2011-10-12, 16:23
Medlem
hej jag har 2 ssd 1 intel 510 series read 450/write (250)mbps och corsair force 3 series read550/write510mbps (lite snabbare än den första) on jag vill ha dom i raid mode villket går snabbast läshastighet raid 1 eller 0 tror ni.
Citera
2011-10-12, 16:30
Medlem
Du ställer en sjukt bra fråga.

Du får antagligen snarlik läshastighet i RAID 1 som i RAID 0, antagligen något snabbare random read i RAID 1. (Detta är tvärt emot gängse "vad man kan läsa sig till", jag vet)
Beror lite på drivrutinerna.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/...ase-read-speed

Kör du RAID 0 så får du bättre prestanda i skrivhastighet också.
Citera
2011-10-12, 16:49
Medlem
Beroende på hur det är implementerat kan det se lite olika ut. I teorin är RAID1 lika snabbt som 0 vid läsning, och hälften så snabbt vid skrivning. Om implementationen är sämre är 1 hälften så snabb även vid skrivning.

Det du håller på med är idioti

Du kommer inte att märka någon större skillnad förutom när du kopierar skitstora filer och liknande. SSD är tillräckligt snabbt som det är. Det är som att jämföra att tjäna femtio eller hundra miljarder om året. Dubbelt så mycket men ingen skillnad.

Tänk på att om du vill göra något sådant ska du enbart ha RAID0 på systemet och ABSOLUT INTE där du förvarar dina data. Om en disk fallerar med RAID0 förlorar du allt. På min dator har jag gjort följande:

Systemet kör jag på en SSD-disk.
För mina data kör jag 2st 2Tb diskar med RAID1
Eftersom det inte är bra att skriva för mycket till en SSD-disk har jag dessutom en partition på vardera 2Tb-disk på 8Gb som inte är raidade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in