Flashback bygger pepparkakshus!
2011-10-12, 21:35
Medlem
Är 20år gammal. Började läsa på universitet nu i höstas men hoppade av efter 5veckor då jag kände att det inte var nåt jag ville syssla med. Jag ska nu betala tillbaka pengar till CSN (8k). Jag har även en Studentlägenhet med 3månaders betalning kvar på (3900kr) och på det mobilräkning på 500 varje månad + att man helst vill kunna leva lite med. Just nu har jag ett kapital på 3k, vilket inte går ihop. Får 2800kr slutet av denna månaden av AF eftersom jag är med i jobbgaranti för ungdomar.

Min fråga är om nån vet nåt annat sätt jag kan få hjälp på ?
Har pratat med CSN om att få dela upp betalningen istället. Hjälper inte mycket men är alltid något.
Bostadsbidrag är inte lönt eftersom det tar 3månader innan man får igenom det och då har jag inte kvar lägenheten. Socialbidrag har jag hört att man måste vara 21år för att få.

så snälla känner ett desperat behov av hjälp.. söker mängder med jobb .Men går inget vidare
Citera
2011-10-13, 14:44
Medlem
Du har nog missuppfattat åldersgränsen på 21 år. Det gäller enbart om man fortfarande bor hemma och pluggar på gymnasienivå (på gymnasiet, komvux eller folkhögskola). Då är föräldrarna nämligen försörjningsskyldiga, och då kan Socialtjänsten inte betala ut pengar. Eftersom du pluggar på universitet och har egen bostad, så kan du få hjälp ifrån socialtjänsten.

Men eftersom du har 3 tusen kronor sparat i ett kapital och får 2800 kr i aktivitetsstöd denna månaden, så är det tveksamt om du kommer få mycket pengar från socialtjänsten. De har nämligen en riksnorm. Har man aktivitetsstöd och sparade pengar, så kommer man behöva använda dessa först innan man får komplettering upp till normen.

Du kan ju alltid kontakta socialtjänsten i alla fall. Men om du blir beviljad pengar därifrån, så kommer du INTE få hjälp med CSN-räkningen. Bara en summa att leva på och så att du har råd att betala hyran.
Citera
2011-10-13, 22:40
Medlem
Hmm tack för svaret.

Har du nån koll på hur lång tid det tar innan man får bidraget? Har nämligen bara lägenheten fram till sista december och har hoppat av studierna :/
Citera
2011-10-14, 01:19
Medlem
Det varierar faktiskt. Först och främst måste du ringa till Socialtjänsten. Det gör du genom att ringa kommunen, som har en avdelning som kallas Individ- och familjeomsorgen. Det är de som handlägger ärenden om försörjningsstöd (socialbidrag). Du kan hitta telefonnummer både i telefonkatalog och på kommunens hemsida.

Du måste nämligen ringa och boka tid för nybesök/utredning. Ibland har man tur och kan få tid samma vecka. Ibland måste man vänta 2-4 veckor innan man får tid. Om du ringer idag, fredag, så lär du knappast få tid samma dag. Men man vet aldrig. Svårt att säga hur lång tid det tar.

När du sedan har fått tid för möte, så ska du ta med dig alla papper som krävs för ansökan. Du får reda på det i samband med bokning av möte. Oftast är det kontoutdrag för de senaste 3 månaderna och hyreskontrakt/hyresavi om du söker pengar för hyra. Vissa socialkontor kräver även papper på deklaration och andra typer av papper, men inte alla kontor gör det.

Man brukar få reda på om man är berättigad till försörjningsstöd/socialbidrag redan vid nybesöket. I så fall kan man få pengar inom en vecka, eller i värsta fall få pengarna i slutet av månaden om socialtjänsten kör strikt med fasta datum för utbetalningar. Matpengar samma dag om man är i behov av detta, och berättigad till det.

Så svårt att säga hur lång tid det tar. Förhoppningsvis tar det max en månad från dess att man ringer och bokar tid för möte -> till möte -> till utbetalning. Men det kan ta längre tid än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in