Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-10, 11:25
  #1
Medlem
Jag vill träna kondition utan att mina ben blir större/mer muskulösa än vad de är idag, är springning ett bra alternativ då? Hur påverkar detta benens "storlek"? Har redan problem att hitta vettiga byxor pga av lite för muskulösa lår så jag vill inte få ännu större problem med detta

Eller ska jag helt enkelt dissa springning och satsa på något annat?
Citera
2011-10-10, 11:28
  #2
Medlem
sireminis avatar
Löpning ger inte nämnvärt större muskler, om man inte är mycket otränad.
Citera
2011-10-10, 11:29
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DanaLeFay
Jag vill träna kondition utan att mina ben blir större/mer muskulösa än vad de är idag, är springning ett bra alternativ då? Hur påverkar detta benens "storlek"? Har redan problem att hitta vettiga byxor pga av lite för muskulösa lår så jag vill inte få ännu större problem med detta

Eller ska jag helt enkelt dissa springning och satsa på något annat?

Löpning specielt sprint, kommer att ge dig lite muskeltilväxt på benen beroende på hur tränad du är sedan innan.

En träningsfanatiker kommer snart att svara att det går inte, man måste gymma för att bygga muskler.
Citera
2011-10-10, 11:29
  #4
Medlem
vågaifrågasättas avatar
Löpning är en aerob aktivitet. Och jag antar att du menar att en joggintur och inte ett Marathon.
Om du vill bygga volym ska du nog fokusera mer på explosiv träning och mindre kondition.

Om du kurar ska du inte köra massor med kondition eftersom ditt hjärta är en muskel.
Citera
2011-10-10, 11:32
  #5
Medlem
Är någorlunda tränad innan och ganska stark i benen, så en eller två löpturer i veckan på cirka 20-30 min påverkar inte nämnvärt om jag ska tolka er rätt?
Citera
2011-10-10, 11:32
  #6
Medlem
knullklassons avatar
Kolla hur långdistanslöpare ser ut på benen (tändstickor). Skulle du skippa all annan träning och bara träna löpning så skulle dina ben successivt smalna av.
Citera
2011-10-10, 12:06
  #7
Medlem
Svarta.Svansens avatar
Utan några större belägg skulle jag vilja säga att mycket backlöpning kan påverka muskelmassan i vaderna framför allt.

I övrigt ger vanlig långdistanslöpning inte mycket till muskeltillväxt, nej. Men vältränade ben kan man mycket väl få av det, om man anser att "sega" och "uthålliga" ben är att betecknas som vältränat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback