Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-09, 12:30
  #1
Medlem
Mavvelitos avatar
I våras satt jag ned och tänke att jag skulle prova att leka entreprenör, att gör något med ytterst lite till mycket större. Så jag satt en begränsad summa av vad jag skulle tänka mig kunna förlora.

Summa: 1500 kr Slutsumma: 64000 kr Tid: ca 6 månader.


Jag köpte en mängd begagnade märkes skärp från en sida på internet. Om de vart äkta eller inte vet jag inte. (Pris 1299 kr.) 9 St skärp.
Jag sålde dessa skärp för 300 kr st under en månad.

Jag köpte där efter billiga ps3 spel ifrån Gamestop som jag sedan lade ut på annons spelen kostade mellan 99 till 129 kr styck x 16 st, jag sålde sedan dessa på annons för 150-200kr st.

Jag fick reda på ett reklamföretag som hade någon kartong kvar av v6 tuggumi som de använt för reklam och erbjöd dem att köpa lådan som innehöll ca 600 paket tuggumi. Jag gick till en butik och frågade vad tuggumi som de egentligen kostade i inköp. Efter 3 butiker fick jag mitt svar ca 4kr.
Jag åkte till en habibi affär och la en effort för han att köpa mina tuggumi för 3 kr st, han köpte 200 paket och jag fortsatte butik till butik tills de vart sålda.

Jag såg på annons ett nedlagt företag som sålde sina begagnade möbler, routrar osv, routrarna de hade ett antal år på nacken men som nya kosta de mellan 15-25k för 10 år sedan. Jag köpte 4 st. Och sålde sedan vidare på annons.

Jag köpte sedan en mindre byggmaskin som vart defekt, min polare är mekaniker jag erbjöd han 1500 om han fixade upp den. Sålde den sedan igen för nästan det dubbla.

Efter det köpte jag en begagnad bil och polera upp den och fixa lite, sålde den åter igen. (Detta var ett kritiskt moment då den tog en jävla tid att sälja och alla pengar satt mestadels i bilen)

Här väljer jag att gå in i aktier, vilket är en högrisk, jag borde hålla mig till mina säkra kort men tycker det går för långsamt just nu) Jag förlorar ca 3000 på dealen och köper nya aktier som gick lite bättre.

Jag letar åter upp kk företag för att köpa datorprylar billigt, jag köper för ca 15k och säljer sedan vidare de igen. Detta tar mig ca 20 dagar att få sålt allt.

Nu funderar jag på en bil igen, men efter det sista bilköpet så var jag tveksam. Det är sommar så jag köper en begagnad husvagn istället, fixar upp den under 3 veckor säljer den sedan igen vilket ännu en gång vart ett jävla jobb och tog tid.

Jag vill nu inte handla mer med bilar eller aktier för det är för hög risk att man fastnar eller att man faktiskt går i förlust. Jag vänder här mina blickar mot elektronik, jag går ner på skroten och plockar begagnade larm på bilar samt märkes högtalare. Jag säljer dessa vidare på annons.

Här har jag redan uppnått mitt mål som faktiskt var 50k egentligen, men mycket vill ha mer, jag velar på aktier fram och tillbaka men bestämmer mig att låta bli. Jag stannar här, i allt tog det 6 månader vilket gav mig en månadslön på ca 10k i månaden utöver mitt vanliga arbete.


Säger inte det var lätt men jag säger att det går att tjäna pengar om man spelar smart, tidsmässigt så la jag väl omkring 30 min om dagen utslaget för att fixa till och sen sälja. Nedanför finner ni det sammanslaget hur det gick ekonomiskt.

Är det någon annan som har frågor, kommentarer eller bara tips och ideér om hur man kan tjäna pengar på ett någorlunda säkert vis så bara skriv.


Startsumma: 1500

Skärp Utgift 1299,- Ink. 2700,- Konto: 2900,-
Ps3 spel Utgift 1680,- Ink. 2800,- Konto: 4000,-
Tuggumi Utgift 500,- Ink. 1800,- Konto: 5200,-
Routrar Utgift 4500,- Ink. 14000,- Konto: 14700,-
Byggm. Utgift 13500,- Ink. 23000,- Konto: 24200,-
Bil Utgift 18000,- Ink. 27000,- Konto: 33200,-
Aktier Utgift 25000,- Ink. 22000,- Konto: 30200,-
Aktier Utgift 25000,- Ink. 31000,- Konto: 36000,-
Dator mm. Utgift 15000,- Ink. 27000,- Konto: 48000,-
Husvagn Utgift 29000,- Ink. 39000,- Konto: 58000,-
Elekt. Utgift 2400,- Ink. 8500,- Konto: 64100,-
Citera
2011-10-09, 12:34
  #2
Avstängd
samla på saker tills du har mycket med saker lägg ut på internet och ställ upp på loppis
Citera
2011-10-09, 12:35
  #3
Medlem
Herrtrosas avatar
Edit: En miss från min sida.

Varför kör du inte på samma stil bara? Jag menar, du har fått pengarna att växa rätt bra och varför ändra på ett vinnande koncept? Visserligen tar det lite tid...
Citera
2011-10-09, 12:38
  #4
Medlem
klinger75s avatar
skatteverket læser med intresse ditt inlægg,

håller man på med mycket førsæljning på blocket etc så kan de få upp øgonen och du tvingas skatta før vinsterna .
Citera
2011-10-09, 12:42
  #5
Medlem
Mavvelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrtrosa
Edit: En miss från min sida.

Varför kör du inte på samma stil bara? Jag menar, du har fått pengarna att växa rätt bra och varför ändra på ett vinnande koncept? Visserligen tar det lite tid...


Tanken var ju att utöka det men man börjar ta fler risker med tiden och med ett vanligt jobb och en liten kotte hemma så blev det förmycket ibland. Jag vill ju utöka det till något företagslikt som att man köper upp kk företag eller liknande, så tanken är ju inte att jag ska sluta utan bara få en tillräckligt bra idé så jag kan leva av det utan att spela för högt så det drabbar mig eller familjen om det går fel.
Citera
2011-10-09, 12:46
  #6
Medlem
gulaLejonets avatar
Gud vad duktig du är.
Citera
2011-10-09, 12:49
  #7
Medlem
stilltons avatar
väldans massa jobb för att tjäna lite svarta pengar. skulle nog kalla dig skrothandlare och inte entreprenör.
men väldigt mycket bättre än att sitta på händerna och gnälla över att det är omöjligt att få ett jobb. bra jobbat!
Citera
2011-10-09, 12:49
  #8
Medlem
lendrygghs avatar
Det jag är mest nyfiken på är hur du fann konkurserbjudandena. Någon sida/tidning du utgick från, eller hur var det?
Citera
2011-10-09, 12:52
  #9
Medlem
Du har inget företag till detta tolkar jag det som? hur reagerade de butiker du sålde grejer till på det?

I övrigt, kul att läsa faktiskt och det bevisar att man kan göra lite pengar om man vill.
Citera
2011-10-09, 12:53
  #10
Medlem
Bra gjort! Driftigt och relativt lätta pengar, bortsett från bilen.
Citera
2011-10-09, 12:53
  #11
Medlem
Mavvelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Det jag är mest nyfiken på är hur du fann konkurserbjudandena. Någon sida/tidning du utgick från, eller hur var det?


Jag kollade igenom tidningar men mestadels på internet, det finns annonser om företag som säljer ut deras möbler och oftast finns där elektronik och diverse annat man kan bjuda på när man kommer dit.
Citera
2011-10-09, 12:54
  #12
Medlem
Snyggt jobbat, Mavvelito. Det är nästan som den personen i USA som bytte sig från en rostig skruv till att ha en porsche eller vad det var.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback