Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-08, 20:42
  #1
Medlem
SmileuronTVs avatar
Jag har funderat på varför det är så viktigt för transsexuella personer att fysiskt byta kön. Ofta är dessa personer synnerligen genusmedvetna och är alla för HBTQ saken. Men varför i hela världen vill de då hugga av sin kuk, och skapa en hålighet som skall föreställa en fitta. Varför tar de östrogen för att få tuttar eller testosteron för att få skäggväxt osv. "Kvinnorna" blir ultrafeminina, och "männen" ultramaskulina.

Hur kan man försvara en HBTQ position som transsexuell?

Transvestiter har jag betydligt lättare att förstå, men just transsexuella förstår jag inte. Om könet är en socialkonstruktion som HBTQ människorna påstår, torde det inte spela någon roll hur man såg ut där nere. Men det gör det bevisligen.
__________________
Senast redigerad av SmileuronTV 2011-10-08 kl. 20:45.
Citera
2011-10-08, 20:51
  #2
Medlem
Riddarhusets avatar
Skulle du vilja ha en vagina istället för vad du har idag?
Om det gick att fixa enkelt?
Varför inte?
Detta skäl är svaret fast omvänt.
Förmodligen inte en social konstruktion för dig eller?
Citera
2011-10-08, 20:53
  #3
Medlem
Tihihis avatar
Transsexuella brukar sällan vilja beblanda sig med HBTQ-folk så där har du fel.
Citera
2011-10-08, 21:07
  #4
Medlem
SmileuronTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tihihi
Transsexuella brukar sällan vilja beblanda sig med HBTQ-folk så där har du fel.
Fast de ingår ju i HBTQ begreppet. Du kanske har rätt för jag känner inga transsexuella. Däremot säger Judith Butler något annat
Citera
2011-10-08, 21:09
  #5
Medlem
SmileuronTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Skulle du vilja ha en vagina istället för vad du har idag?
Om det gick att fixa enkelt?
Varför inte?
Detta skäl är svaret fast omvänt.
Förmodligen inte en social konstruktion för dig eller?
Jag hävdar inte att könet är en socialkonstruktion...däremot hävdar många inom HBTQ rörelsen det. Om om så är fallet...varför byta!
Citera
2011-10-08, 21:25
  #6
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmileuronTV
Jag hävdar inte att könet är en socialkonstruktion...däremot hävdar många inom HBTQ rörelsen det. Om om så är fallet...varför byta!

Könet är ingen social konstruktion. Däremot könsidentiteten.
Till viss del.
Har en god vän som klivit ut ur garderoben med två barn och nu är homo.
"Jag har alltid vetat det"
Att han var hetero tidigare kan kanske betraktas som en social konstruktion.
Att han är homo nu får väl betraktas som en underliggande drift som kommit i dagen och som är genetisk.
Citera
2011-10-08, 21:27
  #7
Medlem
Tihihis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmileuronTV
Fast de ingår ju i HBTQ begreppet. Du kanske har rätt för jag känner inga transsexuella.

Ja och nej.

T i HBT står för transpersoner, ett paraplybegrepp egentligen bara är avsett att baka ihop en grupp människor för att slippa räkna upp alla sorter i t.ex. politiska texter. Det är alltså någon utomstående som vill baka in transsexuella i T-begreppet.

Dom (flesta) transsexuella räknar sig inte som transpersoner utan helt enkelt som man eller kvinna eftersom det är det dom vill vara fullt ut så mycket det är möjligt.

Diagnoskoden...
F64.0 Transsexualism
En önskan om att leva och bli accepterad som en medlem av det motsatta könet, ofta åtföljt av en känsla av obehag eller otillräcklighet med det egna anatomiska könet och en önskan om hormonell eller kirurgisk behandling för att kroppsligen likna det prefererade könet så mycket som möjligt.
Citera
2011-10-08, 21:29
  #8
Medlem
SmileuronTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Könet är ingen social konstruktion. Däremot könsidentiteten.
Till viss del.
Har en god vän som klivit ut ur garderoben med två barn och nu är homo.
"Jag har alltid vetat det"
Att han var hetero tidigare kan kanske betraktas som en social konstruktion.
Att han är homo nu får väl betraktas som en underliggande drift som kommit i dagen och som är genetisk.

Om detta är sant, varför fysiskt hugga av kuken?
Citera
2011-10-08, 21:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmileuronTV
Jag har funderat på varför det är så viktigt för transsexuella personer att fysiskt byta kön. Ofta är dessa personer synnerligen genusmedvetna och är alla för HBTQ saken. Men varför i hela världen vill de då hugga av sin kuk, och skapa en hålighet som skall föreställa en fitta. Varför tar de östrogen för att få tuttar eller testosteron för att få skäggväxt osv. "Kvinnorna" blir ultrafeminina, och "männen" ultramaskulina.

Hur kan man försvara en HBTQ position som transsexuell?

Transvestiter har jag betydligt lättare att förstå, men just transsexuella förstår jag inte. Om könet är en socialkonstruktion som HBTQ människorna påstår, torde det inte spela någon roll hur man såg ut där nere. Men det gör det bevisligen.


Exakt. Vilket förmodligen också är därför som Transsexualism inte är så jättepoppis att diskutera inom Genusämnen.
Det enda försök till förklaring som jag hört från Genusfrälsta de gånger som Transsexualism kommit på tal, är att transsexuella opererar sig för att "bättre kunna leva ut sina könsnormativa preferenser".

Att sedan mainstream-Vetenskapen som inte handhar genusfluff redan har funnit neurobiologiska orsaker hos transsexuella, hålls det inom Genusdebatterna märkligt tyst om.

Men låt mig informera vidare vad det är som man har funnit hos dessa grupper: Hos icke-transsexuella män och kvinnor finns i hjärnan skiljande mängd av något som kallas för Somatostasin-producerande Neuroner. Män har en mängd av dessa, och kvinnor har en annan.
Tämligen nyligen, utförde man en undersökning av dessa hos transsexuella individer, och fann följande: Kvinna till Man-transsexuella hade samma antal av denna typ neuroner som biologiskt födda män har, medan man till kvinna-transsexuella hade samma antal neuroner som biologiskt födda kvinnor har.

Observeras skall att dessa skillnader var oavsett medicinsk eller hormonell behandling, och, oavsett sexuell läggning.
Jag citerar:
Citat:
Regardless of sexual orientation, men had almost twice as many somatostatin neurons as women (P < 0.006). The number of neurons in the BSTc of male-to-female transsexuals was similar to that of the females (P =3D 0.83). In contrast, the neuron number of a female-to-male transsexual was found to be in the male range. Hormone treatment or sex hormone level variations in adulthood did not seem to have influenced BSTc neuron numbers. The present findings of somatostatin neuronal sex differences in the BSTc and its sex reversal in the transsexual brain clearly support the paradigm that in transsexuals sexual differentiation of the brain and genitals may go into opposite directions and point to a neurobiological basis of gender identity disorder.
Länk: http://jcem.endojournals.org/content/85/5/2034.full

Det är även just på grund av Genusideologins inställning till Kön, som är orsaken till att många transpersoner sålunda också upplever sig diskriminerade av denna inställning, och inte vill ha med förespråkare av den att göra.

Har för övrigt hittills inte träffat på en enda genuint transsexuell individ som verkligen anser att Kön är en Social Konstruktion, däremot har jag träffat på en hel del transsexuella som varit rabiata feminister. Dock, har jag också träffat på en hel del homo, bi och transpersoner som varit precis lika rabiata anti-feminister, av precis samma orsaker, så det kan gå åt endera hållet.
__________________
Senast redigerad av Genderbender 2011-10-08 kl. 21:51.
Citera
2011-10-08, 21:32
  #10
Medlem
SmileuronTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tihihi
Ja och nej.

T i HBT står för transpersoner, ett paraplybegrepp egentligen bara är avsett att baka ihop en grupp människor för att slippa räkna upp alla sorter i t.ex. politiska texter. Det är alltså någon utomstående som vill baka in transsexuella i T-begreppet.

Dom (flesta) transsexuella räknar sig inte som transpersoner utan helt enkelt som man eller kvinna eftersom det är det dom vill vara fullt ut så mycket det är möjligt.

Diagnoskoden...
F64.0 Transsexualism
En önskan om att leva och bli accepterad som en medlem av det motsatta könet, ofta åtföljt av en känsla av obehag eller otillräcklighet med det egna anatomiska könet och en önskan om hormonell eller kirurgisk behandling för att kroppsligen likna det prefererade könet så mycket som möjligt.

Så transexualism är alltså en sjukdom? Vet Genusinstitutionen på Södertörn om detta?

Jag får väl betecknas som utomstående i detta fallet. Varför har de då bakats i i Trans-begreppet om de själva inte känner tillhörighet?
Citera
2011-10-08, 21:39
  #11
Medlem
SmileuronTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Exakt. Vilket förmodligen också är därför som Transsexualism inte är så jättepoppis att diskutera inom Genusämnen.
Det enda försök till förklaring som jag hört från Genusfrälsta de gånger som Transsexualism kommit på tal, är att transsexuella opererar sig för att "bättre kunna leva ut sina könsnormativa preferenser".

Att sedan mainstream-Vetenskapen som inte handhar genusfluff redan har funnit neurobiologiska orsaker hos transsexuella, hålls det inom Genusdebatterna märkligt tyst om.

Men låt mig informera vidare vad det är som man har funnit hos dessa grupper: Hos icke-transsexuella män och kvinnor finns i hjärnan skiljande mängd av något som kallas för Somatostasin-producerande Neuroner. Män har en mängd av dessa, och kvinnor har en annan.
Tämligen nyligen, utförde man en undersökning av dessa hos transsexuella individer, och fann följande: Kvinna till Man-transsexuella hade samma antal av denna typ neuroner som biologiskt födda män har, medan man till kvinna-transsexuella hade samma antal neuroner som biologiskt födda kvinnor har.

Observeras skall att dessa skillnader var oavsett medicinsk eller hormonell behandling, och,oavsett sexuell läggning.
Jag citerar:
Länk: http://jcem.endojournals.org/content/85/5/2034.full

Även just på grund av Genusideologins inställning till Kön, som är orsaken till att många transpersoner sålunda också upplever sig diskriminerade av denna inställning, och inte vill ha med förespråkare av den att göra.

Har för övrigt hittills inte träffat på en enda genuint transsexuell individ som verkligen anser att Kön är en Social Konstruktion, däremot har jag träffat på en hel del transsexuella som varit rabiata feminister. Dock, har jag också träffat på en hel del homo, bi och transpersoner som varit precis lika rabiata anti-feminister, av precis samma orsaker, så det kan gå åt endera hållet.

Tack för ditt svar! Mycket intressant, och det bevisar återigen att Genus-ideologin är helt felaktig. Som vetenskap duger den som filosofisk ansatts, men knappast något mer.

Då kan man ju nästan tycka lite synd om transpersonerna som måste vara med i HBTQ bergeppet och vara PK.
Citera
2011-10-08, 21:50
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmileuronTV
Tack för ditt svar! Mycket intressant, och det bevisar återigen att Genus-ideologin är helt felaktig. Som vetenskap duger den som filosofisk ansatts, men knappast något mer.

Då kan man ju nästan tycka lite synd om transpersonerna som måste vara med i HBTQ bergeppet och vara PK.


Varsågod.

Ja, visst är det litet utav hyckleri, inget tvivel om saken.
Nu är ju visserligen absolut inte alla som engagerar sig i HBTQ-rättigheter följare av dessa åsikter, långt ifrån, men visst ger det tvetydiga signaler. De accepteras utan att accepteras.

Personligen tycker jag dock att det inte är något fel i sig med att både sexuella läggningar och könsidentiteter samsas under ett och samma tak, det är bara bra, enligt min åsikt, då det inom dessa grupper tyvärr tenderar florera en god portion av intriger, så kanske ett "påtvingat" samsande skulle gynna en växande och ömsesidig förståelse sinsemellan.

Dock, behövs absolut aspekter av dess politik justeras och framför allt de genusteoretiska elementen av ovan nämnda orsaker.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback