Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-21, 11:03
  #3409
Medlem
BarryHeros avatar
Kan någon hjälpa mig med vem fan Margareta "Maggan" Hammar spelade i Seinfeld (tydligen under säsong 5)?

Citat:
USA, FRANKRIKE 1984-1997

“StarTrek” Paramount Pictures, Los Angeles. Voyager, Deep space nine.

“Seinfeld” NBC, Los Angeles. Säsong 5

“Benny Hill” BBC, New York. The New York special.

http://magganhammar.com/?page_id=157
Citera
2018-05-21, 11:20
  #3410
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Kan någon hjälpa mig med vem fan Margareta "Maggan" Hammar spelade i Seinfeld (tydligen under säsong 5)?

Hon verkar bara ha spelat en extra i avsnittet Marine Biologist: https://www.youtube.com/watch?v=uo9VJpQSS8E
Citera
2018-05-21, 11:25
  #3411
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Hon verkar bara ha spelat en extra i avsnittet Marine Biologist: https://www.youtube.com/watch?v=uo9VJpQSS8E
Är hon den blonda kvinnan som säger "There is a beached whale, she's dying"?
Citera
2018-05-21, 11:46
  #3412
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Är hon den blonda kvinnan som säger "There is a beached whale, she's dying"?

Jag misstänker det men är inte helt säker, kvalitén är inte den bästa.
Citera
2018-05-26, 12:36
  #3413
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
En retrospektiv betraktelse över Seinfeld-serien i DN för ett par veckor sedan:
https://www.dn.se/kultur-noje/intern...d-pa-seinfeld/

Som ofta med DN Kultur är den väl mer intressant som symtom än som analys. Det är tydligt att artikelförfattaren är angelägen om att markera mot personen Seinfelds anti-PK-retorik och bristande intresse för könskvotering, men ändå inte vill hemfalla åt moralisk kriarättning av serien av samma slag som Salon. Då får det räcka med en moraliserande gliring mot Vänners "hbtq-förakt", samtidigt som Seinfeld får beröm för sin amoralism och "brist på pekpinnar" – enligt gängse kultursideslogik.

För att verkligen kunna måtta ett slag mot den gubbige Seinfeld får Erba i stället dra till med det chronschougska argumentet att det numera går att googla fram svaren på seriens frågor om tillvaron. Och därmed är seriens humor föråldrad.

Citat:
Jerry Seinfelds egen ståupphumor byggde på att ställa frågor om livet och samhället. I dag skulle många av oss sträcka oss efter mobilen och internet och på någon sekund ta reda på hur svårt det egentligen är att få taxilicens i New York.

Världen är inte samma gåta som den var när Seinfeld startade 1989. Den som ställer frågor och fantiserar ihop lustiga svar på sådant som lätt går att ta reda på känns inte längre beundransvärd. Varje skämt bromsas av tanken på att svaret ligger inom räckhåll.

Visst, det är en struntartikel, ett dödbakat kåseri, men det är ändå tänkvärt hur uselt en kultursidesskribent kan tillåta sig att hantera sitt eget uppdrag, att analysera ett konstnärligt verk, för att göra politiska markeringar. Inte ens Erba själv kan väl tro på att seriens humor någonsin legat i titelfigurens diverse standup-betraktelser – som ju också försvann efter en tid – eller att samhället och människors beteende idag skulle vara mindre gåtfullt än 1989.
Citera
2018-06-07, 19:19
  #3414
Medlem
Fantantonios avatar
Avsnittet The race [6,10] kan nog vara min favorit. Fantastiska moments, allt i från Kramers kommunistiska sympatier till när Jerry och George låtsats att de träffar varandra för första gången på tjugo år. Det ständiga Louis (referens till Superman) gör det inte sämre.
Citera
2018-07-24, 12:31
  #3415
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J_McClane
Det är absolut inte det avsnittet. Scenen med George och Kramer som ni pratar om är från säsong 4 eller 5 (minns inte vilket avsnitt).

Avsnittet där de byter identitet (ett av de sämsta avsnitten IMO) heter The Chicken Roaster och är från säsong 8.
Det är väl ifrån The Keys som är strax innan Kramer drar till Los Angeles.

Håller med om att The Chicken Roaster inte är särskilt bra. Det enda som är kul och inte överdrivet är när Jerry träffar en gammal kompis som går och käkar lunch med Jerry trots att han har ett viktigt affärsmöte.
Citera
2018-07-26, 21:52
  #3416
Medlem
PsychoChillers avatar
The Dealership (gick på sexan idag) är nog det avsnittet jag gillar minst. Jag gillar det knappt men Puddy och Kramer räddar upp det lite. George är såååå aggressiv, det blir för mycket och känns out of character. Och var fick han pengarna till alla twixen som han hade i slutet? Och varför ihelvete åt han inte upp dom själv om han var så hungrig??
Citera
2018-07-26, 22:36
  #3417
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
En retrospektiv betraktelse över Seinfeld-serien i DN för ett par veckor sedan:
https://www.dn.se/kultur-noje/intern...d-pa-seinfeld/

Som ofta med DN Kultur är den väl mer intressant som symtom än som analys. Det är tydligt att artikelförfattaren är angelägen om att markera mot personen Seinfelds anti-PK-retorik och bristande intresse för könskvotering, men ändå inte vill hemfalla åt moralisk kriarättning av serien av samma slag som Salon. Då får det räcka med en moraliserande gliring mot Vänners "hbtq-förakt", samtidigt som Seinfeld får beröm för sin amoralism och "brist på pekpinnar" – enligt gängse kultursideslogik.

För att verkligen kunna måtta ett slag mot den gubbige Seinfeld får Erba i stället dra till med det chronschougska argumentet att det numera går att googla fram svaren på seriens frågor om tillvaron. Och därmed är seriens humor föråldrad.



Visst, det är en struntartikel, ett dödbakat kåseri, men det är ändå tänkvärt hur uselt en kultursidesskribent kan tillåta sig att hantera sitt eget uppdrag, att analysera ett konstnärligt verk, för att göra politiska markeringar. Inte ens Erba själv kan väl tro på att seriens humor någonsin legat i titelfigurens diverse standup-betraktelser – som ju också försvann efter en tid – eller att samhället och människors beteende idag skulle vara mindre gåtfullt än 1989.

Har inte läst artikeln, men i ditt citat låter det mer som att det var Jerry Seinfelds ståuppkomik som riskerade att inte vara lika gångbar med google i mobilen, inte TV-serien Seinfeld?
Citera
2018-08-04, 12:45
  #3418
Medlem
GenesisPs avatar
I de tidiga säsongerna är scenerna mer utdragna och skämten har inte samma "edge" som senare säsonger där tempot skruvats upp och scenerna är centrerade runt skämten i stället för karaktärerna. Tidiga säsonger är också mer mörka och Kramer är i mitt tycke inte alls lika rolig att kolla på som han blir längre fram. Han har svårare att nå "high note" i sin verbala komedi och det blir mer utplanat där hans knasiga kroppsspråk, mimik och utseende blir fokuset. Men förmodligen beror det på manus och inte på skådisen.

En grej med sitcoms är att när skaparna har etablerat karaktärernas egenskaper och personlighetsdrag, så tenderar de att bli hysteriska när serien går in i sitt slutskede. Vänner och Seinfeld är bra exempel på det. Men samtidigt gillar jag det.
__________________
Senast redigerad av GenesisP 2018-08-04 kl. 12:48.
Citera
2018-08-04, 13:23
  #3419
Medlem
GenesisPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
The Dealership (gick på sexan idag) är nog det avsnittet jag gillar minst. Jag gillar det knappt men Puddy och Kramer räddar upp det lite. George är såååå aggressiv, det blir för mycket och känns out of character. Och var fick han pengarna till alla twixen som han hade i slutet? Och varför ihelvete åt han inte upp dom själv om han var så hungrig??

Jag gillar det avsnittet!

Och var köpte han twixen ifrån? De var ju slut i automaten och om han hade pengar och en affär låg i närheten kunde han ju bara gått dit direkt.
Citera
2018-08-04, 15:28
  #3420
Medlem
GenesisPs avatar
Vad menar Jerry när han säger:

Citat:
You want to hang out here at Phase Two in the Pines of Mar Gables?

Är det en referens till en gammal film?

Vissa skämt gör sig bäst inom en amerikansk kontext och förståelse, som t ex när de diskuterar om det är on the wagon eller off the wagon om en alkoholist trillar dit igen.
__________________
Senast redigerad av GenesisP 2018-08-04 kl. 15:31.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback