Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-10, 14:24
  #1
Medlem
Halloj

Jag har social fobi och har därför aldrig tränat på gym någon gång. Men nu är det dags att ta sig i kragen och verkligen försöka börja.

Bor i Göteborg och undrar om någon kan tipsa om ett gym där det inte är överdrivet mycket med folk i lokalen.
Citera
2011-10-10, 14:33
  #2
Medlem
Lexzers avatar
alla gym när det inte är lunch eller efter jobbet-tider.
Undvik alltså kl11-13 och kl17-20.

Har tränar runt en del i gbg, främst på life och friskis och det brukar vara väldigt folktomt på andra tiden än de jag skrev. Undvik gärna gym som är nära gymnasier då dessa tenderar att ha en å annan lektion på gymmet och är grymt jobbiga att ha att göra med.
Citera
2011-10-10, 14:52
  #3
Medlem
Ok tack för tipset, men hur är det på kvällarna runt 20.00?
Citera
2011-10-10, 15:29
  #4
Medlem
Lexzers avatar
Börjar glesna av. De som brukar träna vid den tiden är ofta biffarna som inte orkar köra mitt på dagen i rusningen när man måste vänta på att få böja, dessa brukar oftast vara i sin egna lilla värld med mp3 och bryr sig föga om omgivningen såvida du inte tar deras stång. En å annan tant på crosstrainer finner du också. Över lag en mycket trevlig tid att träna på
Citera
2011-10-10, 15:34
  #5
Medlem
Det låter bra det
Citera
2011-10-10, 16:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZombieNation
Det låter bra det

Hej, jag har också haft social fobi men vi vet båda två att det inte blir bättre om man inte pressar sig själv...mitt tips är att inse vilken patetisk människa man är och dra på dig ett par hörlurar med hög jävla musik och bara köra!!!!

Ta en beta om du måste och känn av omgivningen allt eftersom!

Ingen kommer skada dig, du kommer inte dö och folk skiter fullständigt i dig så det finns liksom inget att vara rädd för.

Stå på dig och kämpa, din fiende är du själv!!!!

Mvh
Citera
2011-10-10, 17:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZombieNation
Halloj

Jag har social fobi och har därför aldrig tränat på gym någon gång. Men nu är det dags att ta sig i kragen och verkligen försöka börja.

Bor i Göteborg och undrar om någon kan tipsa om ett gym där det inte är överdrivet mycket med folk i lokalen.

Som sagt träna på tider då det inte finns mycket folk på gymmet. Typ innan 16-17, eventuellt också undvika lunchtider. Eller skaffa gymkort på ett gym som har öppet på natten också.

Men det bästa är väl att ta tag i problemet och försöka bli av med grundproblemet.

Själv så har jag tröttnat att harva på gymmet flera dagar I veckan och tränar för det mesta hemma (dock inte pga av social fobi). Så hemmagym är också ett alternativ om man klarar av att motivera sig.
Citera
2011-10-10, 17:40
  #8
Medlem
.adepts avatar
Gå dit när där är glest och ju oftare du är på gymmet kommer du känna dig mer och mer hemma. Ett par månader in i träningen på samma gym så kan du till och med känna att du bestämmer lite

All träning är bra träning, oavsett om den är fysisk eller psykisk. Det måste göras uppoffringar om man vill uppnå något.

En vis man sa en gång: “If you always do what you have always done, then you will always get what you have always got.”

Lycka till min vän!
Citera
2011-10-10, 18:24
  #9
Medlem
Jag har absolut inte social fobi tvärtom trivs jag (i de flesta) situationer med mycket folk men när det gäller just gym föredrar jag att träna själv eller med några kompisar och då ska det helst bara vara vi i lokalen så man kan skrika o gasta.

Därför tränar jag runt 19.00 i princip varje dag och då är det nästan folktomt.
Citera
2011-10-10, 19:09
  #10
Medlem
Lundens avatar
Annars finns väl fitness(?) 24/7 som har öppet dygnet runt, då skulle du ju bara kunna gå dit 23 så är det säkert väldigt lite folk.
Citera
2011-10-10, 19:56
  #11
Medlem
Social fobi handlar väl om att man är rädd för sociala situationer, inte att vistas bland människor som man ej umgås med. Borde det inte nästan känns bättre om man är många i gymmet för då har man på något sätt har mindre kontakt med varje enskild individ. Är det bara du och en annan i gymmet så blir ju er kontakt på något sätt större.

Eller?

Förövrigt så bryr sig nästan ingen om dig när du är på gymmet, sålänge du inte typ spelar basketboll med rosa elefanter eller något i den stilen. Bara så att du vet.
Citera
2011-10-10, 20:02
  #12
Medlem
incarnateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul.Fetknopp
Social fobi handlar väl om att man är rädd för sociala situationer, inte att vistas bland människor som man ej umgås med. Borde det inte nästan känns bättre om man är många i gymmet för då har man på något sätt har mindre kontakt med varje enskild individ. Är det bara du och en annan i gymmet så blir ju er kontakt på något sätt större.

Eller?
Nej. Social fobi är att vara rädd för att utsätta sig för sociala situationer över huvud taget. Jag själv har t.ex. stora problem med att vara i stan då jag tvingas vara runt massa människor som då och då rör vid mig vid eventuella krockar. På gymmet t.ex. så har jag haft stora problem med att göra bänkpress för att jag tror att folk tittar på mig och att ligga nere så där är ett slags sårbar situation för mig, men jag har tvingat mig och känner inte av det lika mycket.

Allt handlar om att utsätta sig för det man räds över.

TS: Friskis och Svettis är ett gym som verkar passa dig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback