
MeanMEs avatar
Gillar bara inte ginsmaken många har.
Probé är ok men lite sötsliskig efter ett tag.

Priset har jag faktiskt aldrig reflekterat över.
Citera
2011-10-14, 02:29
Medlem
Valhalls avatar
Jag snusar själv Grov lös och General portion, just nu har jag däremot en dosa Oden portion.

Snus är enligt mig en njutningsvara och skall därefter handlas efter smak av det man tycker bäst om vare sig dosan kostar 24:- eller 45:- per styck. Själv köper jag helst lite finare snus då jag tycker de billigaste sorterna smakar mer eller mindre som blomjord i tepåse.
Citera
2011-10-14, 02:32
Medlem
EnSmutskalles avatar
Har senaste tiden börjat snusa rapé för jag tycker smaken är bäst. Men jag har inte hört om de där billigare snusen som TS pratade om. Men snus är iaf enligt mig inte en klassfråga.
Citera
2011-10-14, 02:35
Medlem
Yo! Eftersom jag är arbetslös och inte har ett enda korvöre så får jag härda ut med farsans hemmagjorda snus för ca 7kr dosan...Funkar helt okej, fast alla mina polare får kväljningar direkt jag öppnar dosan typ:P haha...men jag föredrar en saftig fet ettan bak eller general...
Citera
2011-10-14, 02:36
Medlem
Har aldrig brytt mig om vad andra snusar och vad de tycker om mitt snus (general white). Alla har olika smaker, går inte att göra något åt. Däremot tycker jag knox inte påminner om general, enligt mig då Knox smakar verkligen skräp, men skulle inte kalla dig sosse för att du snusar det. Du har väl hittat något i skräpet som smakar intressant helt enekelt.

Dock skulle inte jag ha något emot att snusa knox tex, om jag nu tyckte det var nice. Så skulle inte avstå för att det är billigt, det känns rätt mesigt, resp köpa något dyrt snus för att det "just" är dyrt, men smakar skit.
Citera
2011-10-14, 02:42
Medlem
Valhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megrabb
Har aldrig brytt mig om vad andra snusar och vad de tycker om mitt snus (general white). Alla har olika smaker, går inte att göra något åt. Däremot tycker jag knox inte påminner om general, enligt mig då Knox smakar verkligen skräp, men skulle inte kalla dig sosse för att du snusar det. Du har väl hittat något i skräpet som smakar intressant helt enekelt.

Dock skulle inte jag ha något emot att snusa knox tex, om jag nu tyckte det var nice. Så skulle inte avstå för att det är billigt, det känns rätt mesigt, resp köpa något dyrt snus för att det "just" är dyrt, men smakar skit.

Precis som jag skrev i tidigare inlägg så är ju snus någonting man ska njuta av själv och därav ska man välja det man tycker bäst om vare sig de kostar mer eller mindre
Citera
2011-10-14, 02:44
Medlem
Valhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSmutskalle
Har senaste tiden börjat snusa rapé för jag tycker smaken är bäst. Men jag har inte hört om de där billigare snusen som TS pratade om. Men snus är iaf enligt mig inte en klassfråga.

Jag måste säga att Göteborgs Rapé smakar lite tallskog, det är en hyfsat mysig smak ändå .
Nu blev jag ju rent sugen på en prilla, ska snöra in en Odens under läppen på en gång.
Citera
2011-10-14, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valhall
Jag måste säga att Göteborgs Rapé smakar lite tallskog, det är en hyfsat mysig smak ändå .
Nu blev jag ju rent sugen på en prilla, ska snöra in en Odens under läppen på en gång.

Rapé har en schysst smak, dock kan inte jag snusa det..får typ sår av det snuset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in