Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-09, 11:06
  #1
Medlem
Boxis avatar
Jag körde ett fint script här om dagen som letar efter dublettfiler och jag la märke till att det fanns en mapp som innehöll en mapp som innehöll en mapp i oändligheten nästan så jag kollade in den manuellt. Det var .wine-mappen i min användarmapp som av någon anledning hade sig själv i sig själv in absurdum, 19,9gb hade den kopierat sig själv till. Jag hade nämligen inget annat i mappen så någonstans gick något fel, det jag funderar över är vad det kan ha varit? Vad får wine att löpa amok och kopiera sig själv gång på gång till sig själv på det viset?
Citera
2011-10-09, 12:41
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Min är 2,2Gb och innehåller över 22.000 filer.
Då har jag 12 Windowsprogram installerat.

Kan du ha testat med Winetricks, som installerar .NET och annat med MASSOR av filer??
Citera
2011-10-09, 13:34
  #3
Medlem
lamajägarns avatar
Det är bara o börja klicka o se vad som döljer sig längst in då
Citera
2011-10-09, 14:33
  #4
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Min är 2,2Gb och innehåller över 22.000 filer.
Då har jag 12 Windowsprogram installerat.

Kan du ha testat med Winetricks, som installerar .NET och annat med MASSOR av filer??
Låt oss anta att jag hade "MASSOR" installerat, vad är poängen med att sätta en mapp i en mapp i mapp hundratals, om inte tusentals, gånger?
Citera
2011-10-09, 16:08
  #5
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxi
Låt oss anta att jag hade "MASSOR" installerat, vad är poängen med att sätta en mapp i en mapp i mapp hundratals, om inte tusentals, gånger?
Wine har en mapp som heter dosdevices för att lista alla enheter som du lagt till i wine. Exempelvis är Z: oftast en länk till /, vilket man i sin tur kan navigera till .wine igen och sen hoppa in i Z: igen.

Det är dock inte att förväxla med en oändlig mappstruktur. Det är bara en länk för att låta installerade program komma åt andra mappar än de som ligger under .wine/drive_c.

Att du har 20GB använt på wine kan vara för att du installerat program till "C:", vilket ligger i .wine/drive_c. Har du exempelvis installerat steam och nåt spel så har du nog svaret där. Personligen undviker jag att installera skit till "C:" i wine.

För att kolla vad som tar upp plats i mappen kan du exempelvis köra du -sh .wine/drive_c/*, då bör du kunna lista ut om du installerat 20GB windows-libs (om windows-mappen tar mycket plats), om det är program du installerat eller skit i temp.
Citera
2011-10-09, 16:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Wine har en mapp som heter dosdevices för att lista alla enheter som du lagt till i wine. Exempelvis är Z: oftast en länk till /, vilket man i sin tur kan navigera till .wine igen och sen hoppa in i Z: igen.

Det är dock inte att förväxla med en oändlig mappstruktur. Det är bara en länk för att låta installerade program komma åt andra mappar än de som ligger under .wine/drive_c.

Att du har 20GB använt på wine kan vara för att du installerat program till "C:", vilket ligger i .wine/drive_c. Har du exempelvis installerat steam och nåt spel så har du nog svaret där. Personligen undviker jag att installera skit till "C:" i wine.

För att kolla vad som tar upp plats i mappen kan du exempelvis köra du -sh .wine/drive_c/*, då bör du kunna lista ut om du installerat 20GB windows-libs (om windows-mappen tar mycket plats), om det är program du installerat eller skit i temp.

Får jag fråga vart du placerar installerade program istället? Har du någon fin struktur där du lagrar det på en annan partition? Nyfiken då jag antagit att programmen måste ligga installerade just där för att undvika komplikationer...
Citera
2011-10-09, 16:41
  #7
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Wine har en mapp som heter dosdevices för att lista alla enheter som du lagt till i wine. Exempelvis är Z: oftast en länk till /, vilket man i sin tur kan navigera till .wine igen och sen hoppa in i Z: igen.

Det är dock inte att förväxla med en oändlig mappstruktur. Det är bara en länk för att låta installerade program komma åt andra mappar än de som ligger under .wine/drive_c.

Att du har 20GB använt på wine kan vara för att du installerat program till "C:", vilket ligger i .wine/drive_c. Har du exempelvis installerat steam och nåt spel så har du nog svaret där. Personligen undviker jag att installera skit till "C:" i wine.

För att kolla vad som tar upp plats i mappen kan du exempelvis köra du -sh .wine/drive_c/*, då bör du kunna lista ut om du installerat 20GB windows-libs (om windows-mappen tar mycket plats), om det är program du installerat eller skit i temp.
Jag gick inte till slutet av mapparna för att kolla vad som låg där innan jag raderade, men vad är poängen med att det hade skapats så sjukt många mappar i varandra?
Citera
2011-10-09, 16:53
  #8
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korrekt
Får jag fråga vart du placerar installerade program istället? Har du någon fin struktur där du lagrar det på en annan partition? Nyfiken då jag antagit att programmen måste ligga installerade just där för att undvika komplikationer...
Lägger mest in spel, men exempelvis /media/Spel eller ~/Skrivbord/Apps. Så motsvarande i wine kan man lägga till exempelvis enhet "E:" och peka den mot /media eller "F:" och peka den mot ~ och sen helt enkelt välja att installera programmen under E: eller F: under "Den här datorn" i fildialogen i wine.

Citat:
Ursprungligen postat av Boxi
Jag gick inte till slutet av mapparna för att kolla vad som låg där innan jag raderade, men vad är poängen med att det hade skapats så sjukt många mappar i varandra?
Saken är den att det inte finns något "slut" på mapparna om det är en länk som kan agera som en oändlig kedja. Som att gå in i en kedja med genvägar i windows. Poängen är att wine-program ska ha tillgång till resten av dina mappar och inte bara kunna lägga saker under .wine/drive_c. Om det var det så var det inte heller anledningen till ditt problem, utan det var snarare något annat (om inte skriptet var dumt skrivet).

Men vi får väl se om problemet dyker upp igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback