Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-10, 19:06
  #1
Medlem
De har nyemission 1:13 till kursen 5:-
Kursen för Pharma lundensis låg vid emissionens inledande (5e okt) på mellan 2,80 - 3,20.
Varför gör man så?
Varför ska man hoppa på tåget? Jag skulle ju lika gärna kunnat lägga en köporder på 3,50 så skulle jag ju säkert fått dem, eller har jag missat nåt?
Och 1:13. Är inte det lite?
Dessutom äger grundarna 75%
Ganska liten utspädning blir det va?
Pharma Lundensis pysslar med forskning i medicin, och för närvarande har de gått upp till över 4:-

/Newbe
Citera
2011-10-14, 15:16
  #2
Medlem
Min rekommendation är SÄLJ pga ett mycket dåligt risk/reward eftersom trots en enorm potential om de lyckades inom KOL så är sannolikheten så väldigt liten att risken inte kompenseras för på nyemissionskursen 5 kr. Snarare är högst ca 1 kr motiverat i nuläget.

Projektet är av "icke-traditionell" karaktär för att citera VD i ett annat svenskt KOL-forskningsbolag, som f ö läst min aktieanalys.

En erfaren mycket intelligent seriös senior forskare och intresserad av s k kvacksalveri har blivit intresserad av bolaget genom min PharmaLundensisanalys och vissa uppgifter om "testverksamheten" 2008.
Han ska tydligen ha etablerade kanaler och kontakter för att gå vidare med att undersöka sånt som PharmaLundensis KOL-projekt skulle kunna klassas som. Jag kommer inte försöka och hoppas det inte går att stoppa honom :-)

Länk till min analys http://www.redeye.se/aktiebloggen/ph...-mot-kol-chans
Citera
2011-10-14, 15:20
  #3
Medlem
Om den underligt höga nyemissionskursen har jag också¨skrivit en blogg om tidigare :

http://www.redeye.se/aktiebloggen/ph...-nyemission-mm

Sedan dess har jag djupanalyserat bolagets KOL-projekt som framgår ovan.
Citera
2011-12-17, 16:59
  #4
Medlem
Dr Staffan Skogvall som ligger bakom detta konstiga företag disputerade 1999 i Lund. Avhandlingen var inte någon höjdare. I stället fick Skogvall kontakt med den kände uppfinnaren Christer Fåhraeus och startade tillsammans med denne bolaget Respiratorius som skulle uppfinna nya droger mot kronisk obstruktiv lungsjukdom. Efter ett antal år sparkades Skogvall ut från Respiratorius och startade i stället det egna bolaget PharmaLundensis. Respiratorius finns fortfarande och tycks vara ett annat litet busk-läkemedelsföretag nere i Lund.

PharmaLundensis vill hävda att orsaken till kronisk obstruktiv lungsjukdom är kvicksilver från cigarettröken. Blir patienterna av med kvicksilvret blir de alltså friskare, skall man tro. Det torde dock inte finnas många vetenskapare som tror på denna befängda hypotes, och att PharmaLundensis har lyckats etablera samarbete med en del respektabla lungforskare är förvånadsvärt. Bolagets nyemission verkar ju hel-skum, som ni skriver ovan. Vill dom lura patienter med kronisk obstruktiv lungsjukdom att köpa aktier till överpris, eller är andra tjuvtricks på gång? Chansen att bolaget får framgång med sin verksamhet verkat mikroskopiskt liten, eftersom deras grund-hypotes strider mot etablerade fakta om sjukdomen i fråga.
Citera
2018-05-03, 07:38
  #5
Medlem
Foruejsonlys avatar
En sömnlös natt (inatt) halkade jag in på pharmalundensis prospekt på nyemission! Tydligen lever företaget, eller rättare sagt vd:n som samtidigt är ende anställde, på nyemissioner?
Sedan 2010 har det gjorts ca. 15 nyemissioner.

Kikade i lite gamla årsredovisningar där det framgår att omsättningen 2010 och framåt ligger på totalt 100-200k!! De flest åren visade på 0 omsättning och kraftig förlust naturligtvis

Vem satsar pengar på ett sånt företag? Med en anställd? Skall han lösa problemen med KOL och problemen med resistenta bakterier i sjukhusens avlopp? Knappast.

Btw. Han lägger säkert hälften av sin arbetstid på hemsidan, som ser välgjord ut med uppdaterade nyheter om beviljade patent runt om i världen och alla rapporter uppladdade.

Ser ut som ett världsföretag vid en hastig blick....haha

Edit: är det här årets bump?
Citera
2018-05-06, 17:12
  #6
Medlem
VDn Staffan Skogvall torde knappast ha utsikter att lösa den obstruktiva lungsjukdomens gåta, eller att få bukt med resistenta bakterier som ställer till problem. Däremot är han en skicklig lurendrejare som hållit sitt bluff-företag igång under en förvånansvärt lång tid. En del av dem som satsar pengar i detta företag torde vara lungsjuka som hoppar på ett genombrott, andra spekulanter med mer pengar än hjärna som köper vilken lottsedelsaktie som helst. Börjar det gå utför kan det gå fort emellertid, och man kan undra om Pharmalundensis varar till jul ens en gång.
Citera
2018-05-06, 17:47
  #7
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silver-janne
VDn Staffan Skogvall torde knappast ha utsikter att lösa den obstruktiva lungsjukdomens gåta, eller att få bukt med resistenta bakterier som ställer till problem. Däremot är han en skicklig lurendrejare som hållit sitt bluff-företag igång under en förvånansvärt lång tid. En del av dem som satsar pengar i detta företag torde vara lungsjuka som hoppar på ett genombrott, andra spekulanter med mer pengar än hjärna som köper vilken lottsedelsaktie som helst. Börjar det gå utför kan det gå fort emellertid, och man kan undra om Pharmalundensis varar till jul ens en gång.

Njae, enligt senaste årsredovisningen har företaget närmare 50 mille i något som kallas överteckningsfond eller något liknande. Som jag tolkar det är det överskott från emissionerna som går in i den fonden. Med de pengarna kan företaget leva länge på!
Citera
2018-05-06, 19:33
  #8
Medlem
Jovisst har han gott om pengar, men misslyckas den nu pågående nyemissionen borde det sända en signal till marknaden att Pharmalundensis har förbrukat sitt förtroende, och kursen borde sjunka som en sten. I detta scenario kan man ju undra om inte Staffan S. lägger ner verksamheten för gott. Det mest förvånande är att detta skumma företag klarat sig i så många år – rikligt med idioter som vill satsa på lottsedelsaktier kan man tro, men någon gång borde de inse att Kejsaren är naken.
Citera
2018-05-23, 16:00
  #9
Medlem
Och nu har nyemissionen misslyckats, men kursen klarar sig OK och ligger kring 2.70. Min farbror var doktorand vid samma institution som Staffan Skogvall, och vet att denne tog många år att disputera, fick arbeta som extralärare, kallades av oklar anledning ‘Bög-Staffan’. Nyrik familj dock, sannolikt därifrån pengarna kommit till enmansföretaget.
Citera
2018-07-05, 16:50
  #10
Medlem
En släkting till mig ville nyligen skaffa en portfölj med aktier i ‘tillväxt-företag’, bla PharmaLundensis. Kursen har emellertid gått ner från SKr 4.20 till SKr 2.40! Läser man #5 och #6 ovan kan man ju undra hur företaget kan existera idag efter att under ett stort antal år inte klarat av mer än att göra nyemission efter nyemission. Borde han sälja trots förlusten?
Citera
2018-09-28, 20:17
  #11
Medlem
Foruejsonlys avatar
Emission på gång igen frågan är vem som satsar pengar på ett pajasföretag?
Citera
2018-10-23, 09:20
  #12
Medlem
Foruejsonlys avatar
Patent beviljat i Saudiarabien!? Det låter ju väldigt......viktigt att lägga krut på ett patent i saudiarabien?

Jag tror ”Dr Staffan Skogvall” vet att den här skiten kommer att gå i stöpet när som helst. Då är det viktigt för honom:

1. Att ingått avtal/samarbete med någon han kan skylla allt på!

2. Att ha en stor patentportfölj för att visa hur duktig han varit!
__________________
Senast redigerad av Foruejsonly 2018-10-23 kl. 10:15.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback