Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-08, 21:45
  #1
Medlem
freeriderXIIs avatar
Japp jag skulle vilja att man byggde en triumfbåge i retromodernstil alltså att blanda gammalt och nytt blått glas med vita väggar (som att kombinera nya moderna La defense i Paris med den gamla triumfbågen från Napoleontiden) som skulle uppföras vid ingången till Uppland i norr och där det stod högt centralt inhugget på den Svea Rike. alt Svea Rikes Vagga.


När man kör över gränsen från Gästrikland till Uppland. Och kanske någon fontän och lite flaggor (Svenska flaggan, Upplands och ärkebiskopstiftets)



Ja vad säger ni galet eller tillämpligt ?
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2011-10-08 kl. 21:48.
Citera
2011-10-08, 21:56
  #2
Medlem
clas_ohlssons avatar
Trevlig idé, men som vi tyvärr alla vet, helt ogenomförbart i dagens Sverige med den PK-ism och de politiska idéer som idag råder.
Citera
2011-10-08, 21:58
  #3
Medlem
freeriderXIIs avatar
Tack för stödet , kul att det finns fler människor med historisk känsla och modern fantasi (som de har mycket av i Frankrike t.ex. där Mitterand blev hyllad för sina från presidentiell nivå initierade arkitektoniska projekt (Louvre Pyramid, Musee d'Orsay, Parc de la Villette, Arab World Institute, Opéra Bastille, Grande Arche de La Défense, Ministry of Finance and the Bibliothèque nationale de France) kanske att denna svenska triumfbåge skulle kunna skapa lite spänning över ingången till Sveriges centrum Stockholm och Uppland, lite fantasi i den grå vardagen behövs allt.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2011-10-08 kl. 22:06.
Citera
2011-10-08, 22:01
  #4
Medlem
..FAN..s avatar
Låter helt ok, men är rasistiskt att hänga upp svenska flagga (enligt vissa..) så minst en israelisk flagg.
Citera
2011-10-08, 22:48
  #5
Medlem
freeriderXIIs avatar
Eller EU flaggan !


Citera
2011-10-09, 00:06
  #6
Medlem
Jag tycker att det är en riktigt dålig idé. Känns som ett typiskt politikerprojekt som någon får för sig för att göra ett monument över sig själv för skattepengar
Citera
2011-10-09, 00:16
  #7
Medlem
Aquabots avatar
Personligen tycker jag det låter helt gräsligt, brukar bara bli kitsch när någon försöker blanda så där. Jag har heller aldrig sett vitt med blått glas göras bra heller. Gillar idén med en maffig triumfbåge dock, men gör den helt i sten för guds skull, kanske i gabbro som det ju finns gott om i Uppland. Inget tattigt krimskrams som fontäner och flaggor heller, och placera den på gränsen mellan Stockholm och Uppland så att lite andra människor än pendlare från Gävle får chans att se den.
Citera
2011-10-09, 00:51
  #8
Medlem
freeriderXIIs avatar
Jag vet att du med största sannolikhet känner till att stora delar av Stockholm tillhör Uppland och en del Södermanland men du menar kanske gränsen mellan Uppsala län och Stockholms län ?

Eller gränsen mellan den uppländska landsbygden och den del av Uppland där huvudstaden Stockholm utbreder sig ?


Det är också en tänkbar idé där fler skulle se den. Under drottning Kristina hade man en ännu mera centralt i trä på nuvarande Gustav Adolfs torg, men jag tycker det ligger en poäng i att ha den just på gränsen vid ingången till Uppland, sedan kan man ju också uppföra en triumfbåge i gammal stil någonstans vid norrtull vid ingången till Stockholm.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2011-10-09 kl. 00:56.
Citera
2011-10-09, 02:11
  #9
Medlem
knickedickens avatar
Så fruktansvärt kitschigt. En ren orgie i smaklöshet!
Citera
2011-10-09, 02:33
  #10
Medlem
freeriderXIIs avatar
Mindre Kitchigt än det kinesland de har i Älvkarleby ?




Ni får gärna utveckla er åsikt !
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2011-10-09 kl. 02:40.
Citera
2011-10-09, 11:50
  #11
Medlem
Avsiktarens avatar
Själv tycker jag att man borde bygga en skylt där det står.

Här börjar Sveriges utmarker.
Bytes gärna mot Jylland eller Sydöstra Norge.
Citera
2011-10-09, 20:02
  #12
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Jag vet att du med största sannolikhet känner till att stora delar av Stockholm tillhör Uppland och en del Södermanland men du menar kanske gränsen mellan Uppsala län och Stockholms län ?

Eller gränsen mellan den uppländska landsbygden och den del av Uppland där huvudstaden Stockholm utbreder sig ?


Det är också en tänkbar idé där fler skulle se den. Under drottning Kristina hade man en ännu mera centralt i trä på nuvarande Gustav Adolfs torg, men jag tycker det ligger en poäng i att ha den just på gränsen vid ingången till Uppland, sedan kan man ju också uppföra en triumfbåge i gammal stil någonstans vid norrtull vid ingången till Stockholm.
Jo jag menade mellan länen, men nu när jag är nyktrare känner jag inget som helst stöd för idén, inte ens om den byggs helt i sten. Det är helt enkelt så att triumfbågens tid är förbi, idag skulle det bara bli pinsamt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback